دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵

توقع اهالی سینما از نهاد صنفی خود/۸

توکلی: دیگر توانی برایمان نمانده است/ لطفا به بحران های اقتصادی اهالی سینما رسیدگی کنید

هوشنگ توکلی در پنجمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر در آستانه سال نو خطاب به مدیران سینمایی به ویژه مسئولان خانه سینما گفت: آقایان مدیر! لطفا به بحران اقتصادی زندگی سینماگران رسیدگی کنید، طی ۲-۳ سال اخیر وضعیت بد اقتصادی باعث فشارهای سنگینی روی زندگی سینماگران و هنرمندان شده است.

کارگردان سریال تلویزیونی «مدرس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: خانه سینما مجموعه ای متشکل از حدود ۵ هزار نفر از نیروهای متخصص و تلاشگر و کارآمد در حوزه سینماست که طی سال های اخیر به ویژه به دلیل بحران های اقتصادی که در دولت آقای روحانی به وجود آمده باعث شده تا زندگی بسیار سختی داشته باشند.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه این گفتگو خطاب به مدیران سینمایی تصریح کرد: متأسفانه همانطور که نظریه پردازانی که اطراف آقای روحانی هستند باعث تضعیف اقتصاد در کشور شده اند افرادی که در رئوس آثار کار فرهنگی و هنری هستند نیز به دلیل حرکت های لیبرال گونه شان به خانواده سینما آسیب رسانده اند.

توکلی سپس خاطرنشان کرد: جالب آن است که این دسته از مدیران، مدعی توجه به کارهای صنفی هستند اما هیچ عملکرد مثبت و قابل دفاعی در این راستا نداشته اند.

وی خاطر نشان ساخت: من در نهایت ناامیدی می گویم تنها راهی که این روزها برای نجات خانه سینما باقی مانده، این است که یا مدیران سینمایی کمتر در امور صنفی دخالت کنند و بگذارند اهالی سینما همانگونه که با زحمت خود سینمای کشور را ساخته اند امور صنفی و معیشتی خود را تأمین کنند یا اینکه سازمان سینمایی با دقت بیشتری به این خانواده بزرگ و هنرمند نگاه کند و با وجود کارشناسان، دست به تدوین نظامی جامع بزند تا اعضای خانه سینما را برای همیشه تأمین کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه یک هنرمند تا زمانی که مشکل معیشتی داشته باشد نمی تواند خلاقانه عمل کند اظهار داشت: هنرمندان نباید غم نان و دغدغه آینده و بیکاری داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن برای رشد و ارتقای سینمای کشور تلاش کنند. من امیدوارم مدیریت جدید خانه سینما این خون را در رگ های بی رمق سینما جاری کند تا ما بتوانیم در آینده نه چندان دور شاهد امید و شادی در چهره یکایک فعالان سینمای کشور باشیم که این روزها بسیار رنجیده خاطر هستند.

این بازیگر سینما خاطرنشان کرد: این روزها توانی برایمان باقی نمانده است؛ اینقدر فشار بر روی اهالی سینما بالاست که اگر وضعیت به همین منوال به پیش برود ظرف ۲-۳ سال آینده دیگر رمقی برای هیچ یک از سینماگران باقی نمی ماند تا بخواهند در این عرصه فعالیت خود را ادامه دهند.

توکلی تأکید کرد: مدیریت جدیدی که بر مسند سازمان سینمایی نشسته است گویا تنها هدفش محو و نابود کردن جماعت سینمایی است و به همین دلیل است که ما طی این مدت زمان طولانی نتوانسته ایم شاهد باشیم که صندوق بیمه بیکاری تأسیس و یا مشکلات بیمه ای سینماگران حل شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که برخی از دست اندرکاران سازمان سینمایی و خانه سینما حتی با هزینه های شخصی خود می توانند بخشی از بودجه صندوق بیمه بیکاری را برای اهالی سینمای کشور تأمین کنند.

بازیگر سریال تلویزیونی «زیر تیغ» افزود: گویا دست هایی پیدا و پنهان در کار است که مانع رسیدگی به حقوق اعضای خانه سینما می شود؛ این روزها سینماگران مانند اشیاء و یا طفیلی هایی می مانند که روی دست آقایان مدیر مانده اند و به نوعی سربار و اضافی محسوب می شوند. شاید هم بدشان نمی آید جماعت فرهنگی که اتفاقا نفوذ موثری بر مردم دارند همواره ناراضی و معترض باشند.

این هنرمند در خاتمه این گفتگو گفت: امیدوارم ریاکاری که این روزها در سینمای ما باب شده هرچه زودتر از میان برود و ما بتوانیم در آینده ای نه چندان دور شاهد حداقل احترام و ارزش به سینماگران و به ویژه پیشکسوتان این عرصه مهم باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.