یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

نظر سینماگران درباره جداسازی بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر (۱)؛

ترکمانی: در حوزه سیاست‌گذاری سینما با برنامه‌های کلان و نظرات کارشناسی روبرو نیستیم/ پول‌هایی که هدر می رود می‌تواند مشکلات معیشتی سینماگران را رفع کند

نادره ترکمانی*

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینمای کودک در رابطه جشنواره بین الملل فیلم فجر گفت: متأسفانه هیچ گاه در حوزه سیاست گذاری سینما با برنامه های کلان، تدبیر و نظرات کارشناسی روبرو نشدیم چرا که تجربه سال گذشته جداسازی جشنواره های کودک و نوجوان نیز نشان داد که مدیران هیچ آینده نگری برای جداسازی جشنواره ها از یکدیگر ندارند و این نوع کارها نمی تواند مشکلات سینمای کشور را حل کند.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها مهمترین سوألی که ذهن بخش عمده ای اهالی سینمای کشور را با خود درگیر کرده این است که نتیجه و عایدی جداسازی بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر از یکدیگر که از سال گذشته آغاز شد و همچنین عایدی مثبت تفکیک جشنواره های کودک و نوجوان برای سینمای کشور چه چیزی بود؟

وی ادامه داد: تا آنجایی که اهالی سینما مشاهده می کنند برگزاری جداگانه این جشنواره ها از یکدیگر جز مصرف یک بودجه کلان که می تواند بخشی از مشکلات سینماگران را حل کند و یا برای مشکلات زیرساختی و حتی تولید آثار سینمایی صرف شود، هیچ عایدی نداشته است و من نمی دانم اصرار مدیران نسبت به انجام این گونه کارها به چه دلیلی است؟

ترکمانی سپس با تأکید بر اینکه اتاق فکر رئیس سازمان سینمایی را عده ای افراد «شکم سیر» تشکیل داده اند که دغدغه ای برای حل مشکلات سینمای کشور ندارند اظهار داشت: این قبیل افراد می خواهند تنها بیلان کاری خود را پر نمایند و به این فکر نمی کنند که چه کاری می تواند برای سینمای کشور مثبت باشد و چه کاری با خود تبعات منفی در پی دارد.

مدرس انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه تصریح کرد: آقای ایوبی کاری کنید تا وجدان تان کمتر معذب باشد؛ این گونه کارها نمی تواند وجدان شما را آسوده کند؛ سینماگران کشور این روزها در فقر، بیکاری مفرط و... رنج می برند و کسی نیست که حتی لقمه ای نان دست شان دهد؛ مشکلاتی نظیر عدم تأمین امنیت شغلی، بی مسکنی و... باعث رنجش خاطر سینماگران و خانواده هایشان شده است و این پول هایی که شما با نظر برخی افراد هدر می دهید اگر از بودجه سینما و در واقع جیب سینماگران باشد حرام و اگر از جیب خودتان باشد، که نیست، اسراف است!

این فیلمساز تأکید کرد: متأسفانه نظرات مدیران سینمای کشور با نظر اهالی سینما منافات جدی و اساسی دارد؛ آنچه به نظر مدیران سینمایی اعمالی درست برای سینما محسوب می شود از نظر سینماگران هدر دادن بودجه است. تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور بر این مسأله واقف هستند تکثر و تعدد جشنواره های فیلم در کشور ما به حدی زیاد است که در کشورهای پیشرفته و به وجود آورنده صنعت سینما این چنین جشنواره های متعددی هرگز دیده نمی شوند.

وی افزود: بخش اعظمی از بودجه های سینمای کشور سالانه صرف برگزاری جشنواره هایی می شود که اغلب آن ها بالاجبار از فیلم های تکراری برای خالی نبودن برنامه های خود استفاده می کنند و نمی توانند هیچ سفارشی برای تولید آثار جدید مبتنی بر موضوعات جشنواره شان داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله و عمه غوله» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه انجام کارهایی مانند تأسیس مدرسه عالی سینما، تفکیک و جداسازی جشنواره ها از یکدیگر و... که در طول دوران مدیریتی حجت الله ایوبی انجام شده است برای سینما مهم نیست اظهار داشت: آقایان مدیر!؛ آنچه امروز در سینمای کشور اهمیت دارد ساخت سالن های متعدد سینما به ویژه در شهرستان ها، امکان اکران عادلانه فیلم های سینمایی، تجهیز کردن سالن ها با وسایل روز و مدرن، رسیدگی به وضعیت بسیار بد درمانی، بیمه ای و معیشتی سینماگران و... است.

ترکمانی ادامه داد: من زمانی که شنیدم برای برگزاری این جشنواره مبالغ میلیونی هزینه صرف بازسازی پلاتوهای دانشگاه ها شده است افسوس خوردم؛ هرچند که بازسازی پلاتوها بسیار مهم و ضروری است اما ما از مشکلات متعدد و ریشه ای تری رنج می بریم و بهتر است که مسئولان سینمایی فکری برای حل این قبیل مشکلات داشته باشند.

این کارگردان سینما افزود: آقای میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره جهانی فجر در حالی در برنامه سینمایی «هفت» از تلاش های ۹ ماهه خود برای برگزاری این جشنواره سخن می گویند که ما شاهد هیچ اتفاق مثبتی در برگزاری دور اول این جشنواره نبوده ایم؛ ما قطعاً در سینمای کشورمان به دلایل متعدد از جمله عدم امکان نمایش کامل فیلم های خارجی و... نخواهیم توانست جشنواره ای جدی و با استانداردهای بین المللی برگزار کنیم و اصولاً نباید دلخوش به دعوت از چند مهمان خارجی باشیم که قرار است با هزینه ما به جشنواره بیایند و هدایای متعدد دریافت کنند و بعد هم بروند!

ترکمانی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: ما سال ها در جشنواره های متعددی نظیر جشنواره فیلم فجر تجربه انجام کارهایی مانند «بازار فیلم» را نیز داشته ایم اما حتی این بازار فیلم نیز نتوانسته منجر به جهانی شدن سینمای کشور ما گردد. من امیدوارم مدیران سینمایی با تدبیر جدی سعی کنند کمی خطاهای خود در زمینه ها و مسائل متعدد و گوناگون را برطرف سازند تا از این رهگذر بتوانیم نقطه روشنی برای آینده سینمای مان داشته باشیم.

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۱۴:۱۷
    0 0
    اگر به اسامی کسانی که دور و بر ایوبی هستند و به او ایده و فکر میدهند نگاه کنید متوجه می شوید که صحبت های خانم ترکمانی درست است...عده‌ایی از تهیه کنندگان و کارگردانان و به اصطلاح سینماگران پولدار و بی‌غم در دایره ی دوستان ایوبی هستند، با وجود این افراد به عنوان دوستان و هنفکران ایوبی ،‌کاملا مشخص است که نگاه ایوبی و تصمیم گیریهایش چگونه خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.