دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰

نگاهی به آثار اکران نوروز ۱۳۹۵؛

کدامیک از فیلم های نوروزی مخاطبان بیشتری را به سینماها می کشاند؟

فیلم های اکران نوروز ۱۳۹۵

سینماپرس: ناصر بهزادی/ نوروز ۱۳۹۵ شاید یکی از خاص ترین اکران های نوروزی سال های اخیر سینمای ایران باشد. امسال سینماها شاهد اکران آثاری متنوع از تمامی ژانرها هستند. از فیلم سیاسی، حادثه ای ابراهیم حاتمی کیا و ملودرام اجتماعی کیومرث پوراحمد گرفته تا اثر معمایی هومن سیدی و فیلم طنز و شاد منوچهر هادی که سبد اکران نوروزی را پر کرده اند.

به گزارش سینماپرس اکران نوروزی همیشه یکی از مهمترین زمان های اکران در سینمای ایران محسوب می شده و تجربه ثابت کرده که همواره پرفروش ترین فیلم های سینمای کشور در این بازه زمانی روی پرده سینماها رفته اند.

از همین رو مدیران سینمایی همواره با بررسی و انتخاب دقیق آثار متقاضی اکران نوروزی مبادرت به انتخاب آن ها می کنند تا بتوانند خوراک فرهنگی هنری مناسبی را برای مخاطبان با ذائقه ها و سلیقه های مختلف فراهم آورند.

امسال شاید یکی از معدود زمانهایست که آثار مختلفی با سبک ها و ژانرهای متفاوت روی پرده سینماها می روند که در میان آن ها ۲ فیلم «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی و «پنجاه کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی به دلیل دارا بودن فاکتورهایی که می تواند باعث جذب مخاطبان شود شانس بیشتری در گیشه دارند و از همین حالا می توان فروش بالا و چند میلیاردی را برای این دو اثر سینمایی متصور شد.

البته در این میان نباید از فیلمی مانند «بادیگارد» که علیرغم کارگردانی بسیار خوب و سوژه نو و تأثیرگذارش آنچنان که شایسته اش بود در جشنواره فیلم فجر دیده نشد به راحتی عبور کرد و یا حتی از آن غافل بود که فیلمی مانند «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی که ۹ سیمرغ بلورین از جشنواره سی و چهارم فجر دریافت کرد می تواند مخاطبان را به سالن های سینما بکشاند.

دو اثر سینمایی دیگر یعنی «کفش هایم کو؟» و «خشم و هیاهو» البته چندان نمی توانند در اکران نوروزی موفق عمل کنند؛ چرا که اولاً فاکتورهای لازم را برای جذب مخاطب نوروزی که بیشتر تمایل به شادی و خنده دارد را ندارند و از سوی دیگر در میان فیلم های جذاب تری که در حال اکران هستند نمی توانند مخاطب چندانی را به سوی خود بکشانند؛ چرا که به راحتی می شود پیش بینی کرد مخاطبان چهار اثر دیگری که در ایام نوروز روی پرده سینماها هستند را بیشتر از این آثار خواهند پسندید.

سینماپرس در گزارش زیر به ترتیب حروف الفبا برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی نگاهی گذرا به خلاصه داستان، لیست عوامل و... شش فیلم اکران نوروزی انداخته است که ماحصل آن از نظر مخاطبان گرامی می گذرد؛

«ابد و یک روز» کارگردان: سعید روستایی

اولین ساخته سینمایی سعید روستایی اگرچه انتقادات تندی از سوی برخی کارشناسان و رسانه ها را از لحاظ محتوا در پی داشت، فیلمی خوش ساخت است که نوید حضور یک کارگردان خلاق و کاربلد را به سینمای کشور می دهد؛ اما با تمامی این ها سوژه به شدت تلخ و فضای سیاه و دردناک فیلم به هیچ عنوان مناسب اکران نوروزی نیست و معلوم نیست که دست اندرکاران شورای صنفی نمایش بر چه اساسی اقدام به گنجاندن این فیلم در فهرست آثار متقاضی اکران نوروزی کرده اند که جز ترویج سیاهی، یأس، ناامیدی و تباهی چیزی دیگری برای مخاطبان خود ندارد؟ البته نمی توان منکر آن شد که این فیلم به دلیل دریافت ۹ سیمرغ بلورین در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و همینطور تبلیغات گسترده ای که توسط تعدادی از چهره های سرشناس سینمایی در شبکه های مجازی برای تماشای آن انجام می شود خواهد توانست به فروش بالایی دست پیدا کند. از سوی دیگر حضور چهره های پرطرفداری همچون نوید محمدزاده و پیمان معادی به عنوان بازیگران این فیلم یکی دیگر از عوامل تضمین کننده فروش بالای «ابد و یک روز» خواهند بود.

در خلاصه داستان «ابد و یک روز» آمده است: خانواده در تدارك مراسم عروسى سميه هستند، اما اتفاقاتي روابط خواهران و برادران را سرد مي كند كه در نهايت باعث ماجراهايي مي شود.

پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر، شبنم مقدمی، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. سایر عوامل تولید این فیلم عبارتند از: مشاور کارگردان:مازیار میری، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، مدیر تولید: محمدرضا منصوری، طراح چهره پردازی:سعید ملکان، تدوين: بهرام دهقاني، صداگذار عليرضا علويان، موسيقي: اميد رييس داناصدابردار:امین میرشکاری، طراح صحنه:محسن نصرالهی، طراح لباس:غزاله معتمد، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان:علیرضا نسائی، منشی صحنه:ندا قائدی، عکاس: امیر حسین شجاعی، مشاور رسانه ای:بیتا موسوی، مدیر تدارکات:محمد حیدر قلی فرد

«بادیگارد» کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا

حاتمی کیا در "بادیگارد" موضوعی را برای فیلم جدیدش انتخاب کرده که به جهت حوادث تروریستی متعدد به یکی از آشناترین شخصیت‌ های طول تاریخ انقلاب اسلامی یعنی محافظان مقامات می‌پردازد. شخصیتی که اگرچه برای مردم بسیار آشناست اما در عین حال گمنام و در پوششی از ابهام بوده و هست؛ تجربه ثابت کرده مخاطب سینمای حاتمی کیا را دوست دارد و همواره از آثار او استقبال می کند. علاوه بر آنکه جدیدترین ساخته سینمایی حاتمی کیا ستاره هایی همچون پرویز پرستویی و مریلا زارعی را به عنوان بازیگران اصلی در اختیار دارد که می توانند به تنهایی مخاطبان را به سالن های سینما بکشانند اما با تمامی این موارد اینکه این فیلم سیاسی و حادثه ای تا چه حد بتواند در اکران نوروزی برای مخاطبی که دنبال شادی و سرگرمی است جذابیت آفرینی نماید جای تأمل دارد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «بادیگارد» درباره محافظی شخصی است که از جان یکی از شخصیت‌های مهم نظام محافظت می‌کند اما در جایی و براساس حوادثی متوجه می‌شود که او بیش از آن که به فکر نظام باشد به فکر منافع شخصی است. محافظ شخصی دچار تشکیک می‌شود و همین امر باعث می‌شود که محافظت از آن فرد را کنار بگذارد. اما به دلیل خدمات و خلوصی که در وی وجود دارد او را به محافظت از فرد دیگری می‌گمارند که یکی از فعالان هسته‌ای کشور است.

پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، محمود عزیزی، فرهاد قائمیان، امیر آقایی، دیبا زاهدی، شیلا خداداد، پریوش نظریه، پدرام شریفی، کامران نجف‌زاده، افسانه ناصری، سید احسان امانی، امیر محمدی، علی گلبهاران، حامد شیخی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. سایر عوامل تولید «بادیگارد» عبارتند از: نویسنده: ابراهیم حاتمی کیا/ مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری/ تدوین: مهدی حسینی وند/ موسیقی: کارن همایونفر/ مجری طرح: پژمان لشگری پور/ مدیر تولید: محمدصادق آذین/ صدابردار: بهمن اردلان/ صداگذاری و ميكس: عليرضا علويان/ طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی/ طراح چهره پردازی: ايمان اميدواری/ جلوه های ويژه: هادی اسلامی/ محصول سازمان هنری اوج

«پنجاه کیلو آلبالو» کارگردان: مانی حقیقی

جدیدترین ساخته سینمایی مانی حقیقی جزو آثاری است که می تواند مخاطبان را به سالن های سینما بکشاند؛ ساخت یک کمدی رمانتیک به علاوه استفاده از تعداد کثیری از بازیگران مطرح و سرشناس که تجربه ثابت کرده هریک از آن ها به تنهایی می توانند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما هدایت کنند یکی از خصیصه های اصلی جدیدترین فیلم حقیقی است.

داستان این فیلم  از مجلس عروسی مرجان آغاز میشود. در میانه های عروسی ماموران برای دستگیری داماد خلافکار وارد می شوند و میهمانان هم فرار می کنند. در این میان ریختن آب آلبالو روی پیراهن داوود باعث آشنایی ناگهانی او و آيدا می شود و اتفاقات ناخواسته ای برای آنها می افتد.

ساعد سهیلی، هستی مهدوی، پژمان جمشیدی، آزاده صمدی، علی صادقی، مهران غفوریان، افسانه بایگان، فرهاد آییش، بهنوش بختیاری، امید روحانی، سیامک انصاری، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، مونا احمدی، هادی کاظمی، داریوش اسدزاده، سروش صحت و مانی حقیقی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

سایر عوامل تولید این اثر سینمایی عبارتند از: نویسنده فیلمنامه: فرهاد توحیدی، مانی حقیقی/ مجری طرح و سرمایه گذار: محمد شایسته/ مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده/ صدابردار: داریوش صادق پور/ دستیار اول/ کارگردان: علیرضا شمس شریفی/ طراح صحنه: امیر حسین قدسی/ طراج لباس: نگار نعمتی/ طراح گریم: مهرداد میرکیانی/ جانشین تولید: محمد اتحادی/ مدیر تدارکات: آرش صالحی

«خشم و هیاهو» کارگردان: هومن سیدی

ژانر جنايي و معمايی در سينمای ايران هر از گاهی بروز و ظهور می کند و عمدتاً هم با شكست روبرو شده است. از این رو نمی توان انتظار آن را داشت که جدیدترین ساخته سینمایی هومن سیدی بتواند مخاطبان را آنچنان که باید در ایام نوروز به سالن های سینما بکشاند و آن ها را برای دیدن فیلم تلخی که بر اساس یک ماجرای واقعی ساخته شده است ترغیب نماید.

البته در این میان نمی توان حضور چهره ای مانند نوید محمدزاده به عنوان بازیگر نقش اصلی این فیلم سینمایی که طی سال های اخیر توانسته طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کند را نادیده انگاشت؛ حال باید منتظر ماند و دید مخاطبان چه استقبالی از جدیدترین ساخته سیدی به عمل خواهند آورد.

در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: زندگی به من آموخت که هيچ چيز از هيچ کس بعيد نيست! طناز طباطبايی، نويد محمدزاده، سعيد چنگيزيان، بهناز جعفری، رضا بهبودی، رعنا آزادی ور، بهزاد عمرانی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. سایر عوامل تولید «خشم و هیاهو» عبارتند از: نویسنده: هومن سیدی/ مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمانفر/ تدوین: هومن سیدی، مهدی سعدی/ موسیقی: کارن همایونفر/ مدیر تولید: کامران حجازی/ طراح گریم: بابک اسکندری/ طراح صحنه: محسن نصراللهی/ طراح لباس: رعنا امینی/ صدابردار: حسین بشاش/ دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: زینب نصراللهی/ عکاس: محمد بدرلو

«کفش هایم کو؟» کارگردان: کیومرث پوراحمد

جدیدترین فیلم سینمایی کیومرث پوراحمد نوید دهنده بازگشت این سینماگر به ساخت آثاری اجتماعی است که با آن ها آشنایی کامل دارد و می تواند حرف های خود را به بهترین شکل و شیوه ممکن در آن بیان کند. سینمایی که پوراحمد از سال های دور تاکنون در آن تبحر داشته و تجربه ثابت کرده که هرگاه از این دست آثار را جلوی دوربین می برد مخاطبان زیادی را به سوی فیلم خود جذب خواهد کرد.

«کفش هایم کو؟» روایت یک بیماری است.  کیومرث پوراحمد یک بار دیگر در این فیلم به خلق لحظه‌ های احساسی پرداخته است و از ترانه‌ها و موسیقی نوستالژیک به خوبی بهره جسته است اما به نظر می رسد با تمامی این ها این فیلم قطعاً نمی تواند در اکران نوروزی حرف چندانی برای گفتن داشته باشد.  

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: حبیب کاوه کارخانه دار قدیمى مبتلا به بیمارى آلزایمر است. خانواده اش او را ترک نموده اند اما با بازگشت دخترش به ایران اتفاقاتى مى افتد.

رضا کیانیان، رویا نونهالی، مجید مظفری، مینا وحید، بهاره کیان‌افشار بازیگران این فیلم سینمایی هستند. سایر عوامل تولید جدیدترین ساخته سینمایی پوراحمد عبارتند از: نویسندگان: کیومرث پوراحمد و فرید مصطفوی/ مدیر تولید: سیدعلی قائم‌مقامی مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین‌دست/. طراح صحنه و لباس: مجید میرفخرایی/ طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی/ صدابردار: آرش برومند/ دستیار اول و برنامه‌ریز: ایمان توکلی/ آهنگساز: فردین خلعتبری/عکاس: مهدی حیدری/ مدیر تدارکات: حسین روزبهانی/ مدیر صحنه: امیرعباس دهقانی/ منشی صحنه: محسن بهاری

«من سالوادور نیستم» کارگردان: منوچهر هادی

این اثر سینمایی که به عنوان اولین فیلم اکران نوروزی از چندی قبل روی پرده سینماها رفته تا به امروز توانسته مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشاند و در لیست میلیاردی های سال ۹۵ نام خود را ثبت نماید. عموماً فیلم هایی که یک سری فاکتورهایی مثل هنرپیشه های مطرح و موضوع طنز و کمدی دارند در این اکران موفق تر عمل می کنند که به نظر می رسد فیلم «من سالوادور نیستم» با داشتن این فاکتورها اکران نوروزی موفقی خواهد داشت و می تواند تا پایان زمان اکران فیلم های نوروزی از سایر رقبای خود پیشی بگیرد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: ناصر و خانواده‌اش به واسطه آژانس تعطيلات رويايي برای سفری سياحتی به برزيل دعوت مي‌شوند، آنجل دختری برزيلی، او را با نامزد سابق خود اشتباه گرفته است و ...

رضا عطاران، یکتا ناصر، مهدی محرابی، کارول ویدونی، بری فیوکا، سوگل محرابی و ژیلا صادقی. با حضور ریوالدو فوتبالیست مشهور برزیلی بازیگران «من سالوادور نیستم» هستند. سایر عوامل تولید این فیلم عبارتند از: نویسنده: رضا مقصودی/ مدیر فیلمبرداری: ابراهيم غفوری/ تدوین: حسن ايوبی/ مدیر تولید: ناصر ريحان صفت/ طراح صحنه و لباس: محسن غلامی/ طراح چهره پردازی: اميد گل زاده، آرزو حلاجی/ دستیار کارگردان و برنامه ریز: عليرضا شمس شريفی/ مشاور رسانه ای: مهسا همتی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.