یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴

به بهانه ابراز تاسف ایوبی از وضع معیشت سینماگران در تشییع "ثریا حکمت"؛

عدم صیانت خانه سینما و مدیران سینمایی از شأن سینماگران پیشکسوت/ خانه ای که از آن اموات تشییع می شوند!

خانه سینما-سازمان سینمایی

سینماپرس: هنوز چندی از نوروز نگذشته و در این مجال تنها خاطره هدایای نوروزی دولت قبل برای سینماگران مانده است! همزمان با ابراز تاسف ایوبی نسبت به وضعیت معیشت سینماگران که بدون اقدام عملی سازمان مطبوعش از یک طرف و از طرف دیگر خانه سینما به عنوان متولی صنفی سینماگران همراه است، یادداشتی در انتقاد به شرایط موجود دریافت شد که به این بهانه منتشر می شود.

یادداشت وارده/ نادر طریقت مستندی با عنوان "درخشش" ساخت که بسیاری از مصاحبه شوندگان آن به رحمت ایزدی پیوستند. در این فیلم شکوه و شکایت ستارگان سابق سینما را می بینیم که با بیماری و دوری از سینما و بیکاری و بی توجهی مسئولین روبرو هستند و چقدر ناراحت کننده!

مرحوم بوتیمار : نامه نوشتم به ارشاد تقاضا کردم برای کار. زنگ زدن گفتن می تونی کار کنی ولی اتفاقی نیافتاد!

مرحوم اسکندری بازیگر نقش های منفی : بعضیا رو گنده شون می کنن. لقب استاد و دکتر  و .. می دن ولی بقیه دارن از فقر می میرند. فقط بلدند جشن بگیرند. ده میلیون می دن به خواننده مو بلند ولی به ما توجه نمی کنند. نمی تونم گدایی کنم. اکثر هم دوره ای های ما بیکارند.
و ...

قطعه هنرمندان از بس جا ندارد مرحوم غیاث آبادی را نتوانستند در آنجا خاک کنند. یعنی در مورد قطعه هنرمندان بهشت زهرا هم فعلا فکری نشده است.

گویا بسته شدن خانه سینما در دو سال به نفع اکثریت سینماگران شد و شاهد رسیدگی های مستقیم دولت وقت به همه اعضای نیازمند صنوف بودیم. در مقابل قرار بود با بازگشایی خانه سینما و قانونی شدن اصناف صیانت از هنرمندان وضعیت رسمی به خود بگیرد و از وظایف دولت و حکومت شود ولی حالا که باز شده دوباره هیچ توجهی نمی شود!

مدیر عاملش یا فیلم می سازد و یا اموراتی از سازمان سینمایی را بر گردن دارد و یا دبیری جشنواره جهانی بر عهده می گیرد! گویا همه مشکل اصناف حل شده که با فراغ بال به همه این مسائل می رسد . مدیر قبلی هم که چه در زمان مدیریت و چه غیر آن سریال و فیلم خودش را می ساخت و می سازد و این وسط همه محکومند جز کسانی که در نتیجه کوخ نشینی همین زحمت کشان واقعی سینما شاه نشین شده اند!

سال ۸۸ قرار بود جشن خانه سینما با بودجه ای قابل توجه برگزار شود و چون اتفاق مورد نظر نیفتاد جشن منتفی شد. کاش به جای این خرج کردن های بیهوده و تبلیغاتی،  برای دوران پیری  و مشکلات معیشتی هنرمندان کشور برنامه ریزی می شد!
چه شده که درگذشت اهالی سینما که بعضا از روی فشار های زندگی و مشکلات معیشتی روی می دهد به راحتی ندیده انگاشته می شود و مدیران نیز تنها به ابراز تاسف بسنده می کنند. صرفا یک عکس یادگاری و یک تسلیت و نهایتا تشییع جنازه ای از مقابل خانه سینما!

در سینمایی که رییس خانه اش راضی نمی شود با بودجه های کم فیلم بسازد آیا می توان امید این را داشت که به طبقه پایین جامعه سینما توجهی شود!؟ چه بسا خیلی از این هنرمندان با کمی توجه و قدرشناسی و اندکی مستمری بگیری، بدون منت سالیان بیشتری می توانستند ادامه حیات دهند. آیا مسئولیت چنین شرایطی جز بر دوش خانه سینما و مدیران سینمایی است!

نظرات

  • سارا ۱۳۹۵/۰۱/۲۵ - ۱۰:۲۳
    0 0
    واقعا دردناکه هرکسی به فکر خودشه
  • امیر هجرانی شاد ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۱۱:۴۰
    0 0
    درود اگر قطعه هنرمندان را سال به سال برای قبر روی قبر گذاشتن بگیریم در نهایت به یک سکوی خوب و عالی سن نمایش داریم ! هنر هنرمند وقتی به روز هست حتی خانواده ها هم به احترام هنرمند خود به تپه شدن قطعه هنرمندان قانع هستند و خانه سینما خوب است که حتی برای تشیع سینماگران و هنرمندان وقت بگذارد! برای بازماندگان ادامه دهنده هنر موفقیت و بهروزی خواستارم . دوستدارتان امیر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.