جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹

نگاه سینمایی به سخنرانی نوروزی رهبری/ ۵

الماسی: مسئولان با عملکرد ستیزه جویانه باعث خانه نشینی بخش اعظمی از هنرمندان شده اند/ چرا باید بازیگری به خاطر فقر و بیماری بمیرد!؟

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون کشور گفت: متأسفانه شرایطی در کشور حاکم شده که مسئولان و مدیران فرهنگی علیرغم آنکه مرتباً دغدغه های شخص اول مملکت در حوزه فرهنگ و هنر را می شنوند، با وقاحت تمام وقعی نمی گذارند و این مسأله نیاز به واکنش جدی از سوی هنرمندان متعهد دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: طی تمامی این سال ها بارها و بارها مقام معظم رهبری و بسیاری از سینه سوزان و دلسوختگان نظام و انقلاب اسلامی در رابطه با عدم حمایت از نیروهای ارزشی و متعهد سخن ها گفته اند اما گویا مسئولان دولت به عمد خود را به نشنیدن زده اند و نمی خواهند که نسبت به این سخنان واکنش جدی نشان دهند و رویه غلط خود را در حوزه فرهنگی و هنری عوض کنند.

وی ادامه داد: این روزها نه تنها هنرمندان و فرهنگیان اصیل و ارزشی که تمامی هنرمندان در بیکاری، فقر و فلاکت زندگی می کنند و تنها بخش کوچکی از افراد که جزو یاران و نزدیکان مدیران محسوب می شوند از امکانات کاری و مالی بهره مند می شوند.

الماسی سپس با بیان اینکه هرگز منت ایوبی را نخواهیم کشید اظهار داشت: این رئیس سازمان سینمایی است که بایستی از هنرمندان متعهد و ارزشی برای کار دعوت کند و با فراهم آوردن بودجه و امکانات از آن ها بخواهد که در پاسخ به دغدغه های مقام معظم رهبری و برای پاسداری از خون شهدا دست به تولید آثار ارزشمند در حوزه دفاع مقدس، انقلاب و... بزنند اما متأسفانه رویه معکوس شده و رئیس سازمان سینمایی نه تنها هیچ توجهی به مفاهیم و هنرمندان متعهد ندارد بلکه به نوعی با آن ها به ستیز برخاسته و همین امر باعث خانه نشینی بخش اعظمی از هنرمندان شده است.

این فیلمساز تصریح کرد: متأسفانه سایر نهادها و دستگاه های دیگر هم گویا در خواب غفلت به سر می برند؛ مسئولان حوزه هنری و سایر نهادهای ناظر نیز گویا توجه چندانی نسبت به عملکرد غلط مدیران فرهنگی و سینمایی کشور ندارند و همین باعث شده تا ما در یک بلاتکلیفی به سر ببریم.

این بازیگر سینما و تلویزیون تأکید کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در سخنان نوروزی شان نشان داد که چقدر مسأله فرهنگ و هنر در کشور ما به قهقرا کشانده شده است؛ تمامی هنرمندان، مسئولان و فرهنگیان بایستی نسبت به سخنان ایشان توجه و واکنش جدی نشان دهند اما متأسفانه ما گاهاً شاهد آن هستیم که حتی برخی از هنرمندان اصیل و ارزشی هم به دلیل گذران زندگی مجبور می شوند تا دست به تولید آثار سخیفی بزنند و خواسته های مدیران سینمای کشور را برآورده سازند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه یکی از کارگردانانی که این روزها با سر و صدای زیاد یک فیلم سینمایی را در کشور هند ساخته جزو دست اندرکاران اصلی پروژه عظیم «حضرت یوسف (ع)» به کارگردانی زنده یاد فرج الله سلحشور بوده و به راحتی به خاطر گذران زندگی دست به تولید اثری زده که قرار است در سینماهای جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شود و در آن نماهای غیراسلامی مانند یک کالا به نمایش گذاشته شوند.

الماسی خاطرنشان کرد: البته مانند این آثار در سینمای ایران کم تولید نمی شوند و یکی دیگر از این قبیل فیلم ها در ژانر کمدی این روزها روی پرده سینماها است و فروش بسیار بالایی هم داشته است؛ آقایان مدیر در جمهوری اسلامی ایران باید بدانند و آگاه باشند که سینمای ملی و ارزشی ما جایی برای نشان دادن بازیگران زن خارجی با لباس های نیمه برهنه نیست!

بازیگر و نویسنده نمایش «وقتی که سربازها حمله می‌کنند» افزود: ما در جمهوری اسلامی ایران انقلاب به پا نکرده ایم که مدیران امروز سینمای کشور پیروی سینمای غرب بخواهند هنر هفتم مان را محلی برای ارائه زنان مانکن و استفاده ابزاری از بازیگران خارجی و فیلم های سخیف و بی ارزش و به دور از ارزش ها و آرمان های نظام و انقلاب نمایند؛ ما برای این انقلاب جان فشانی ها کرده ایم و خون شهیدان زیادی برای آن ریخته شده است و بایستی تمامی آثار تولید شده در سینما و تلویزیون کشور مبتنی بر این اهداف و آرمان ها باشند.

وی تأکید کرد: فیلمسازان و مدیران و هنرمندانی که خود را مومن می دانند بایستی در همه جا مومن باشند و اینکه ما بخواهیم در کشور خود مومن باشیم اما به برزیل و هند برویم و جور دیگری باشیم یا در خود کشور دست به تولید فیلم های سیاه و تلخ و معاندانه با جمهوری اسلامی ایران بزنیم نیاز به رسیدگی و تدبیر جدی دارد.

الماسی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: قطعاً هنرمندان متعهد و دغدغه مند همچنان به رهبری و نظام و انقلاب پایبند هستند و بیش از این نمی توانند این گونه رفتارهای معاندانه را در سینمای کشور تحمل نمایند؛ مدیرانی که تنها به فکر برگزاری جشنواره ها برای خوش آمد خارجی ها هستند و می خواهند با دلار و یورو و فرش و... غربی ها را از خود راضی نگه دارند باید بدانند که این اعمال تنها کارنامه ای سیاه خواهد شد و باید به جای صرف بودجه برای برگزاری این چنین برنامه هایی بی ارزشی به هنرمندان متعهد رسیدگی کنند و نگذارند که امثال «ثریا حکمت» ها به دلیل فقر و بیماری بمیرند!

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۱/۲۷ - ۲۱:۳۶
    0 0
    کی مسئول این اتفاق است مسئولان فرهنگی چنین مسئولیتی ندارند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.