یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های مناسبتی/ ۱

هدایت: تولید سریال های مناسبتی در حال حاضر هیچ منطقی ندارد/ در سال های اخیر هر نهادی برای تلویزیون تصمیم می گیرد!

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون پس از پخش سریال های نوروز ۹۵ گفت: تولید سریال های مناسبتی در حال حاضر هیچ منطقی ندارد چرا که تجربه ثابت کرده مخاطب دیگر مانند سال های قبل به این نوع سریال ها توجهی ندارد و کیفیت بسیار پایین این آثار مانع از جذب مردم نسبت به تلویزیون می گردد.

کارگردان فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا چیزی با عنوان «سریال مناسبتی» وجود ندارد که ما در کشورمان اینطور به این گونه سریال ها اهمیت می دهیم؛ در اغلب کشورهای دنیا برای مناسبت هایشان برنامه های استودیویی و ترکیبی تولید می شود که تجربه نشان داده استقبال بسیار بالای مخاطبان را در پی دارد.

وی ادامه داد: سریال سازی تعریف مشخص دارد و اینکه ما بخواهیم برای مناسبت های متعدد ملی و مذهبی همچون: ماه مبارک رمضان، ماه محرم، دهه فجر، نوروز و... دست به تولید سریال آن هم به صورت کاملاً شتاب زده و عجله ای بزنیم کاری بسیار غلط است؛ نهایت کاری که مسئولان سازمان صدا و سیما برای پر کردن آنتن در این ایام می توانند انجام دهند این است که فیلم های بلند سینمایی را با توجه به مناسبت های مورد نظر برای پخش در این ایام خاص تولید کنند که قطعاً هم هزینه کمتری برای تولید می خواهد و هم به دلیل کوتاه تر بودن زمانش نسبت به یک سریال تلویزیونی عجله ای را نمی طلبد.

هدایت سپس با تأکید بر اینکه این امر در کشورهای اروپایی کاملاً مرسوم و رایج است اظهار داشت: ما در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا شاهد آن هستیم که برای مناسبت های مهمی همچون «کریسمس» تنها برنامه های شاد ترکیبی تولید می شود و هیچ خبری از سریال سازی نیست و اتفاقاً مردم این کشورها هم در حد بسیار زیادی از این نوع برنامه ها استقبال می کنند.

کارگردان سریال تلویزیونی «روز سرنوشت» در بخش دیگری از این گفتگو به مشکلات متعدد سازمان صدا و سیما در رابطه با سریال سازی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مباحثی که باعث شده سریال های مناسبتی مانند یکی دو دهه گذشته چندان مورد توجه مخاطبان قرار نگیرند این است که بحث کیفیت کاملاً در تولید این نوع سریال های بی اهمیت شده است و از آنجایی که مدیران سازمان صدا و سیما تنها در صدد آن هستند تا آنتن خود را با برنامه های تولیدی پر کنند مبادرت به پخش آثاری می کنند که برای مخاطبان خوراک فرهنگی مناسب محسوب نمی شوند.

وی افزود: از سوی دیگر سپردن امور از طریق روابط شخصی در تلویزیون به شدت زیاد است و اغلب تهیه کنندگانی که سریال های تلویزیونی را تولید می کنند از بین چند چهره معدود انتخاب می شوند و این امر نیز باعث می شود تا کیفیت سریال های تلویزیونی به شدت پایین بیاید؛ این در حالی است که یک برنامه خوب تلویزیونی قطعاً نیاز جدی به تهیه کننده ای حرفه ای و کاربلد و دغدغه مند دارد!

این فیلمساز استفاده از هنرپیشه های تکراری در آثار تلویزیونی را یکی دیگر از معضلات تولید سریال ها برشمرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه برنامه سازی در صدا و سیما به گونه ای شده که مخاطب هر شبکه ای را برای تماشای برنامه انتخاب می کند تنها چند چهره تکراری را در برنامه ها می بیند؛ این روزها برنامه سازان تلویزیون تنها با چند هنرپیشه خاص رفاقت می کنند و همین باعث شده تا پول های کلانی را به پای آن ها بریزند و از این غافل هستند که مخاطب هیچ رغبتی برای تماشای این هنرپیشه های تکرایی ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «پیک جنگل» تصریح کرد: مدیران و برنامه سازان تلویزیون نباید هیچ گاه مخاطب را ساده اندیش قلمداد کنند و بخواهند با استفاده ابزاری از چهره های مطرح دنیای بازیگری مخاطب را مجبور به تماشای برنامه ای کنند که هیچ گونه ارزش فرهنگی ندارد؛ اما متأسفانه ما این روزها شاهد هستیم که عکس این قضیه اتفاق می افتد و مسئولان تلویزیون حتی در برنامه های آشپزی نیز از هنرپیشه های مطرح به عنوان مجری استفاده می کنند.

هدایت در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: قطعاً آنچه باعث شده تا مخاطبان ایرانی به سمت شبکه های ماهواره ای هجوم بیاورند به دلیل اقدامات نسنجیده و انجام کارهای شتاب زده ای است که در تلویزیون شاهد آن هستیم؛ در واقع مدیران و برنامه سازان تلویزیون با تولید آثار به شدت ضعیف کاری می کنند که مخاطبان به سمت برنامه های شبکه های ماهواره ای فارسی زبان گرایش پیدا کنند و مرتب هم شعار این را می دهند که استفاده از ماهواره بد است!

کارگردان فیلم سینمایی «گراند سینما» تأکید کرد: برنامه های تولید شده در تلویزیون کشور باید به حدی جذاب باشد که مخاطب را جلوی تلویزیون میخکوب کند اما متأسفانه با وجود شوراهای متعددی که برای ساخت برنامه های تلویزیونی در سازمان صدا و سیما وجود دارد ما همواره شاهد «فیدبک» های بسیار ضعیفی هستیم که نشانگر آن است که مخاطب ایرانی این گونه برنامه ها را نمی پسندد.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: البته ذکر این نکته ضروری است که شاید یکی از مهمترین دلایل افول برنامه های تلویزیونی طی سال های اخیر این است که هر نهاد، دستگاه، سازمان، ارگان و یا فردی برای تلویزیون تصمیم می گیرد و تلویزیون ما به شدت مظلوم واقع شده و از سوی دیگر عدم وجود لیستی از ممیزی ها باعث شده تا مرتباً ممیزی در سازمان صدا و سیما تغییر کند و برنامه سازان و مدیران تلویزیون مرتباً با مشکلات متعددی روبرو شوند.

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۱/۱۵ - ۱۳:۴۲
    0 0
    من یکی ار بیکارترین افراد جامعه هستم که کل نوروز را در حال تماشای برنامه های تلوزیون ایران بودم برنامه خوب و بد زیاد بودن یه تفسیر خودمونی و ساده از همه برنامه های قابل دیدن میگم ( مابقی برنامه ها ارزش دیدن نداشت ) بیمار استاندارد: سریال عجیب غریب که نوسینده و کارگردان درصدد تکرار شرایط من دیگو ماردونا هستم بودند که کاملا ناموفق اجرا شد.... تخیل و فانتزی بودن خیلی خوبه و اکثر کشورهای جهان یک سری سریال های عجیب رو دارن اما این سریال بسیار آبکی تر از اون حرغ هاشده بود و بیشتر به یه کاریکاتور از تخیل تبدیل شده بود زعفراتی: وقتی قسمت اول ببینی و کلا بیخیال ادامه سریال میشی ... ریتم تکراری سیما برای سریال سازی نوروز که قبلا خانوم فلورا سام و سعید آقاخانی انقدر اینجور سریال سازی در عید لوس کرده بودند که... یه خانواده که یهسری مشکلات میاد و تو عید حل میشه و پایان خوش !!! قرعه: بازیگران خوب و بازخورد خوب اما داستان کند و خسته کننده که فقط دنبال کمدی موقعیت میگردی تا یکم بخندی.... خندوانه: دکور ظروف پلاستیکی با وجود خلاقیت زیاد و اولین بار بودن اما این نکته رو به ما اثبات کرد که چرا خارجی ها از اینکار استفاده نکردن؟؟ دلیل مشخصه: نورپردازی!!! هرچقدر هم رامید جوان نور بالا و پایین کنه نمیتونه نور با کیفیت روانه تی وی کنه ...چون پلاستیک ها وقتی نور بهشون میخوره بدترین نوع عکس العمل نشون میدن و عملا انگار اونجا تاریک خونه شده!!! البته سانسور لباهنگ در بعضی قسمت ها باعث شده داد مردم در اینستگرام رامید هم دربیاد...بخصوص حضور امید حاجیلی دورهمی: اینکه قاسم خانی ها کپی کار حرفه ای هستند به خودشون مربوطه اما خود برنامه هم ضعیفه بخصوص نوع طراحی لباس که مارو یاد تله تئاتر های داغون شبکه 4 تو دهه 80 میندازه کاش لباس ها و دیالوگ ها به نوعی ایرانی بودند مثل تئاتر اکبر عبدی کارگردانی کرده بود نوع برخورد مهران مدیری با مهمان ها عالیه و از کلیشه سازمان دوره شکرآباد 2: بسیار ضعیف دورشدن شهاب عباسی از بازیگران خاص خود و روآوردن به بازیگران حرفه ای و داستان خسته کننده بدجوری رو اعصاب ما بود شب کوک : خوبه اگه باشه یه راه باریکه که شاید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.