شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

آذین: «اژدها وارد می شود» رسماً توهین به شعور مخاطب و سینما است!

اژدها وارد می شود

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی گفت: این اثر به اصطلاح سینمایی نتیجه پشتک وارو زدن مانی حقیقی در سینمای ایران است و به دلایل متعدد «اژدها وارد می شود» رسماً توهین به شعور مخاطب و سینما محسوب می شود!

این منتقد مطرح سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: «اژدها وارد می شود» یک فیلم به نسبت غیر متعارف در فرم و مضمون و پرداخت سینمایی و حاصل دست و پا زدن مانی حقیقی برای رهایی از تنگناهای فکری و سلیقه ای خود و تمایل او به ایجاد سینمایی کاملاً شخصی و روشنفکرانه و غیر اجتماعی است؛ این فیلمساز که با ساخته های تجربه گرای خود نتوانست دیدگاه های مردمی و منتقدانه را به سوی آثارش جلب کند تنها توانسته به عنوان کارگردانی که به ظاهر سعی در نوآوری و بازی با فرم و ابداع سینمای شخصی دارد تا حدی خود را بنمایاند اما دستاوردهای او که شاید برای خودش جالب باشد با بی اعتنایی مردمی و سینمایی روبرو شده است.

وی ادامه داد: حقیقی که برای خودنمایی و به رخ کشیدن توانایی های ناقص اش فیلمفارسی بی در و پیکر، کلیشه ای و گیشه ای «پنجاه کیلو آلبالو» را با تقلید و کپی برداری از فیلم های سخیف و به قصد سوداگری در گیشه ساخته و با مدد از تبلیغات ممنوع ماهواره ای موفق شده برای فیلم به اصطلاح کمدی خود مشتری جمع کند این روزها فیلم آشفته و غیر جذاب «اژدها وارد می شود» را روی پرده سینماها دارد که این اثر سینمایی نتیجه پشتک و وارو زدن او در فضای سینمای ایران است.

آذین با بیان اینکه این فیلم که ماجراهایش را به گونه ای در دهه ۴۰ روایت می کند از نظر موضوعی حرف تازه و جذابی ندارد اظهار داشت: داستان پرداخت نشده در فیلمنامه ای قوام نیافته شکل گرفته و بعد از گذر از غربال کارگردانی تبدیل به فیلمی تجربی شده که می خواهد بدون هیچ گونه احترام و تشخصی برای شعور مخاطب و قواعد سینماهای کلاسیک و خرده پیرنگ و ضد پیرنگ در فضای غیر معمول میان این نوع گونه های ساختاری فیلم و سینما شناوری کند اما به دلایل فراوان و از جمله ضعف های اساسی در قصه پردازی، شخصیت سازی و بازی های متوسط و کارگردانی شلخته فیلمش غیر منسجم و غیر جذاب از کار در آمده و شمای سینمایی او در میان انواع ساختارهای مرسوم و غیر مرسوم سینمایی به جای نشان دادن تلاش موفق او در حرکت به سوی ایجاد سینمای شخصی و خصوصی حقیقی را در حال غرق شدن در این حال و هوای بحرانی می نمایاند.

این منتقد تأکید کرد: «اژدها وارد می شود» در ادا درآوردن از روی فیلم های به اصطلاح پسا مدرن و آثاری به سبک و سیاق برخی کارهای غلامحسین ساعدی و بهرام صادقی به دلیل نفهمیدن نوع داستان سرایی آن ها و گم شدن در فضاهای توهم زا و شیفتگی خام اندیشانه به تفکرات مستتر در داستان نویسی های مارکزی ناموفق است و با این روند از تفکر و دنیای مخاطب دور شده و معجونی غریب از وهم و خیال و مالیخولیا ارائه کرده است به طوری که جز فیلمی آشفته و درمانده نمی توان از آن یاد کرد.

وی افزود: البته «اژدها وارد می شود» به رغم نو نبودن مضمون از لحاظ موضوعی ظرفیت پردازش و پرداخت سینمایی در قالب فیلمی قصه گو را داشته که قربانی سلیقه گرایی و ندانم کاری فیلمساز شده است. این فیلم بیش از هر چیز نشانگر ندانم کاری سازنده اش در سامان بخشیدن به فیلم خود است.

آذین در خاتمه این گفتگو متذکر شد: «اژدها وارد می شود» با بضاعت فعلی نه تنها به اژدها که به قورباغه هم تبدیل نشده است؛ در هر صورت این فیلم برای سازنده اش امتیاز سینمایی و هنری خاصی به همراه ندارد و نمایشگر سوختن استعدادها و قابلیت های کارگردانی است که چنانچه به خود و جامعه اش احترام می گذاشت و برای پسند از ما بهتران فیلم می ساخت می توانست در جایگاهی شایسته در سینمای ایران بایستد و آلوده سوداگری، خود محوری و شهرت پرستی نشود.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: دوم بهمن ماه ١٣٤٣: يك شورلت ايمپالاى نارنجى رنگ از قبرستانى باستانى مى گذرد و به سمت كشتىِ به خاك نشسته اى مى راند. داخل كشتى يك زندانى تبعيدى حلق آويز شده. روى ديوارهاى كشتى خاطرات روزانه اش را نوشته بوده. آيا اين نوشته ها به كارآگاه بابك حفيظى كمك خواهند كرد تا بفهمد چرا سال ها است هيچكس مرده اش را در اين قبرستان دفن نكرده؟ "

عوامل تولید این فیلم عبارتند از: نویسنده، تهیه کننده و کارگردان: مانی حقیقی/ مدير فيلمبرداری: هومن بهمنش/ مدیر تولید، / مجری طرح: مجید کریمی/ تدوین: هايده صفی یاری/ موسیقی: كريستف رضاعی/ طراح چهره پردازی: مهرداد ميركيانی/ طراح صحنه: اميرحسين قدسی/ طراح لباس: نگار نعمتی/ صدابردار: داريوش صادقپور/صداگذاری و ميكس: امیرحسین قاسمی/ دستيار اول كارگردان و برنامه ریز: مهدی توكلی زانيانی/ منشی صحنه: حميرا نعمت اله/ سرمایه گذاران: ترانه عليدوستی، مهدی داوری، علی باذل، لیلی گلستان، چاوش شيرانی. بازیگران: همایون غنی‌زاده، امیر جدیدی، احسان گودرزی، نادر فلاح، علی باقری، کیانا تجمل

نظرات

  • محمد ابراهیم ۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۲۲:۱۳
    44 6
    به نظر حقیر خلاقیت و جسارت فیلمساز در خلق فضایی متفاوت و به دور از هر گونه کلیشه های رایج در سینمای بدون خلاقیت ایران، ستودنی است ...
  • الهه ۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۲۲:۰۸
    48 4
    حقیقتا این متن نگاهی خارج از نقد هنری و تکنیکی داشت.تنها بازخورد این متن به شخصه برای من ،قطاری از کلمات سنگین و جانب دار به جهت تخریب اثر آقای حقیقی بود. احساس توهین یا تکریم شعور مخاطب رو بر عهده خود مخاطب بگذارید جناب. نهایتا باید گفت هنر و هنر پردازی هرقدر ضعیف ، قابل احترام و حمایت است.
  • امین ۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۲۲:۳۲
    39 3
    این نقد فیلم بود یا نقد فیلمساز؟!
  • ۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۲۱:۰۰
    39 4
    بسیار فیلم جالبیه
  • حسین ۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۱۳:۳۹
    9 9
    انظر الی ما قال لا تنطر الی من قال...
  • علي ۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۲۰:۴۰
    32 2
    به نظر من فيلم بسيار جالب و متفاوت از فيلم هاي ايراني اي بود كه تا به حال ديده بودم آفرين به جسارت آقاي حقيقي
  • محسن ۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۱۴:۵۴
    6 34
    کاملا موافقم فیلم هذیانی متشنج عقب مانده و ناتوان در قصه گویی و گیج کننده که هیچ چیزی از فیلم نمی فهمی وقتی از سالن میایی بیرون ترکیبی از سینمای هنری روشنفکرانه تجربی و مستند داستانی و بر هم زدن تکنیک های رایج سینمایی و شلخته کاری در نوع روایت از ابداعات مانی حقیقی است
  • سجاد ۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۱۶:۳۸
    8 7
    "به نظر حقیر خلاقیت و جسارت فیلمساز در خلق فضایی متفاوت و به دور از هر گونه کلیشه های رایج در سینمای بدون خلاقیت ایران، ستودنی است ..."
  • ندا ۱۳۹۵/۰۲/۲۰ - ۱۰:۲۶
    19 1
    چرا این اقاهه اعصاب نداشت؟
  • عطا ۱۳۹۵/۰۲/۲۰ - ۱۱:۵۴
    19 2
    به نظر من فیلم بسیار خوش ساخت و جذابی بود، موسیقیش عالی بود، جرات رفتن به سراغ ساخت فیلم ماجرایی و معما گونه و وهم انگیزش خوب بود، هیچ چیزش تکراری نبود، میشد بهتر باشه البته ولی کار بسیار بهتری نسبت به دیگر فیلمهای روی پرده بود
  • فاطمه ۱۳۹۵/۰۲/۲۲ - ۱۰:۴۰
    21 2
    این منتقد محترم یا فیلم رو ندیده یا ... فیلم کاملا عالی بود.موسیقی فوق العاده.نور پردازی عالی داستان اونقدر جداب بود که من اصلا متوجه گذر زمان نشدم در واقع مثل اکثر فیلم های ایرانی زمان پرت و کش دادن الکی نداشت و به نظرم کار بسسیار فوق العاده بود که ارزش چند بار دیدن رو داره مرسی از مانی حقیقی و مرسی از خلاقیت و فیلم زیباش
  • خشایار ۱۳۹۵/۰۲/۲۲ - ۱۲:۵۴
    9 2
    شلخته بودن کارگردانی رو قبول دارم، هما این شلختگی با توجه به موضوع فیلم یه محیط گنگ و فانتزی به وجود میاره،این گسستگی داستان هم بر میگرده به شبه مستند بودن داستان هست،من به نظرم اومد که تو تدوین فیلم نامه به شدت سعی شده از برداشت شخصی دوری بشه. من متوجه نشدم چرا تو نقد یه فیلم از یه کارگردان چندتا ایراد از فیلم دیگر اش هم گرفتید،اینم در نوع خودش جالب بود
  • فرزاد ۱۳۹۵/۰۲/۲۳ - ۱۸:۲۳
    4 39
    این فیلم نه ارزش دیدن که حتی ارزش نقد هم نداره
  • سعید ۱۳۹۵/۰۲/۲۳ - ۱۹:۵۱
    23 3
    سه بار فیلم رو دیدم وسعی می کنم بازم ببینم . مگر سینما برای لذت ویادگیری نبست ؟من با این فیلم لذت و تجربه را لمس کردم .
  • جواد ۱۳۹۵/۰۲/۲۴ - ۱۸:۵۴
    11 3
    فیلم قشنگی بود ولی من دوست داشتم با مستند گره نمیخورد،ولی گره زدن با مستند هم به خوبی انجام شده بود.
  • بهاره ۱۳۹۵/۰۲/۲۸ - ۰۲:۲۳
    11 2
    همیشه نباید به جریان های متعارف چسبید. وجود تنوع برای جلب و ارزش گذاشتن به بقیه سلیقه ها کاری بس نیکوست. این فیلم متفاوت و جذاب بود... حداقل برای من که حالم از تکرار فیلم هایی با موضوع های اجتماعی بهم می خوره که یا دارن فساد مرفهین بی درد رو به تصویر می کشن یا بدبختی قشر پایین دست جامعه.
  • بیگی ۱۳۹۵/۰۲/۲۸ - ۱۶:۵۴
    14 2
    من دیدم. واقعا لذت بردم. پر از هیجان و ترس و... به همه پیشنهاد می کنم ببینید. خیلی خوب بود. خسته نباشید.
  • اسی ۱۳۹۵/۰۲/۲۸ - ۲۲:۰۷
    8 2
    بابا بزارید فیلممون روببینیم.هرکسی پیدامیشه یه نقدی میکنه بزارید بیادبازار
  • امیر ۱۳۹۵/۰۳/۰۲ - ۰۳:۰۵
    8 2
    از دیدن این فیلم بسیار لذت بردم و به جرئت میتونم بگم یکی از بهترین فیلم های سینمایی ایران اس و پیشنهاد میکنم حتما ببینید
  • زینب بانو ۱۳۹۵/۰۳/۰۲ - ۱۶:۴۴
    15 2
    به نظرم ایشون بیشتر خواستن فیلمساز رو نقد کنن نه فیلمو. چون در اخر هر بند از صحبتشون به نوعی میفرماین تقصیر فیلمسازه.
  • نگار ۱۳۹۵/۰۳/۰۴ - ۱۶:۲۳
    7 2
    فقط میتونم بگم فیلم فوق العاده ای بود .
  • نوید ۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۹:۰۹
    7 2
    من فیلم را دیروز دیدم، با توجه به ساختار سینمای ایران جدای از ضعفهایی که ممکن است به دید هنرمندان و کارگردانان بزرگ و یا منتقدان بیاید بسیار بسیار جالب و جدید و در حال و هوای نو و خارج از دایره فکری سینمای امروز قرار داشت. در واقع اولین فیلمی بود که ترس را القا میکرد و جذابیت نفس گیر را به دنبال داشت. به نظر من بسیار عالی بود. و نقدی که در اینجا ذکر شده برای خود شیرینی و دور از واقعیت میباشد
  • نانی ۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۱۲:۴۳
    5 1
    به نظر من بسیار فیلم جذاب و و متفاوتی بود , بر خلاف نظر این منتقد صحنه پردازی ها بسیار هنرمندانه بود یه ژانر خاص خودش رو داشت مطلقا ترسناک نبود اتفاقا از اون فیلمهایی بود که میخکوب میشی و دوست داری بدونی بعدش چی میشه, به علاوه اصلا هم موضوع کلیشه ای نداشت, به نظر من عالی بود مرسی از کار زیبای اقای حقیقی
  • Mahmood ۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۲۱:۵۹
    8 1
    به نظر من من این داستان پتانسیل بیشتری داشت و حیف که بهتر ساخته نشد
  • سونیا ۱۳۹۵/۰۳/۰۸ - ۱۴:۴۶
    4 0
    من شیفته ی موسیقی فیلم شدم. و خود فیلم هم به لحاظ تخلل فضای رئال و سوررئال شباهت عجیبی با ماهی و گربه داشت.که هر دو فیلم رو میپسندم
  • محمد ۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۲۳:۵۵
    6 1
    فیلم بسیار عالیه واقعا متفاوته حتما ببینیدش و خودتون قضاوت کنید نه اینکه نقد کسی رو بخونید که فقط با کلمات بازی کرده نقد درست هنره به نظرم نقد بالا بیشتر جنبه تخریبی داره تا نقد منصفانه
  • ارزو ۱۳۹۵/۰۳/۱۲ - ۰۸:۲۶
    2 6
    نه منتقد هستم نه فیلمساز با جامعه سیاسی هم کاری ندارم فقط به عنوان یه شهروند خسته از کارهای روزمره با دوستم رفتم فیلمو ببینم به جرات میتونم بگم فیلم بسیار چرت و بی ارزش و بی در و پیکری بود خیلی مزخرف بود و به هیچ عنوان دیگه نمیرم فیلمهای مانی حقیقی رو ببینم اگه ایشون حرف خاصی واسه گفتن دارن این فیلم رو نباید روی پرده سینما واسه عوام نمایش بدن باید جزو میرفت سینمای هنر و اندیشه واسه کسایی که دنبال یه فیلم متفاوت هستند بسیار فیلمنامه چرت و مبهمی داشت برا موسیقی شنیدن هم نرفته بودم که از موسیقی قوی فیلم صحبت میکنید
  • Saman ۱۳۹۵/۰۳/۱۵ - ۰۴:۰۵
    2 0
    سلام... بنظر من که فوق العاده بود و همچنین سبکی جدید...در جا زدن هم به نظر من این فیلم هایی تکراری و با موضوعات تکرارین که هی دارن ساخته میشن (البته منظورم کلی نیست و قصد توهین ندارم)...
  • رامین ۱۳۹۵/۰۳/۱۸ - ۰۱:۵۷
    3 3
    فیلمنامه مشخصا ناقص و داستان بی سر و ته بود... سکانس هایی که برای توضیح داستان اضافه شده بود فقط به بیننده گوشزد میکرد که این فیلم بر اساس یک داستان واقعی نیست، بر اساس داستانیه که مانی حقیقی بر اساس اطلاعات جزیی و شاید بی ربط به هم بافته و حاصل تخیل خودشه... موسیقی بد نبود ولی مثل این بود که موسیقی رو بسازی بعد بدی فیلمبردار!! هر جای فیلم می خواد اضافه کنه... یعنی رسما خیلی از صحنه ها موسیقی کاملا مزاحم بود. واقعا با این داستان فقط میشه یه فیلم یک ساعته مستند ساخت نه سینمایی صد دقیقه ای.
  • مينو ۱۳۹۵/۰۳/۱۸ - ۱۷:۵۹
    8 1
    كسي كه از جنبش هاي هنري روز بي اطلاعه چطور خودش رو منتقد هم مي دونه؟ فيلم در فضائي پست مدرنيستي و با درهم شكستن مرز رويا و واقعيت ، مستند و درام و حتي ناتوراليسم و سمبوليسم فضاي بديهي رو خلق كرده بود .انگار ما هم در سينماي كشورمون تارانتيتو داريم با اين تفاوت كه تارانتيتوي ما از دل بستري روشنفكرانه برخاسته و سوادش به تماشاي فيلم محدود نمي شه(صراحت من رو مي بخشيد اما كتاب هاي ترجمه ايشون احتمالا براي خيلي از به اصطلاح منتقدان اينگونه سايت ها قابل خوندن هم نيست و زحمت كتاب خوندن رو هم به خودشون نمي دن) حرف ٥٠ كيلو آلبالو به ميون اومد اتفاقا نكته جالب اينجاست كه ٥٠ كيلو آلبالو وجهه ديگه اي از پست مدرنيسم بود: شوخي با كليشه هاي فيلم فارسي هاي قديم، ارجاعات بسيار و طنزهاي موقعيتي كه تماشاگر از ديدنش خسته نمي شد. يك پست مدرنيستي با نگاهي جدي داشتيم و يكي كاملا طنز و بازيگوشانه.
  • nabil ۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۱۴:۰۰
    2 1
    من فیلم رو دیدم فوق العاده بود از موسیقی و انتخاب مکان و رنگ پردازی ولی دقیقا منظور اقای اذین رو درک نمیکنم
  • فریده ۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۱۸:۴۳
    2 0
    یکی از موارد قابل تامل دیگه در مورد فیلم "اژدها وارد میشود" شباهت قریب آن با فیلم "اسرار گنج دره جنی" است. ﻣﺎﻧﯽ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭘﻨﺞ ﺳﺎﻟﮕﯽ ﺩﺭ ﻓﯿﻠﻢ ﺟﻨﺠﺎﻟﯽ  ﭘﺪﺭﺑﺰﺭﮔﺶ(ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﮔﻠﺴﺘﺎﻥ)"ﺍﺳﺮﺍﺭ ﮔﻨﺞ ﺩﺭﻩ ﺟﻨﯽ"  ﺑﺎﺯﯼ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﭼﻬﻞ ﻭ ﺷﺶ ﺳﺎﻟﮕﯽ، یک "اﺳﺮﺍﺭ ﮔﻨﺞ ﺩﺭﻩ ﺟﻨﯽ" ﺑﻪ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
  • سحر ۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۲۰:۱۳
    3 1
    موافق نظر دوستان عرض می کنم اگر بنده در صنف خودم مطلع باشم و به اصطلاح این نگاشته منتقد مطرح عرصه شغلی خودم باشم به قطع اولین چیزی که تو صحبت راجع به جوانب کار خودم بهش توجه می کنم مسلماً احترام به صنف خودم و همکارانم هست و خصوصاً وقتی قرار باشه در خصوص موضوعی به نقد بنشینم و نظر کارشناسی بدم ، به جای تخریب شخصیت افرادی که به هر دلیلی حضورشون رو تو صنف خودم بر نمی تابم ! و مطرح کردن حرفای نه چندان خوشایند اونم تو قالب کلام ناخوشایند تر برای مخاطب و بی احترامی به درک و شعور و تفاوت نگرش و سلیقه افراد ، اگه واقعاً از نظر حرفه ای حرفی برای گفتن داشته باشم تو همون چهارچوب حرفه ام بیانش میکنم. در کنار این موارد باید عرض کنم جناب آقای منتقد مطرح سینما ! سینما هنر هست و فکر نمیکنم هیچ عقل سلیمی گستره هنر رو نادیده بگیره و بتونه به خودش اجازه بده اگه چیزی با ذائقه شخصی اش خوش نیامد بخواد هنر بودنش رو کتمان بکنه چراکه با اینکار صرفاً کوچک بودن دایره دید خودش و بلانسبت از همه کج فهمی و نافهمی خودش رو ثابت کرده . در مورد این اثرآقای حقیقی از دید من مخاطب ، فیلمی بسیار بسیار قابل توجه بود خصوصاً به لحاظ انتخاب لوکیشن بی نظیر و موسیقی متن و صداگذاری فوق العاده و نحوه منحصر بفرد روایت داستان . عاجزانه خواهش میکنم اگر سلیقه فردیتون این فیلم یا هر اثر هنری دیگه ای رو نمیپسنده زبان به توهین به هنر پدیدآورنده و بی احترامی به درک و شعور افرادی که تونستن با اثر ارتباط برقرار کنن و ازش لذت ببرن باز نکنید . ممنون
  • Jale ۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۱۴:۰۵
    3 1
    فيلم فوق العاده اي بود تمام تماشاچيان تا آخرين لحظه با سكوت كامل فيلمو ديدن برام عجيب بود بعد از چند سال سينما رو ساكت ديدم از خيلي فيلماي بي محتواي ديگه كه فيلنامه آبكي با چند تا فيك ستاره دارن برتر و بالاتر بود ما كه لذت برديم اين جماعت خبر نگار و منتقد هم هر چي به سليقش خوش نياد ميخواد بكوبه ...
  • نامیس ۱۳۹۵/۰۴/۰۳ - ۰۲:۱۲
    1 1
    عالییییی بود پیشنهاد میکنم که حتما در سینما مشاهده کنید.......هیجانش بیشتره
  • سیاوش ۱۳۹۵/۰۴/۰۴ - ۱۳:۵۷
    1 1
    همین که بتونه یه آدم تنبل سینما نرو را بعد از چندین و چند سال به سینما بکشونه بعد از دیدن فیلم آدمو پای گوگل از شدت جستجو از پا در بیاره در نهایت تصمیم بگیره قبل از اومدن ویدیوش حداقل یه بار دیگه هم برای دیدنش به سینما بره نشون میده از نظر من فیلم موفقی بوده. اصلاً توقع ندارم همهچیش واقعی باشه ، البته شاید از نظر این منتقد مخاطب ایرانی علاقه و قابلیت لذت بردن از هنر سورال رو نداره. سوای داستان و واقعی بودن یا نبودنش که برام در درجه آخر اهمیت قرار داره ، از نظر تکنیکی این فیلم نمره کامل رو میگره.
  • مهدی ۱۳۹۵/۰۴/۰۴ - ۱۸:۰۳
    1 0
    یک فیلم خارج از کلیشه های رایج سینمایی، البته ممکنه باب میل هر سلیقه ای نباشه ولی به نظر من فقط یک گام تا تبدیل شدن به یک فیلم ماندگار کم داشت و اونم از ریتم انداختن ضرباهنگ فیلم با بخش های مستندش بود. که شاید میشد به صورت داستانی اجرا بشه و نتیجه بهتری داشته باشه.
  • sara ۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۵:۲۸
    0 1
    نظر شما * این اقا کاملا با نیت شخصی فیلم رو نقد کردن و این واملا واضحه وگرنه این فیلم از هر لحاظ بی نظیر و جذاب بود و واقعا ارزش چندبار دیدن رو داره.
  • پریسا ۱۳۹۵/۰۴/۱۰ - ۰۰:۳۷
    0 1
    راجبه 50 کیلو آلبالو شاید درست بگه...اما اژدها وارد میشود عالیه.بقولا فقط میخواد مانی حقیقیو تخریب کنه.این فیلم عاااالیه
  • سینا ۱۳۹۵/۰۴/۱۱ - ۱۲:۴۷
    1 1
    چرا اینقدر عصبانی؟ ایشون نقد رو با تخریب اشتباه گرفته. قرار نیست هر فیلمی رو که نمی فهمیم شروع کنیم به فحش دادن به سازنده اش. فیلم اژدها وارد می شود یه فیلم سمبلیک و پر از نشانه و مفهومه. درکش سخته و باید چند بار دیدش. کشتی، شتر، زلزله و حتی اژدها هر کدوم نمادهای خاصی هستن.
  • sajad.ssss ۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۸:۴۲
    3 1
    هر کسی این نقد رو بخونه متوجه میشه این نقد بیشتر از روی حسادت و خصومت شخصی نوشته شده تا چیز دیگه ای
  • یاسمین ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۰۱:۳۴
    3 1
    فیلم فوق العاده یی بود !
  • نسترن ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۱۶:۵۶
    2 1
    من به شخصه بالای 10 سال هستش که فیلم های ایرانی رو نمیبینم به خاطر داستان های تکراری و قابل حدس. خوشحالم که آقای مانی حقیقی رو در سینمای ایران داریم . فضای فیلم و فیلمنامه و موسیقی متن کاملا نو و به دور از تقلید بود. آفرین به خلاقیت جناب حقیقی
  • Ka ۱۳۹۵/۰۵/۲۷ - ۱۰:۵۱
    3 1
    آقای حقیقی رو گذاشت گوشه رینگو هی بزن.از لحاظ خودش فیلم هیچ چیز برای تمجید نداشت.همش ایراد.انگار ما فقط حق داریم فیلمای مزخرف و تجاری که دو تا بازیگر معروف توش هستن و ببینیم.
  • ۱۳۹۵/۰۵/۳۰ - ۰۱:۱۲
    3 1
    به نظرم فیلم خوبی بود. نگاه متفاوتی داشت. لوکشین جزیره قشم هم خیلی خوب انتخاب شده بود. متن بالا رو نمیشه اسمش رو گذاشت نقد فیلم. بیشتر مبین نفرت نویسنده از کارگردان است. اگر فیلم اشکلاهای متعدد ساختاری داشت چرا ایشون یکی ش رو معرفی نکردن؟
  • نادیا ۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۱۳:۱۵
    1 0
    بد دفاع کردن از حتی یک نظر درست هم باعث می شه مردم بیشتر به سمت آن جلب بشوند ..... صرفا حمله کردن به آقای مانی حقیقی که نقد محسوب نمی شه در ضمن لزوما هر فیلمی که نظر اکثریت مردم را جلب کنه بهترین فیلم نیست
  • آرش ۱۳۹۵/۰۶/۰۸ - ۰۳:۳۸
    0 0
    درسته فیلم از نظر اون مفهومی که قرار بود به مخاطب برسه ضعیف بود،ولی داستان جالب و نویی داشت که تو فیلمهای ایرانی دیده نمیشد
  • فاطمه ۱۳۹۵/۰۶/۱۱ - ۰۱:۲۵
    1 1
    فیلم متفاوت و خوبی بود ولی این نقد خیلی تند و با عصبانیت نوشته شده
  • شاهین ۱۳۹۵/۰۶/۱۱ - ۰۴:۵۰
    2 8
    فیلم آشغال بود... با این نوشته که بذ اساس یه داستان واقعیه و بازی دادن چند تا چهره شناخته شده علنی داره مخاطبو بازی میده و دقیقا بقول آذین به شعورش توهین میکنه... ضمن اینکه اون شورلت امریکایی و تیپ غربی قهرمانهایش و ابا و عمامه بومی های فیلم یه نکته خیلی واضح وطن فروشانه و غرب دوستانه داره که نمیدونم چرا هیشکی به روی خودش یا جناب کارگردان نمیاره؟؟؟؟؟؟
    • محمد ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۲:۴۰
      1 0
      فیلم که فیلم خیلی خوبی بود. هرچند نه عالی. اما ببین دوست عزیز تو خودتو لو دادی. اصلا درباره فیلم چیزی نگفتی و از ماشین و کراوات و شخصیت های سیاسی توی فیلم ایراد گرفتی. شما کاملا هدفت سیاسی هست. پس لطفا از در سینما وارد نشو و بگو فیلم اشغال بود.بگو از نظر سیاسی به جناح فکری من نمیخورد در باره فیلم هم بگم تا فقط سیاسی بحث نکرده باشم: درسته یخورده شخلته بنظر میمود ولی یکی از دلایلش شبه مستند ساختنش بود که باعث شده خیلی ها فکر کنن که فیلم واقعی بوده. فیلم تصاویر خیره کننده و صداهای فوق العاده ای داره که بشدت در سینمای ایران کمیاب هست. (بنظرم همه میتونن از فیلم لذت ببرند. هیچوقت فروش فیلم رو ملاک دیدن قرار ندید)
  • رضا ۱۳۹۵/۰۶/۱۳ - ۰۱:۲۸
    1 1
    اثر متفاوت ، حداقل حسني كه دارد ، براي تفكر و خروج از كليشه ، مناسب است . ماني حقيقي ، از وضع راكد و تكراري سينماي ايران ، فراروي كرده. است .
  • آذر ۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۴:۱۹
    2 1
    فیلم لایه های پنهان زیادی داشت که نشون میده کارگردان با پشتوانه فکری اونو ساخته بهتر بود منتقد عزیز بجای زیر سوال بردن شعور مخاطب هایی که فیلم رو دنبال کردن تامل بیشتری روی نمادها و حتی اسم خود فیلم که خود یک نماد سازی واقععاااا زیبا بودن فکر میکردن .
  • راضیه ۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۲۳:۱۰
    0 0
    خیلی خوشم نیومد از فیلم ..اما در کل بد نبود.
  • مرتضی ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ - ۰۳:۰۷
    0 0
    با سلام موضوع فیلم بسیار جذاب بود ولی در کل نتونسته بودن کارو خوب از اب بیرون بیارن چیزی که خیلی تو فیلم به چشم میومد سعی در خواص جلوه دادن صحنه های فیلم بود انگار که سازندگان این فیلم بیشتر از اینکه به کیفیت متن ومحتوای داستان توجه داشته باشن خیلی روی خواص بودن شخصیت ها ودکور عجیب و در پاره ای اوقات احمقانه کار کرده بودن به عنوان مثال توجه شمارو به اون شمعدانی که وسط کشتی مخروبه بود جلب میکنم .حتی یه قطره شمع هم زیر اون نریخته بود ولی چنان شکل عجیبی ازش در اورده بودن که انگار صد هزارتا شمع روش اب شده بود . یه صحنه ی دیگه که خیلی فیلم و از چشمم انداخت جنازهای بود که مثلا یکی دو روز تو گرمای قشم به دار اویخته شده بود که انگار دو دقیقست که مرده با کمترین اطلاعات هم هر ادمی میدونه که باید حد اقل یه همچین جسدی سیاه بشه اینو من فکر کنم چایی ریز سر صحنه هم میدونه
  • زینب ۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۱۲:۳۰
    2 1
    من به تازگی این فیلم رو دیدم و واقعا ازش لذت بردم و احساس نکردم به شعورم توهین شده این نقد هم بنظرم خیلی ناآگاهانه نوشته شده و درست نیست البته فیلم ایرادتی داره که با توجه به فیلمنامه و بازی های قوی و باور پذیر قابل اغماض و چشم پوشی بود مانی حقیقی جسارت قابل تحسینی در فیلمسازی از خودشون نشون دادن
  • وحید ۱۳۹۵/۰۸/۲۸ - ۲۰:۲۷
    1 0
    من هم دچار سر درگمی شدم چون آخر داستان تکلیفش معلوم نشد و در آخرآیا هم هیچ مدرکی بابت واقعی بودن این داستان وجود دارد؟ به نظر نمیاد
  • مهدی ۱۳۹۵/۰۹/۰۸ - ۱۴:۵۵
    1 2
    من از فیلم خوشم نیومد ولی این منتقد هم خیلی بی انصافه. حیف اسم منتقد که بزارن رو اینجور آدمها. مردک بجای نقد فیلم شروع کرده به فحشکاری و دری وری. این هم دست خودش نیست. کسی که سواد نداشته باشه مجبوره دری وری بگه.
  • M.yasaman ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۰۱:۱۶
    2 1
    به نظر من این فیلم بسیار جذاب بود.ارزش هم سینما و هم چند بار دیدن رو کاملا داشت.وقتی دیدم جناب اقای صادق زیبا کلام هم دارن به گونه ای روایت میکنن واقعا ارزشمند بود.درک نمیکنم میگن توهین به شعور . توهین به شعور اینه که شما اجازه دارید نقد کنید
  • M.yasaman ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۰۱:۱۶
    3 0
    به نظر من این فیلم بسیار جذاب بود.ارزش هم سینما و هم چند بار دیدن رو کاملا داشت.وقتی دیدم جناب اقای صادق زیبا کلام هم دارن به گونه ای روایت میکنن واقعا ارزشمند بود.درک نمیکنم میگن توهین به شعور . توهین به شعور اینه که شما اجازه دارید نقد کنید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.