سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰

لبخند دیپلماتیک رئیس‌سازمان‌سینمایی در توجیه یک انتخاب/ سلیقه انقلابی‌ از مدیریت حذف نشود

حجت اله ایوبی

سینماپرس: روز گذشته بعد از پایان آیین اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره فیلم‌جهانی فجر حجت‌الله ایوبی «رییس سازمان سینمایی» و مجید مجیدی کارگردان در جمع خبرنگاران حاضر شدند و نکاتی را عنوان کردند که تامل برانگیز است.

به گزارش سینماپرس، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بعد از پایان آیین اختتامیه سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر که دومین دوره جداسازی خود را تجربه می‌کند در بین اصحاب رسانه ‌در مورد برگزاری مکان سی و پنجمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر و دبیری سال اینده بخش سینمای ملی فجر اظهار کرد:

من همیشه راضی‌ام ، مرد ناراضی نیستم و شما هم مثل من مثبت‌گرا باشید. صرف نظر از همه چیز، اگر شما به عنوان ناظر خارجی بودید و رصدی از برگزاری داشتید، متوجه می‌شدید جشنواره‌ای با آداب جشنواره‌های حرفه‌ای برگزار شد که حشو و زواید نداشت.  تجربه برگزاری منظم برنامه‌ها را خیلی وقت است  شروع کردیم و در جشنواره ملی نیز شاهد آن بودیم.

وی در ادامه افزود: در جشنواره جهانی فجر نیز از نظم و قانون جشنواره ملی استفاده کردیم و امروز به نقطه‌ای از تجربه رسیدیم که آن را برای بخش ملی فجر سال آینده استفاده خواهیم کرد.

 

رییس سازمان سینمایی در پایان خاطر نشان کرد: میرکریمی داوطلب دبیری بخش ملی نیست. او دبیر جشنواره جهانی و حیدری که کار خود را به خوبی انجام داد، دبیر جشنواره ملی سال آینده خواهد شد. همچنین پردیس چارسو یکی از کاندیداهای اصلی ما برای برگزاری بخش ملی سال آینده خواهد بود.

در همین بخش اگر وارد نقد صحبت‌های رییس سازمان سینمایی شویم پیش از هر چیز فقط می‌توان از وی درباره چند موضع سوال کرد.

۱_ مثبت‌گرا بودن به چه قیمت؟ ایا اینکه ایرادات را نبینیم و نقایص را عنوان نکنیم مثبت‌گرا بودن است؟ این ویژگی زمانی حاصل می‌شود که پیش از انجام کاری ذهنیت مثبتی برای درست انجام دادن آن کار نباشد اما بعد از مشاهده نتیجه به شدت ضعیف تنها باید گفت: «آزموده را آزمودن خطا است».

۲_ حجت الله‌ ایوبی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: «تجربه برگزاری منظم برنامه‌ها را خیلی وقت است  شروع کردیم و در جشنواره ملی نیز شاهد آن بودیم». واقعا در باره چنین اظهار نظری چه باید گفت؟ ایا در زمان برگزاری جشنواره فجر سینمای ایران شاهد اعتراض رسانه‌ها در بخش‌های مختلف نسبت به برگزاری جشنواره ملی نبودید که این چنین مهر تایید بر دبیری محمد حیدری در دوره سی و چهارم می‌زنید؟ این ادبیات شایسته نیست اما زمانی که فریاد مشترک رسانه‌ها شنیده نمی‌شود باید اینطور برداشت کرد که مدیران مربوطه خودشان را به خواب زده‌اند و در گوش‌های‌شان پنبه گذاشته‌اند تا نه چیزی ببینند و نه چیزی بشنوند.

۳_ اشاره شده که «واقعا حیدری کار خود را خوب انجام داد» تعریف‌رییس سازمان سینمایی از خوب چیست؟

پافشاری ایوبی در شرایطی که بر هیچ کس اهمال و کارنابلد بودن دبیر سی و چهارمین جشنواره ملی سینمای ایران «محمد حیدری» پوشیده نیست اصرار وی برای حضور او و ناگوار تر، تاکید وی بر برگزاری خوب آن دوره و نشنیدن صدای دیگران دیکتاتور بودن بالاترین مقام سینمایی را در دولت آن هم در پس ادبیات شیک و مجلسی‌ نشان می‌دهد. ای کاش رییس سازمان سینمایی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر زمانی که حکم دبیری دوره بعد محمد حیدری اعلام شد چهره و واکنش اصحاب رسانه و سینماگران را می‌دید.

۴_محمد حیدری روز ششم برگزاری جشنواره‌ای که دبیرش بود با اصحاب رسانه جلسه‌ای گذاشت تا به نوعی اعتراضات آنها را بشنود جلسه‌ای که در آن طیف‌های مختلف سلیقه‌ای از رسانه‌های معترض حضور داشتند این هجم از اعتراضات بی‌سابقه را نمی‌خواهید ببینید؟

مجید مجیدی دیگر کارگردان حاضر در جشنواره جهانی فجر از دبیری میر‌کریمی در سال آینده حمایت و بخش درالفنون را ثمربخش دانست. او همچنین عنوان کرده بود که امسال نسبت به سال گذشته جشنواره جهانی فجر جهش خوبی داشته است. او هم به درستی پذیرفت که هیچ کاری بدون عیب و نقص نیست. اما این دوره نکات مثبت قابل توجهی داشت که شاید یکی ازدلایلش برگزاری آن توسط خود سینما گران است البته باید دقت داشت که این مدیریت به دست سینماگرانی که محدود به یک طیف خاص با سلایقی خاص هستند نشود.

شاید با توجه به جناح بندی‌های مختلف و دغدغه و سلایقی گوناگونی که شاهد هستیم انتخاب سینماگری که هر دو طیف او را به رسمیت بشناسند و بپذیرند کار سختی است اما گویا سید رضا میرکریمی از این مهم برآمده است. یکی از دلایل حرکت روبه‌جلو جشنواره سینماگر بودن دبیر بود باید دید که او در ادامه کارش خُلق سینماگر بودن خود را کنار می‌گذارد و خُلق مدیریتی که شکست خورده است را جایگزین کند؟

حضور طیف‌های مختلف و سلایق گوناگون در برگزاری یک جشنواره سینمایی از نکات مهمی است که رییس سازمان سینمایی باید به آن توجه داشته باشد البته او این نوع چیدمان را در بخش‌های مختلف انجام داده است که بیشتر حالت نمادین دارد و گویا برای ساکت کردن مخالفینش تن به این چیدمان ها داده است.

در حالی که اگر وی تاکید قلبی برای حضور تفکرات انقلابی اسلامی مختلف در برگزاری جشنواره توسط سینماگران داشته باشد نتیجه بهتری خواهد دید. که این مورد در بخش سینمای ایران و انتخاب‌هایی که صورت گرفت حس نمی‌شد و کاملاً در برخی از پست ها عکس ویژگی‌هایی که عنوان شد را افراد داشتند که در صورت لزوم با مصداق می‌توان کارنامه کاری آنها را بررسی کرد.

منبع: فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.