جمعه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

نظر سینماگران درباره جداسازی بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر (۴)؛

سینایی: ترمیم زیرساخت ها و رفع کمبودها در سینما از برگزاری جشنواره ها به شکل های گوناگون مهمتر است

خسرو سینایی

سینماپرس: خسرو سینایی کارگردان سینمای کشور در رابطه با مسأله جداسازی بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر از یکدیگر گفت: ترمیم زیرساخت ها و رفع کمبودها در سینما از برگزاری جشنواره ها به شکل های گوناگون مهمتر است و ما باید در ابتدا سینمای خود را به صورت استاندارد درست کرده و سپس در صدد برگزاری جشنواره جداگانه «جهانی» برآییم.

کارگردان فیلم سینمایی «عروس آتش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ای کاش بودجه ای که برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر هزینه می شد در اختیار جوانان مستعد و خلاق گذاشته می شد و آن ها می توانستند آثار سینمایی خود را تولید کنند؛ خوشبختانه این روزها جوانان زیادی هستند که در دانشگاه ها به صورت تئوری درس سینما را خوانده اند اما به دلیل هزاران مشکل هیچ گاه فرصتی برای تولید عملی نداشته اند.

وی ادامه داد: سینمای ما از مشکلات زیربنایی زیادی رنج می برد و ما کمبودهای بسیاری در سینمای کشور داریم که رفع این گونه مشکلات و کمبودها باید به عنوان اولویت اصلی مدیران سینمایی کشور باشد؛ به عنوان نمونه اگر یک فیلمساز بخواهد یک اثر استاندارد بین المللی در سینمای ایران تولید کند با مشکلات زیادی همراه خواهد بود از جمله آنکه کمتر نیروی متخصصی در زمینه طراحی صحنه و لباس، چهره پردازی و یا حتی آموزش حرکات حیوانات جلوی دوربین در سینمای ایران وجود دارند و کمبود این موارد باعث تولید فیلم هایی می شود که استاندارد نیستند.

سینایی سپس با بیان اینکه ما زمانی می توانیم جشنواره جهانی فیلم فجر را برگزار کنیم که حداقل چند تولید محدود اما استاندارد در سینمای کشورمان داشته باشیم اظهار داشت: سوأل من این است که ما چند نیروی متخصص در سینمای کشورمان داریم؟ چند فیلم استاندارد و تخصصی در سینمای ما تولید می شود که ما این چنین دنبال برگزاری جشنواره های جهانی هستیم؟؛ البته من منکر این نیستم که خوشبختانه سینمای ما به دلیل فرهنگ مان در سطح جهان طی سال های اخیر به خوبی دیده شده است اما قطعاً ما هنوز کمبودهای زیادی برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر داریم.

این فیلمساز برجسته سینمای ایران خاطرنشان کرد: بهتر است ما ابتدا در پی آن باشیم که نیروهای متخصص را در سینمای مان تربیت کنیم و بعد از اصلاح زیرساخت ها دست به برگزاری جشنواره جهانی بزنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «جزیره رنگین» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: ما نباید این را فراموش کنیم که بسیاری از معتبرترین و مهمترین فستیوال های فیلم در سطح دنیا بر اساس معیارهای سینمایی و هنری مبادرت به انتخاب فیلم ها نمی کنند و بسیاری مسائل دیگر از جمله مسائل سیاسی، اقتصادی و... در چگونگی برگزاری و نحوه انتخاب و اهدای جوایز به آثار سینمایی در آن ها نقش دارد و کشور ما هم به دلیل اینکه سیاست های خاص خود را دارد.

وی افزود: از این رو باید در ابتدا با انجام پژوهش های جدی و برگزاری جلسات متعدد با حضور نیروهای متخصص و کارآزموده سینمایی به این نتیجه برسیم که با این شرایط آیا اصلاً لزومی دارد که جشنواره فیلم فجر به صورت جهانی برگزار شود و یا بهتر است این جشنواره تنها به شکل ملی برگزار شده و یا مثل سال های قبل هر دو بخش آن همزمان با هم برگزار گردد؟

کارگردان فیلم سینمایی «گفتگو با سایه» در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: مهمترین مشکل اصلی که در سینمای ما وجود دارد عدم تحقیق و پژوهش در بسیاری از امور از جمله مسأله مهم برگزاری جشنواره ها است که برای دستیابی به سینما و آینده ای بهتر بایستی این امر مهم در اولویت اول تمامی اهالی سینما قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.