سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

اشرفی زاده: کاراکترهای «آبجی» برای مخاطب ملموس و باورپذیر هستند/ این فیلم بر اساس واقعیت های زندگی ام ساخته شده است!

مرجان اشرفی زاده

سینماپرس: مرجان اشرفی زاده که اولین اثر سینمایی اش با عنوان «آبجی» در جشنواره جهانی فجر رونمایی شد گفت: کاراکترهای «آبجی» برای مخاطب ملموس و باورپذیر هستند و از این رو اطمینان دارم که همگی مخاطبان می توانند با شخصیت های این اثر سینمایی ارتباط برقرار کرده و با آن ها همذات پنداری کنند.

کارگردان فیلم «نامه های خیس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین رکن سینما مخاطبان آن هستند و همه فیلمسازان برای جذب مخاطب مبادرت به ساخت فیلم می کنند از این رو معتقدم آثاری که در سینما ساخته می شود باید بتوانند توجه بخش اعظمی از جامعه را به سمت خود جلب کنند و این کار تنها با ساخت آثاری محقق می شود که وقایع و اتفاقات آن از دل جامعه و زندگی آدم های آن بیرون آمده باشد.

وی ادامه داد: «آبجی» فیلمی است که بر اساس واقعیت های زندگی ام ساخته شده است؛ یکی از افرادی که در نزدیکی من زندگی می کرد مشکلاتی مانند شخصیت آبجی را داشت اما من این شخصیت را بر اساس ذهنیت خود پروراندم و به آن سر و شکل متفاوتی دادم تا بتواند برای مخاطبان جذاب تر باشد.

اشرفی زاده سپس با بیان اینکه ساخت فیلمی در رابطه با این شخصیت مدت ها یکی از دغدغه های زندگی ام شده بود اظهار داشت: پرداختن به این قبیل موضوعات اجتماعی به ویژه موضوعاتی که کمتر در سینما به آن ها پرداخته می شود نیاز ضروری جامعه ما است؛ ما  در جامعه مان انسان های زیادی را داریم که از مشکلات متعدد و متفاوتی رنج می برند اما متأسفانه به دلیل آنکه در اقلیت قرار دارند هیچ گاه به خوبی دیده نمی شوند و وظیفه فیلمسازان سینمای اجتماعی است که دردها، مشکلات و رنج های زندگی این قبیل افراد که اغلب آن ها دارای بیماری هستند را به جامعه بازگو کنند.

این فیلمساز افزود: «آبجی» موضوعی انسانی و اجتماعی دارد و دغدغه های زندگی روزمره یک مادر و دختر را روایت می کند که به تنهایی با یکدیگر زندگی می کنند و زندگی آن ها دچار بحران شدیدی می شود. اما با اینکه داستان این فیلم تلخ است ما در نظر گرفته ایم برای جذب مخاطبان رگه های طنزی را نیز به آن اضافه کنیم تا مخاطب از فیلم خسته و دلزده نشود؛ اما با این همه هرچند که «آبجی» نگاهی به مصائب و مشکلات زنان دارد اما به هیچ عنوان به ورطه سیاه نمایی نمی افتد و روایت خود را روان و بی غل و غش برای مخاطب بیان می کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به بازخوردهای اولین اکران فیلمش در جشنواره جهانی فیلم فجر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ما بازخوردهای بسیار خوبی از سوی اهالی رسانه و منتقدان داشتیم؛ البته متأسفانه برخی رسانه ها مبادرت به انتشار نقدهایی در رابطه با این فیلم کردند که برای من بسیار عجیب بود از جمله آنکه در یکی از خبرگزاری ها نوشته بودند که شخصیت های این فیلم ما به ازای بیرونی ندارند!

اشرفی زاده ادامه داد: اما با این حال جمیع بازخوردهایی که از این فیلم گرفتم باعث شد تا برای آماده سازی نهایی «آبجی» نظرات را اعمال کنیم و قطعاً ظرف ۲ هفته تا یک ماه آینده این فیلم سینمایی به طور کامل آماده نمایش خواهد شد و امیدوارم که زمان اکران خوبی نیز به فیلم تعلق بگیرد.

این کارگردان جوان سینما که تاکنون چندین جایزه متعدد برای ساخت آثار ویدیویی اش از جشنواره فیلم «یاس» دریافت کرده در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: ای کاش «آبجی» در جشنواره ملی فیلم فجر روی پرده می رفت و من آرزو داشتم که این فیلم را با جمیع اهالی رسانه و منتقدان در برج میلاد تماشا کنم نه اینکه تعداد بسیار محدودی از تماشاگران بتوانند فیلمم را تماشا کنند اما متأسفانه این فرصتی بود که بی دلیل از دست ما رفت و قطعاً اکران فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر آن هم در بخش «مارکت» ایده آل من و تهیه کننده «آبجی» نبود.

گفتنی است؛ داستان فیلم «آبجی» درباره طلا و عطی (آبجی) مادر و دختری است که سالیان سال است کنارهم زندگی می کنند؛ سال هایی به درازای زندگی آبجی یعنی حدود ۵۰ سال. اما این وضعیت پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می رسد. این جدایی در حالی اتفاق می افتد که «آبجی» به دلیل شرایط ویژه ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و «طلا» در زمان باقی مانده به دنبال امنیتی برای آینده «آبجی» است. آینده ای بدون حضور خودش.
گلاب آدینه، معصومه قاسمی پور، پانته آ پناهی ها، حمیدرضا آذرنگ، شیرین یزدان بخش و بابک حمیدیان بازیگران اصلی فیلم سینمایی «آبجی» هستند. همچنین سیاوش چراغی پور، علی استادی، احسان امانی، مهسا مهجور، مریم داننده، آرمینه زیتونچیان، ادموند ملکیان، ناهید طباطبایی، سیمون باغداساریان، آرتوریت زهرابیان، هانیه سعیدی، میترا محمدی، مقمیک صدقیان و مانی شاهوار (بازیگر خردسال) از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.  
عباس رستگارپور مدیرصدابرداری، محمد رسولی مدیر فیلمبرداری، سید روزبه سجادی حسینی مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان، فرید ناظر فصیحی مدیر جلوه های ویژه کامپیوتری، آرش آقابیک مدیر جلوه های ویژه میدانی، سینا گنجوی تدوین، فرحناز نادری طراح صحنه و لباس، عرفان یزدی صداگذار، حامد ثابت آهنگساز، مهرداد میرکیانی طراح چهره پردازی، بهزاد هاشمی مدیر تولید و جانشین تهیه کننده، از دیگر عوامل فیلم سینمایی «آبجی» هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.