شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳

در برنامه «شهر فرنگ» چه گذشت؟؛

هاشمی: تنها مصوبه شورای عالی سینما، سازمان سینمایی بود! / عظیمی میرآبادی: دستاوردهای مثبت شورای عالی سینما غیرقابل انکار است!

آرم شورای عالی سینما*

سینماپرس: پنجشنبه شب گذشته برنامه «شهر فرنگ» که با اجرای حمیدرضا مدقق مدتی است که هر هفته از شبکه «خبر» روی آنتن می رود میزبان دو تن از اهالی سینما بود تا در رابطه با مسأله انحلال شورای عالی سینما که به تازگی توسط علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده مناظره داشته باشند.

در ابتدای این برنامه مدقق با اعلام اینکه بیست و هشتم فروردین ماه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد «پیشنهاد می دهیم شورای عالی سینما به دلیل بی خاصیت بودن از گذشته تا کنون منحل شود» از هاشمی خواست به عنوان موافق انحلال این شورا سخن بگوید.

محسن هاشمی با انتقاد از عملکرد شورای عالی سینما گفت: شوراهای عالی ترکیبی از فعالان و ذیربطان است به منظور هماهنگی بین بخشی و فرابخشی و ضرورت التزام به مصوبات، مثل شورای عالی پول، صادرات و... و در این ترکیب ها تمامی ذینفع ها و ذیربطان و دستگاه های خارج از دولت از کمیسیون های مجلس مصوبه می گیرند و با خود مجلس تصویب می کنند و مصوبات برای دستگاه های دولتی و عمومی و قابلیت التزام دارد. شورای عالی سینما این تشریفات را نداشت و ترکیب آن نیز فراگیر نبود.

وی ادامه داد: اگر ترکیب این شورا ترکیبی و به صورت صنفی بود وجودش کاملاً منطقی بود اما مشکل این بود این تشکیلات نام شورا یدک می کشید، شورا در حالت کلی ساختاری دولتی دارد و از آنجایی که دولت در هرجایی حالت حاکمیتی دارد در نتیجه سینما زیر نظر دولت رفته بود و پست ها و جایگاه ها هم دولتی شده بودند و هیچ امتیازی واگذار نمی شد.

هاشمی در ادامه تاکید کرد: در دولت ایده ای وجود دارد که هرچه تشکیلات دولتی بیشتر شود یعنی کار دولت مهمتر و درست تر است این درحالی است که که در دنیا دولت ها در حال کوچکتر شدن هستند و بیشتر به دنبال داوری و نظارت هستند، اما نکته مهم این است که در صنوف بودن برای انجام یک ماموریت است اما در شورا بودن برای بودن محض است و نه هیچ چیز دیگر.

او با تاکید براینکه تعطیلی شورا کار درستی بوده است گفت: با مطالعه تجربیات سازمانی سایر کشور‌ها در حوزه سینما؛ معلوم می شود که تعطیلی شورای عالی سینما کاری درست بوده اما تعطیل کردن این شورا باعث نمی‌شود کوتاهی‌ای که در بحث امنیت شغلی در سازمان سینمایی صورت گرفته؛ نادیده گرفته شود.

هاشمی ادامه داد: آنچه با عنوان شورای عالی سینما معرفی شده بود از حیث نظری و ساختاری دچار مشکل بود و از حیث عملی نیز هیچ ثمره ملموسی نداشته است. فقدان مبنای ساختاری براساس نظامات اداری و نبود التزام سایر دستگاه‌ها به مصوبات شورا باعث شده بود تا مصوبات این شورا بی‌حاصل باشند. هاشمی تنها خروجی این شورا را تاسیس سازمان سینمایی عنوان کرد و گفت شورا بیش ازین دستاوردی نداشت!

اما مهدی عظیمی میرآبادی مدیر مسئول نشریه «سینمای خانگی» به عنوان مخالف انحلال شورای عالی سینما گفت: مواردی که بعضی دوستان اشاره می کنند باید از این زاویه هم نگاه کنند که شرایطی را به وجود آورد که می توانست برای سینمای کشور دستاوردهای خوبی داشته باشد و این شرایط اکنون نیز فراهم است و ممکن است نقایصی هم داشته باشد و به جای اینکه اصل مبحث زیر سوأل برود باید آن را مدیریت و مشکلات را برطرف کنیم.

او ادامه داد: سوأل من از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که آیا بهتر نبود به جای پاک کردن صورت مسئله، مشکل حل می شد؟ شاید ضعف هایی در این شورا بود که به راحتی با بازنگری حل و فصل می شد و تعطیلی این شورای کار درستی نیست.

وی خاطرنشان کرد: من تعجب می کنم از این نگاه های غلطی که در بین مدیران سینمایی کشور رواج دارد؛ سوأل من این است که نتایج شورای عالی به نفع سینما بوده یا به ضرر آن؟

این کارشناس مسائل سینما اظهار کرد: شایعاتی به گوش می رسد که می گویند شورای عالی سینما، خانه سینما را تعطیل کرد، که این شایعه از اساس کذب است، عملکرد شورای عالی سینما به نفع سینما بوده است زیرا که توانست بودجه ۵۰ میلیارد تومانی سینما را به ۹۵ میلیارد تومان برساند، که این امر تنها با وجود این شورا ممکن شده بود ولاغیر. در این شورای بود که ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مشخص شد برای سازمان سینمایی و پول هایی به سینما آمد و اعتبار تهیه شد.

وی در خاتمه افزود: بحث نظام نامه امور سینمایی یکی از مواردی بود که در این سیستم مطرح و پیگیری شد. ما نگاه باندی و قبیله ای و جناحی نباید داشته باشیم ما باید هر خدمتی که می توانیم انجام دهیم. شورای عالی سینما خروجی های خوبی در همان مقطع داشته است. ۹۰/۱/۷ تصویب شد معاونت برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور ۱۵۰۰ میلیارد از منابع بودجه کشور علاوه بر کشور به معاونت سینمایی بدهد و در سال های باقی مانده برنامه پنجم حمایت از سینمای ملی یک میلیارد و پانصد میلیون هم پیشرفت سینمای ایرانی- اسلامی و ۵۰۰ میلیون هم برای تأسیس صندوق بیمه بپردازد که این اتفاق افتاد. احداث پردیس های سینمایی مشهد و... نیز از این منابع صورت گرفت. و ۸ میلیادر دیون معوقه سینماگران نیز از محل این اعتبارات پرداخت شد. علاوه بر تمامی این ها یکی از مهمترین دستاوردهای شورای عالی سینما مسأله معافیت گمرکی برای ورود تجهیزات سینمایی به کشور بود که نمونه مهم آن در فیلم «محمد رسول الله (ص)» اتفاق افتاد به نحوی که تجهیزاتی که برای ساخت این فیلم به کشور وارد شد می بایست ۷ میلیارد تومان گمرک بدهد که بدون پرداخت هیچ حق گمرکی به کشور وارد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.