پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱

با توجه به روزهای آغازین جشنواره؛

عدم نظارت مسئولین فرهنگی بر جشنواره ای با نام انقلاب اسلامی / چرا حداقل ظواهر اسلامی نیز در کاخ جشنواره جهانی فجر نادیده انگاشته می شود؟

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: این روزها در پردیس چارسو شاهد برگزاری جشنواره جهانی با نام فجر انقلاب اسلامی هستیم که اگر کسی نسبت به نام جشنواره آگاهی نداشته باشد هیچ نشانی از انقلاب را در ظواهر برگزاری و برگزار کننده ها نخواهد دید.

جشنواره بین الملل فیلم فجر در حالی روزهای آغازین خود را سپری می کند که از همان ابتدا با انتقادات جدی از سوی بسیاری از کارشناسان و منتقدین نسبت به تفکیک بخش ملی و بین الملل روبرو بوده است. هزینه های چندبرابری و گزاف برای برگزاری این جشنواره آن هم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال "اقتصاد مقاومتی ؛ اقدام و عمل" نام گذاری شده است و عدم توجه سازمان سینمایی به عنوان متولی برگزاری این رویداد هنری به هزینه های فراوان صورت گرفته از سوی برگزار کنندگان می تواند زنگ خطری برای آینده سینمای کشور باشد.

در روزهایی که حجت الله ایوبی و رضا میرکریمی با پافشاری های عجیب سعی در تغییر نام بخش بین الملل با عنوان «جشنواره بین المللی فیلم ایران» و حذف نام «فجر» به عنوان سمبل و نماد فرهنگی انقلاب اسلامی را  داشتند و در حالیکه رئیس سازمان سینمایی حکم دبیری مدیرعامل خانه سینما را نیز با همین عنوان صادر کرد، پیش بینی برگزاری چنین جشنواره ای که فقط در عنوان نام انقلاب اسلامی را یدک می کشد، دور از ذهن نبود.

این روزها در جشنواره، طبقه های بالای پردیس چارسو مکانی شده برای جولان افرادی که ظواهرشان هیچ نسبتی با اسلام ندارد. متاسفانه این موضوع تنها به مخاطبان عادی جشنواره بر نمی گردد، بلکه دست اندرکاران برگزاری جشنواره، مهمانان دعوت شده به این رویداد فرهنگی و البته برخی از خبرنگاران رسانه های مختلف نیز در این زمینه توجهی ندارند.

اگر مسئولین محترم فرهنگی کشور معتقدند که جشنوارۀ فیلم فجر باید به نوعی نمایندگی مجموع سلیقه‌هایی که ذیل چارچوب کلان انقلاب و ایران اسلامی قرار می‌گیرند را داشته باشد، «فضا» ی عینی داخل مکان جشنواره هم باید حریم رسمی فرهنگ کشور را حفظ نماید.

 متأسفانه در این روزها وضعیت پوشش در جشنواره جهانی فجر مشمول کمترین نظارتی واقع نمی‌شود و انگار که برخی بدشان هم نمی آید که ارزش های غربی بر جشنواره که قرار است میزبان مهمان خارجی از کشورهای مختلف دنیا باشد، چیره گردد.

قرار نیست جشنواره فجرِ مولود انقلاب اسلامی بتدریج زرق و برق جشنواره‌های مادی‌گرایی مثل اسکار و کن و غیره را پیدا کند. براحتی امکان پذیر است برای شرکت‌کنندگان در جشنواره با احترام قوانین و ضوابطی و حریم جشنواره تبیین شود و باید حدود و خطوط فرهنگی و ایدئولوژیکی جشنواره رعایت گردد.

متاسفانه باید اعتراف کرد که مشکلات برگزاری این دوره جشنواره بین الملل فیلم فجر بسیار ریشه ای است و با پول بیت المال و در امنیت بر آمده از خون شهدا جشنواره ای برگزار می شود که تنها نام انقلاب را یدک می کشد ولی در آن هیچ خبری از ارزش ها نیست.

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۲/۰۳ - ۱۲:۳۵
    0 0
    چي كار كنن ظاهر اسلامي داشته باشه؟!! ميخوايد ضريح طلاي ٢٤ عيار ٢٠ تني بيارن نصب كنن وسط سالن سينما؟!
    پاسخ سایت: مخاطب محترم؛ حداقل توجه به ظواهر اسلامی از رعایت حجاب توسط عوامل برگزاری جشنواره شروع می شود و نیازی به نصب ضریح ندارد!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.