پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲

در هیأت اسلامی هنرمندان و در اولین نشست با موضوع تروریسم فرهنگی مطرح شد؛

کلهر: سخنرانی های امام راحل راهبرد جدی برای رسیدن به «سینمای استراتژیک»/ کار فرهنگی در کوتاه مدت جواب نمی دهد

نشست استاد مهدی کلهر

در اولین نشست از سینماگران متعهد و انقلابی که با سخنرانی استاد مهدی کلهر برگزار شد با محوریت موضوع سینمای استراتژیک پرامون مباحث گوناگون فرهنگی و هنری ذیل استراتژی فرهنگی و سینمای انقلاب اسلامی صحبت و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در اولین نشست از کلاسهای موضوعی در مبحث تروریسم فرهنگی که به همت هیات اسلامی هنرمندان برگزار گردید، استاد مهدی کلهر با بیان مفهوم درست کلمه استراتژی به بیان لایه های مختلف آن در مباحث فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ...پرداخت و در نهایت با رسیدن به مفهوم استراتژی سینمای انقلاب اسلامی به بسط و گسترش آن در حیطه سینمای جمهوری اسلامی پرداخت.

وی با بیان این سوال به مخاطبین که منظور از استراتژی سینمای انقلاب اسلامی چیست گفت: سینمای استراتژیک باید جوابگوی تمامی ابعاد یک فیلم  از لحاظ موضوع، مخاطب و نیز تأثیر مخاطبان اجتماعی باشد. سینمای استراتژیک باید بتواند تمامی این ابعاد را تحت پوشش قرار دهد منتهی با یک رویکرد مشخص، چرا که سینما در طول تاریخ خود به تمام دستآوردهای هنری و تکنیکی خود رسیده است و از این لحاظ در سینما حرف جدیدی برای گفتن باقی نمانده پس سینمای انقلاب اسلامی ذیل این استراتژی باید بداند می خواهد به چه حرفی برسد و چگونه آن را به مخاطب منتقل کند که در عین بدیع بودن اثرگذار باشد.

استاد کلهر همچنین با بیان این که کار فرهنگی و به خصوص سینما خود در ذاتش دارای استراتژی است تصریح کرد: نباید در کار فرهنگی عجله کرد و در کوتاه مدت منتظر جواب و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی آن بود چرا که طبیعت فرهنگ کند است و تأثیرات آن نیز به کندی در جامعه و مردم نمود پیدا می کند.

وی با اشاره به سینمای کمونیستی  شوروی و همچنین سینمایی نظیر ایتالیا یا فرانسه بیان کرد: سینمای هدفمند در این کشورها می تواند مضمون و فرم را در حالت متعادل نگه داشته و محتوای خود را منتقل کند به عنوان مثال در سینمای شوروی در مقابل و متضاد سینمای هالیوود جایی برای قهرمان خوش پوش و چشم آبی و قوی و زیبا نیست، در نگاه سینمای کمونیستی هر کس ضمخت تر و سختی کشیده تر است قهرمان است و آدم های زیبا منفی در آن ها بر عهده شخصیت های خوش چهره و جذاب از الحاظ فیزیکی است.

مهدی کلهر همچنین در ادامه با بسط موضوع به مباحث استراتژیک نظام از آرمان ها و صحبت های امام یادکردند که می تواند به میزان زیادی در سینمای استراتژیک انقلاب اسلامی موثر و دیده شود. ایشان با تأکید بر فرمایشات امام راحل در سخنرانی های متعددشان موضوع مستضعفین  و اصالت این کلمه قرآنی را مطرح کرده و با تحلیل همه جانبه بیانات امام به استراتژی مستضعفین و جایگاهشان در حکومت اسلامی و همچنین حکومت آینده جهان به ابعاد گسترده آن در زمینه فرهنگ و هنر و به خصوص سینما پرداختند.

در انتها نیز این جلسه با اذان مغرب به پایان خود رسید و میهمانان به همراه استاد مهدی کلهر به اقامه نماز به امامت بصیر سلحشور پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.