سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴

متولیان جشنواره جهانی فیلم فجر به دنبال چه بودند؟

جشنواره ای متحجر با آدمهای شیک/ این صدای راستین ملت بزرگ ایران است!؟

پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: جواد محرمی/ پوستر یک رویداد هنری تا حدود زیادی می تواند طرز فکر و سطح اندیشه برگزار کنندگان آنرا برملا کند. پارامترهایی چون خود شناسی، میهن شناسی، خودآگاهی، اعتماد به نفس ملی، پیشرو بودن، افقهای تازه و بلند را دیدن از جمله مواردیست که با نظر انداختن در پوستر یک رویداد هنری معرفی می شود. حال با توجه به پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر، در میان کوران مسائل و مباحث عدیده ملی، منطقه ای و بین المللی که کشور ایران در کانون آنها قرار دارد؛ نسبت جشنواره فیلم فجر با صدای راستین ملت بزرگ ایران چیست؟

پوستر و تیزر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر چه مفاهیمی را به مخاطب انتقال می دهد؟ تصویری از فیلم گاو که عزت الله انتظامی درحال شستن گاوش در یک برکه است حامل چه پیام ملی در سال ۱۳۹۵ می تواند باشد؟  استفاده از سوژه های تاریخ سینما چند سالی است که در جشنواره های جهانی فیلم شایع شده با این تفاوت که هدف از چنین رویکردی معمولا بزرگداشت یک بازیگر یا کارگردان مطرح جهانی است.

برای مثال برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۵ از تصویر اینگرید برگمن روی پوستر این جشنواره بین المللی با این توضیح استفاده کرد که:  برگمن با کارگردان‌هایی چون آلفرد هیچکاک، روبرتو روسلینی و اینگمار برگمان کار کرد و روبروی بازیگرانی چون کری گرانت، همفری بوگارت و گرگوری پک ظاهر شده است.

 آنها از برگمن به عنوان "یک نماد امروزی، یک زن آزاد، یک بازیگر جسور و مجسمه ای جلوی کشتی نئو رئالیسم" یاد کردند. او هیچگاه وقار و سادگی خود را از دست نداد. او تجسم آزادی، جسارت و مدرنیته بود، همان ارزش‌هایی که برای کن اهمیت دارد.

ارزشهای مورد اهمیت برگزار کنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر چیست؟ این سوال مهمی است. در عبارات بالا ارزشهای جشنواره کن به صراحت بیان شده است. اما ارزشهای جشنواره فجر چه چیزی می تواند باشد؟

فکر می کنم توضیح بیشتری برای توصیف انگیزه برگزار کنندگان کن برای استفاده از پوستر اینگرید برگمن لازم نباشد. اینگرید برگمن به عنوان یک نماد حاوی یک پیام مشخص بر پوستر جشنواره ای به اهمیت کن نقش بسته است. آنها او را نماد یک زن امروزی آزاد یک بازیگر جسور و مجسمه نئورئالیسم می دانند.

اما تصویر عزت الله انتظامی در فیلم گاو تداعی کننده چه مفهومی در سینمای ایران است؟ آیا قرار است در این جشنواره از داریوش مهرجویی به عنوان فیلمساز موج نوی سینمای ایران تقدیر به عمل بیاید که ظاهرا اینطور نیست چون نامی از مهرجویی نیست. وقتی نامی از خالق گاو وجود ندارد پس تصویر فیلم گاو به تنهایی چه معنایی دارد؟ عزت الله انتظامی با وجود اینکه همواره بازیگری ممتاز در سینمای ایران بوده اما کمتر به عنوان بازیگری الهام بخش برای جوانان ایرانی مطرح بوده است. او می تواند به تنهایی نماد مفاهیم مثبتی باشد اما در پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر تنها فیلم گاو موضوعیت دارد. همانگونه که عنوان فیلم بر روی این پوستر نقش بسته است و نه چیز دیگری. از بزرگداشت عزت الله انتظامی هم خبری نیست پس تصویر فیلم گاو به تنهایی قرار است چه گزاره ای را منتقل کند؟

مشکل برگزار کنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر این است که تکلیفی در برابر عنوان واژه فجر و نسبت آن با سینمای ملی احساس نمی کنند. اصولا پیام و مفهومی که قرار است پوستر یک جشنواره مثلا بین المللی مخابره کند برای دوستان محلی از اعراب ندارد. جشنواره فجر برای آقایان فقط مجالی برای خودنمایی بیشتر و هزینه کردن از جیب مردم به سود جیبهای مبارک و گشادی است که هرگز پر نمی شود.

در میان کوران مسائل و مباحث عدیده ملی، منطقه ای و بین المللی که کشور ایران در کانون آنها قرار دارد جشنواره فیلم فجر می توانست صدای راستین ملت بزرگ ایران باشد اما جای این صدا همواره در رویدادهای هنری که با نام ایران برگزار می شود خالی است.

نظرات

  • امیر ۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۱۵:۱۹
    0 0
    دوستان عزیز وب سایت سینما پرس اگر دقت کنید امسال هم جشنواره فیلم کن از پوستر تحقیر استفاده کرده است. ولی نه نامی از گدار است و نه فریتز لانگ یا بریژیت باردو. اما گاو در سینمای ایران جزو اولین فیلم هایی بوده که در جشنواره های خارجی برنده جایزه شده است.در ونیز 1971 جایزه ویژه منتقدان را به دست آورده. البته از شیکاگو هم همین طور. اما نکته اصلی و واضح، آماده کردن یک نسخه ترمیم شده از فیلم بوده است. یعنی به عبارتی فیلم را احیاء کرده اند. خوب این می تواند نماد خوبی برای جشنواره فجر باشد. فیلمی ایرانی، اقتباسی ادبی، فیلم ساز برجسته ایرانی در آن دوران، و بازیگری بزرگ از سینمای ایران به نظر شما این ها همگی نمی تواند دلایل مناسبی برای پوستر جشنواره جهانی شدن باشد؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.