چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲

علی رغم انتقادات سینماگران از دو شقه کردن جشنواره فیلم فجر؛

چرا بودجه این جشنواره بی فایده، خرج ارتقای منزلت هنرمندان نشد؟ / آیا مشکلات معیشتی بدنه سینما دغدغه مدیران دولتی و صنفی سینما می شود؟

میرکریمی-ایوبی

سینماپرس: در حالی که بسیاری از سینماگران و هنرمندان چه در گفتگو با سینماپرس و چه در گفتگو با رسانه های همسو دولت از وضعیت بد معیشتی در سینما و عدم رسیدگی سازمان سینمایی به عنوان متولی بخشی از فرهنگ در دولت یازدهم به آن گله دارند و جناب ایوبی نیز در پاسخ به آنان کمبود بودجه را بهانه قرار داده است در این روزها شاهد ریخت و پاش های غیر معمول در جشنواره جهانی فجر هستیم؛ جشنواره ای که اغلب کارشناسان تفکیک آن را غیر کارشناسی می دانند.

به گزارش سینماپرس، در همین راستا صبح امروز یکی از خبرگزاری های کشور مطلبی را در جهت دفاع از معیشت سینماگران منتشر کرده است که سینماپرس آن را بازنشر می کند.

خبرگزاری نسیم در یادداشت خود آورده است:

حجت ا.. ایوبی رییس سازمان سینمایی چندی پیش در گفتگویی به صراحت از این گفت که شورایی که به نام شورای ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران راه اندازی شده و به دلیل عدم تأمین منابع مالی نتوانسته فعالیت درخوری برای کمک به ارتقای منزلت اجتماعی صنف سینمای ایران انجام دهد.

جناب ایوبی اما امروز در گفتگویی از خوش بینی اش به جشنواره ای گفته که به نام جهانی با جدایی بین الملل از فجر برای دومین سال بناست برگزار شود. ایوبی در این گفتگو ادعا کرده استقبالی که در بخش بازار و مهمانان از این جشنواره شده نشان دهنده حرفه ای بودن آن است. البته که ایشان سندی هم درباره این استقبال ارائه نمی کنند و نمی گویند کدام مهمان مطرحی در این جشنواره و کدام شرکت معظم پخش در بازار فیلم حضور دارند؟

ایشان که گویا دریافته اند بین الملل فجر امسال هم مانند پارسال مخاطب چندانی نخواهد داشت فرار رو به جلویی را ترتیب داده و از این گفته اند که این جشنواره، عمومی نیست و تخصصی است!

به این ترتیب اگر بین الملل فجر امسال هم مانند پارسال با سالنهای خالی برگزار شود احتمالا رییس سازمان سینمایی آن را در راستای تخصصی برگزار کردن آن خواهد دانست.

 

*تناقض آشکار صحبتهای دیروز و امروز ایوبی

گفته های دیروز و امروز ایوبی را کنار هم که بگذاریم یک تناقض آشکار در آن به چشم می‌خورد؛ آن هم اینکه ایشان از یک طرف بی پولی را بهانه ای می کند برای عدم پاسخگویی درباره به بن بست رسیدن طرحهایی که برای ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران داشته و از آن طرف نه تنها بودجه ای ویژه را صرف برگزاری بیهوده بین الملل فجر می کند که سعی می کند به مانند روابط عمومی جشنواره، حتی نداشته های آن را هم به عنوان داشته جا بزند.

آقای ایوبی رییس محترم سازمان سینمایی، همان چهره ای هستند که وقتی حرف از توزیع اقلام رفاهی و عیدی به بدنه صنف سینما شد از این گفت که این کارها دون شأن اهالی سینماست.

اینکه سازمان سینمایی به مانند تمامی ارگانها و نهادهای ایرانی شب عید به فکر کف صنف سینمایی باشد که بخاطرش ردیف بودجه می گیرد دون شأن است اما اینکه ایشان کم‌کاری متصدیان برگزاری بین الملل فجر در عدم توانایی دعوت از سینماگران مطرح را کاور کنند دون شأن نیست.

اینکه به مانند اغلب شهروندان شاغل در ادارات و نهادهای مختلف هرازگاه اقلام رفاهی در اختیار اهالی سینما قرار گیرد دون شأن است اما اینکه جشنواره ای که بودجه بین‌المللی دارد نتواند بازخورد رسانه ای حتی در سطح منطقه داشته باشد دون شأن نبوده و در راستای تخصصی بودن است.

 

*شما که فرنگ رفته اید چرا؟

واقعا چطور می شود رییس سازمان سینمایی که سالها رایزن فرهنگی ایران در پاریس بوده و حداقل وجه جهانشمول جشنواره ای چون کن را می شناسد این چنین سعی در ندیدن واقعیات و رویاپردازی برای توجیه تصمیم نادرست جدایی بین الملل از فجر دارد؟

چطور می شود ایشان که باز هم به سبب زندگی در فرانسه لااقل باید از وضعیت رفاهی هنرمندان فرانسوی باخبر باشند هنوز بی کمترین توجهی به اوضاع رفاهی به شدت تراژیک بدنه سینمای ایران بودجه های دولتی را صرف برگزاری جشنواره ای واقعا بدون کارکرد کند؟

وقتی پیش رویمان تجربه برگزاری جشنواره هایی چون مقاومت هم هست که برگزارکنندگان آن سال قبل به دلیل کمبود بودجه و نبود محصول قابل اعتنا قید برگزاری آن را زدند و البته که این عدم برگزاری کمترین ضرری هم به سینما نزد پس چرا رییس سازمان سینمایی همچنان اصرار دارد حتی با وجود کمبود بودجه چنین جشنواره ای را برگزار کند؟

 

*چرا عشق و علاقه این تیم ۲۷ نفره به برگزاری یک جشنواره غیردولتی منجر نمی شود؟

اینکه جناب ایوبی می گویند تیمی که در بین الملل فجر کار می کنند همه با عشق و علاقه کار می کنند چقدر بار معنایی دارد؟ آقای ایوبی! اگر عشق و علاقه به سینما و البته به زعم شما تخصصی شدن آن وجود دارد چرا این تیم ۲۷ نفره مدیر، معاون و مشاور بین الملل فجر که به ادعای شما با "عشق و علاقه" کار می کنند شخصا آستین بالا نمی زنند و بی هزینه زایی برای دولت نه جشنواره ای جهانی که یک هفته فیلم درجه یک داخلی در کشور راه نمی اندازند؟

 

کدامیک از این تیم ۲۷ نفره بدون دریافت دستمزد معقول مایل به همکاری با این جشنواره بود؟

اگر پولی در سینما نیست که این بریز و بپاشها معنا ندارد اما اگر بودجه هست و بناست فقط در اختیار حلقه ای معدود و البته متمول قرار گیرد برای تبدیل آنها به پیاده نظام یک جریان سیاسی خاص که دیگر نباید از تلاش تان برای ارتقای منزلت سینماگران حرف بزنید.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.