چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸

تبادل هنرجوی سینما بین ایران و ایتالیا و چند پرسش

حلقه فیلم

فارس: مهمترین نکته تبادل این است که این افراد چه آورده‌ای برای سینمای ایران خواهند داشت؟ و آنها که در مدارس سینمایی ایتالیا و فرانسه دانش آموخته سینما شدند چقدر به کمک سینمای ایران آمده‌اند؟

فرید فرخنده کیش در دیدار با نمایندگان این موسسه که فعالیت‌هایی مشابه با انجمن را در کشور ایتالیا به عهده دارند با تبادل 5 یا 6 هنرجوی فیلم‌سازی بین دو کشور توافق کرد که بر اساس این توافق هنرجویان هر کشور که در کشور مقابل آموزش می‌بیند پروژه‌هایی را خواهند ساخت.

این توافق در حالی صورت گرفته که در دروان ایوبی «مدرسه ملی سینما» با هدف آموزش نخبگان سینما تاسیس شد و از طرف دیگر ایجاد ورک شاپ‌هایی با نام دارالفنون در زمینه آموزش سینما و ارتباط هنرجویان با اساتید و فیلمسازان بزرگ ایرانی و خارجی برای همین کار در نظر گرفته شده است.

مهمترین نکته توافق این است که این افراد چه آورده‌ای برای سینمای ایران خواهند داشت؟ و آنها که در مدارس سینمایی ایتالیا و فرانسه دانش آموخته سینما شدند چقدر به کمک سینمای ایران آمده‌اند؟

بیشترین مشکلات سینمای ایران بر اساس نظر کارشناسان و اهالی سینما، فقر ایده و در ادامه آن فیلمنامه است و این مشکل با رد و بدل کردن چند هنرجو مرتفع نخواهد شد. تجربه حضور هنرمندان ما در خارج از کشور  و حتی پروژه‌های مشترک ما به گواه آمار و ارقام مشخص است که تا چه حد این پروژه ها ضد ایرانی و یا مغایر با اصول ما درآمده است اما موضوع دیگر دانشجویانی است که به ایران می آیند، این افراد قرار است تحت آموزش چه افرادی قرار بگیرند.

فرید فرخنده کیش در بخشی از گفتگوی خود اظهار کرده بود: «ایتالیا از کشورهای به نام صنعت سینماست و سینمایی شناخته شده و جریان‌ساز دارد که مخاطبان جدی سینما با آن آشنا هستند». طبیعی است که آنها به لحاظ فنی هم از ما خبره‌ترند و هم اینکه می‌توانند در کشورهای دیگری نیز کسب تجربه کنند، پس جذابیت ایران برای آنها فرهنگ و جامعه ایرانی است.

مدیرعامل انجمن سینمایی جوانان ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «این‌گونه تعاملات می‌تواند اولین گام برای معرفی فرهنگ و تمدن کهن و ریشه‌دار هر دو کشور به هم باشد.» حال باید پرسید کدام سینماگران ایرانی به هنرجویان ایتالیایی قرار است در نگاه آنها به جامعه ایرانی و معرفی این فرهنگ کهن، جهت درست و دقیق ارائه دهند و چقدر نگاه جمهوری اسلامی در رابطه با فرهنگ و هنر به آنها انتقال خواهد یافت؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.