سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲

عضو ایرانی هیئت داوران کن ۲۰۱۶ کیست؟

فیلم کن۲۰۱۶

تسنیم: روز گذشته نام یک ایرانی بار دیگر در جمع اعضای هیئت داوران جشنواره کن دیده شد. اما کتایون شهابی کیست؟

روز گذشته مسئولان جشنواره کن، از اعضای هیئت ژوری شصت و نهمین دوره خودشان رونمایی کردند. اعضایی که قرار است زیر نظر رئیس هیئت داوران، جرج میلر، که از مدت ها قبل پست اصلی را گرفته بود به فعالیت بپردازند. به جز میلر، کارگردان فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» -که سال گذشته برای اولین بار در همین جشنواره کن رونمایی شد-، آرنود دسپلشین، کریستن دانست، والریا گولینو، مس میگلسن، لاسلو نمش، ونسا پارادی، دونالد ساترلند و کتایون شهابی دیگر اعضای هیئت داوران جشنواره بین المللی فیلم کن هستند. نگاهی انداخته ایم به کارنامه اعضای ژوری امسال:

1- جرج میلر/ استرالیا
این کارگردان سرشناس استرالیایی که امسال رئیس هیئت داوران جشنواره بین المللی فیلم کن شده است، خالق دنیای «مکس دیوانه» است. مجموعه فیلم هایی که برای اولین بار در سال 1979 ساخته شد و تا سال 1985 سه گانه خودش را کامل کرد. او بعد از مدت ها در سال 2015 قسمت چهارم این مجموعه با عنوان «مکس دیوانه: جاده خشم» را ساخت و اکران کرد. فیلمی با بازی شارلیز ثرون و تام هاردی که در اسکار هم موفق بود و توانست نامزد 10 جایزه شود و در شب مراسم 6 مجسمه را برد. میلر که سال گذشته در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن با همین فیلم شرکت کرده بود، دو انیمیشن مشهور «خوش قدم» و جایزه اسکار را هم در کارنامه خودش دارد.

2- آرنود دسپلشین/ فرانسه
کارگردان و نویسنده فرانسوی سال گذشته دو جایزه اصلی بهترین کارگردانی سینمای فرانسه را برده است. اولی در مراسم مشهور سزار و دومی جایزه لومیر. «روزهای طلایی من» آخرین فیلم دسپلشین بوده که جایزه SACD را از کن می برد. پس از آن نامزد 11 جایزه سزار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه می شود که از میان آنها فقط جایزه بهترین کارگردانی را به خودش اختصاص می دهد. این فیلم نامزد 7 جایزه لومیر هم می شود که باز هم سهمش فقط جایزه بهترین کارگردانی است. همه این ها باعث می شود که بتوان ادعا کرد دسپلشین سال گذشته بهترین کارگردان سینمای فرانسه بوده. او که در سال 2013 به خاطر «جیمی پی.» نامزد نخل طلای کن هم شده بود، احتمالا یکی از گزینه های در دسترس و کارنامه دار مسئولان کن برای حضور در هیئت ژوری بوده است.

3- کریستن دانست/ آمریکا
بعید است با اوج گیری فیلم های ابرقهرمانی در دنیا کسی باشد که مری جین سه گانه «مرد عنکبوتی» سام ریمی را نشناسد. این بازیگر 33 ساله جزو معدود هنرمندان زن آمریکایی است که حاضر شده هم در فیلم های بلاک باستری چون «گوینده» و «مرد عنکبوتی» حضور پیدا کند و هم در آثار به اصطلاح روشنفکرانه جشنواره کن. به همین جهت کارنامه او هم پر است از جوایز گوناگون سینمای عامه پسند آمریکا، هم دو نامزدی در گولدن گلوب و در نهایت یک بار هم بردن جایزه بهترین بازیگر زن کن به خاطر فیلم «مالیخولیا»ی لارس فن تریه.

4- والریا گولینو/ ایتالیا
بازیگر، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده 50 ساله ایتالیایی دومین زن هیئت ژوری امسال است. او فعالیت هنریش را از سال 1983 آغاز کرده و تا کنون فیلم های زیادی را در مقام بازیگر در کارنامه اش به ثبت رسانده است. «ژولیوس سزار»، «فریدا» و «برای عشق تو» سه تا از مهم ترین فیلم های کارنامه کاری گولینو در مقام بازیگر به حساب می آیند. او که اخیرا حضور در جرگه کارگردانان را هم تجربه کرده است، سال 2013 با اولین فیلم بلند سینماییش، «عسل» به جشنواره کن آمد. فیلم او نامزد جایزه دوربین طلایی و بهترین فیلم بخش نوعی نگاه شد و یک جایزه ویژه هم دریافت کرد و ظاهرا همین ها کافی بود تا خیلی زود و بعد از اولین تجربه کارگردانی به عضویت هیئت ژوری جشنواره 2016 درآید.

5- مس میگلسن/ دانمارک
شاید سرشناس ترین بازیگر مرد دانمارک در سال های اخیر همین میگلسن باشد. کسی که تلفظ نامش، هیچ ربطی به املای آن ندارد و شاید به اشتباه او را با تلفظ های مدس میکلسون یا مدس میگوئلسن یا حتی مدس میکلسن بشناسید. این بازیگر 50 ساله، خیلی زود سراغ نقش های منفی رفت. سال 2001 در دوبله دانمارکی انیمیشن «کمپانی هیولاها» به جای رندال باگز صحبت کرد. اما شاید نقطه عطف کارنامه کاری او بازی در فیلم «کازینو رویال» در سال 2006 باشد. او در این فیلم با کاراکتر لو شیفر به جمع بدمن های کلاسیک مجموعه فیلم های جیمز باند پیوست. او پس از بازی در «سه تفنگدار» و «یک رابطه سلطنتی» با «شکار» توماس وینتربرگ، به سینمای اروپا و کشورش بازگشت. در جشنواره سال 2012 کن به خاطر همین فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد و حالا می تواند نام خودش را در هیئت ژوری جشنواره 2016 ببیند. او همین امسال با فیلم های «دکتر استرنج» و «جنگ ستارگان: روگ وان» یک بار دیگر به دنیای فیلم های بلاک باستر باز می گردد. گفتنی است او سال گذشته بازی در سریال «هانیبال» شبکه NBC را هم پایان برد. جایی که برای سه فصل نقش دکتر هانیبال لکتر را بازی کرد.

6- لاسلو نمش/ مجارستان
سال گذشته همین موقع ها، حتی خود مجارها هم نمش را خیلی نمی شناختند اما فقط ساخت یک فیلم در مورد هولوکاست کافی بود تا او یک شبه راه صد ساله را بپیماید و حالا عضو ژوری معتبرترین جشنواره فیلم در اروپا باشد. کارگردان «پسر سائول» تا قبل از این فیلم فقط چند کار کوتاه در کارنامه اش داشت اما با اولین فیلم بلندش توانست به بخش مسابقه شصت و هفتمین دوره جشنواره کن راه پیدا کند. استقبال از فیلم او عجیب بود. جایزه بزرگ جشنواره و دو جایزه دیگر را برد و خود را آماده فصل جوایز کرد. ابتدا اواخر سال گذشته میلادی برنده گولدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان شد و در ابتدای سال جاری هم بالاخره اسکار همین بخش را برد. جایزه ای که درست پس از اکران فیلمش در کن، همه منتقدان و کارشناسان برایش پیش بینی کرده بودند. این کارگردان مجار به زودی فیلم «غروب»ش را خواهد ساخت اما پیش از آن می تواند با داوری در کن اسم خود را باز هم بیشتر سر زبان ها بیندازد.

7- ونسا پارادی/ فرانسه
بعد جداییش از جانی دپ، نامش کمتر در صدر اخبار فرهنگی هنری جهان قرار می گرفت اما او روز گذشته نه به خاطر حواشی زندگی با سوپر استار سینمای آمریکا که به خاطر عضویت در ژوری کن در اخبار حضور داشت. سومین زن هیئت داوران امسال بیشتر از آن که بازیگر باشد، خواننده است اما حضور در فیلم هایی مثل «کافه دو فلور» ژان مارک ولی از او بازیگری ساخته که می تواند در ژوری کن هم حاضر باشد. شاید حضور او در کنار کتایون شهابی عجیب ترین شگفتی لیست داوران باشد. هر چند رد پای کمپانی شنل در این انتخاب دیده می شود. او یکی از مدل های تبلیغاتی عطر این کمپانی فرانسوی است. شرکتی که همیشه حضور پر رنگی در میهمانی های پر زرق و برق سواحل جنوبی فرانسه داشته.  سال 2013 اودری تتو دیگر مدل تبلیغاتی شنل، مجری گری افتتاحیه و اختتامیه کن را بر عهده داشت و نیکول کیدمن عضو هیئت داوران بود. سال 2014 کارول بوکه عضو ژوری بود و فیلم افتتاحیه، «گریس موناکو» با بازی نیکول کیدمن در نقش اصلی بود. در 2015 هم فیلم افتتاحیه کن «سربلند» بود. حدس بزنید بازیگر نقش اول زن آن فیلم چه کسی بود؟ کاترین دنو، و درست است، او هم همکاری با شنل را در کارنامه اش دارد. آیا همه این ها اتفاقی است؟!

8- دونالد ساترلند/ آمریکا
پیرترین عضو هیئت داوران جشنواره کن امسال دونالد ساترلند 80 ساله است. پدر سرشناس کیفر ساترلند( بازیگر نقش جک باور در سریال مشهور «24») واقعا احتیاجی به معرفی ندارد. برنده دو جایزه گولدن گلوب به خاطر فیلم های تلویزیونی «همشهری ایکس» و «راه جنگ» در سال های آخر عمر و کارنامه کاریش در حالی عضو هیئت داوران کن شده که کمترین حضور را در سینمای خارج از جریان اصلی آمریکا تجربه کرده است. او بدمن اصلی مجموعه فیلم های «بازی گرسنگی» است. مجموعه ای که قسمت دومش سال 2013 و در همین جشنواره کن رونمایی شد. حضور در فیلم هایی مثل «شغل ایتالیایی»، «کوهستان سرد» و «جی اف کی» از دیگر دستاوردهای این هنرپیشه کهنه کار است.

9- کتایون شهابی/ ایران
چهارمین زن هیئت داوران جشنواره امسال، پس از لیلا حاتمی دومین زن ایرانی عضو ژوری بخش اصلی جشنواره کن است. کسی که نامش کنار چهره ای مثل عباس کیارستمی به عنوان یکی از ایرانی های عضو هیئت ژوری کن قرار می گیرد. شهابی تهیه کننده مستندهایی چون «از ایران، یک جدایی»، «سپیده»، «نسا»، «پیر پسر»، «شهر خاموشان»، «زمناکو»، «خون مردگی» و «آن زن شوهر من است»(!) است. او دارای مدرک PhD زبان و ادبیات فرانسه است. وی کارش را در سال 1982 از بنیاد سینمایی فارابی آغاز کرد. از سال 2001 با کمپانی خودش، SMI پخش جهانی فیلم های ایرانی را بر عهده گرفته و از سال 2012 هم با افتتاح کمپانی نوری پیکچرز در فرانسه اقدام به پخش و تهیه فیلم های ایرانی در جهان کرده است. اگر به وبسایت رسمی این کمپانی بروید می توانید نام فیلم های خاصی  اجتماعی کشورمان، چون «لاک قرمز»، «وارونگی»، «ناهید»، «قصه ها»، «شیفتگی»، «قاعده تصادف»، «مرگ کسب و کار من است» و... را در کارنامه او ببینید. نکته جالب توجه این است که «وارونگی» امسال در بخش نوعی نگاه جشنواره کن حاضر شده است. وی سال گذشته هم «ناهید» را با خود به بخش نوعی نگاه جشنواره کن برده بود و پیش از آن هم با «چهارشنبه 19 اردیبهشت» و «قصه ها» به ونیز رفته بود. احتمالا بتوان از شهابی به عنوان یکی از دست های پشت پرده حضور بین المللی فیلم های ایرانی نام برد که حالا خود به مقابل پرده آمده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.