یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵

توقع اهالی سینما از نهاد صنفی خود/۶

نیک ذات: بیش از «امنیت شغلی» به «حراست شغلی» نیازمندیم/ رقم بیمه سینماگران کافی نیست

ساعدنیک ذات

سینماپرس: ساعد نیک ذات فیلمبردار سینما در آستانه آغاز سال جدید گفت: امروزه سینماگران بیش از «امینت شغلی» به «حراست شغلی» نیاز دارند و مدیران خانه سینما بایستی هرچه سریعتر با اتخاذ تدابیری جدی کاری کنند تا حراست شغلی برای یکایک اعضای صنوف۳۱ گانه سینمایی ایجاد شود.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس بیان داشت: «حراست شغلی» یعنی تامین بهینه و موثر شرایط زندگی برای یک هنرمند و سینماگر اعم از بیمه خوب، تأسیس تعاونی و درآمدزایی، در اختیار گذاشتن وام های بدون بهره مناسب؛ تامین مسکن برای یکایک اعضای خانه سینما و... این ها امروز جزو ضروری ترین مواردی است که مدیران بایستی نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

وی اضافه کرد: با این شرایط حراست و صیانت از شغل فعلی فعالان سینما بگونه ای که با هر میزان درآمد دغدغه رفاهی و معیشتی برای خود و خانواده شان وجود نداشته باشد قطعاً بسیار مهمتر از «تامین امنیت شغلی» و تاسیس صندوق برای روزهای بیکاری اعضاست؛ چرا که سینماگران به جهت ماهیت شغلی شان ابتدا و پیش از هر فکری بایستی زندگی روزانه شان عاری از هرگونه مشکل و کمبود اقتصادی باشد تا بتوانند با فراغ بال در پروژه های سینمایی حضور پیدا کنند.

وی فزود: تعداد کثیری از اهالی سینما در حال حاضر با مشکلات متعدد اقتصادی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و در زندگی روزانه شان مشکلات متعدد و پیچیده ای وجود دارد که رفع این بحران ها و مشکلات نیازمند اتخاذ تدابیری از سوی اعضای شورای مرکزی صنوف و مدیریت خانه سینما است.

نیک ذات سپس با اشاره به اینکه بیمه اعضای خانه سینما حداقل بیمه کارگری است تصریح کرد: متأسفانه شرایط برای اهالی سینمای ایران که همواره برای رشد هنر در کشور فعالیت می کنند به گونه ای است که تنها با مبلغ حداکثر ۷۰۰ هزار تومان بازنشسته می شوند؛ این در حالی است که اهالی خانه سینما بایستی با حقوق مکفی بازنشسته شوند و در زندگی شان دغدغه ای برای فردا نداشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن از پس کارشان در پروژه های متعدد سینمایی برآیند.

این مدیر فیلمبرداری باسابقه سینمای کشور خاطرنشان کرد: من حداقل در صنف انجمن فیلمبرداران شاهد این هستم که تعداد زیادی از اعضا به دلیل مشکلات متعدد اقتصادی با خانواده هایشان مشکل پیدا کرده اند و دیگر هیچ توانی برای ادامه حیات در سینما ندارند.

وی تاکید کرد: برای پیشرفت سینما نیاز داریم هرچه سریعتر با تدوین یک قانون در خانه سینما یک تعاونی برای تمامی اعضای صنوف تأسیس شود. از سوی دیگر مشکلات بیمه ای اهالی خانه سینما باید تمام و کمال مرتفع شود تا بتوانیم شاهد حل مشکلات بهترین های هنر ایران باشیم.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی "نفس" در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه یکی از مباحث دستیابی به «حراست شغلی» می تواند تتظیم قرارداد «تیپ» در اصناف باشد اظهار داشت: ما سال هاست شاهدیم که نیرویی در خانه سینما در مقابل ارائه قراردادهای «تیپ» ایستادگی کرده و به شدت با آن مقابله می کند؛ این در حالی است که قرارداد تیپ می تواند نجات بخش بسیاری از اهالی خانه سینما باشد.

وی افزود: اگر تهیه کنندگان سینما با شورای مرکزی صنوف خانه سینما به توافق برسند می توان حداقل و حداکثر دستمزدها را برای تمامی اعضای خانه سینما تعیین کرد تا حداقل دیگر شاهد آن نباشیم که برخی از افراد در صنف های مختلف برای اینکه کار را از دست همکاران خود بربایند با مبالغی بسیار کمتر حاضر به انجام کار در پروژه های سینمایی می شوند.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «مهتاب روی سکو» در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه امروزه خانه سینما نیاز به تأسیس یک صندوق برای مرتفع ساختن احتیاجات ضروری اهالی سینمای کشور دارد گفت: اگر این نهاد صنفی به دور از حب و بغض و مسائل سیاسی و جناحی به سینما نظاره کند می توان از محل بودجه ای که دریافت می کند صندوقی را تأسیس کند تا مشکلات ضروی و حادی که در زندگی بسیاری از اهالی سینمای کشور وجود دارد برطرف شود.

وی ادامه داد: ما باید همگی به فکر نیازمندان باشیم، متأسفانه برخلاف آنکه برخی می خواهند روی حقایق سرپوش بگذارند برخی از اهالی سینمای کشور امروزه نیازمند واقعی هستند و بایستی به وضعیت آن ها رسیدگی شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.