چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰

پیش تولید سریال «خانه سفید» آغاز شد/ ماجرای فداکاری معلم در رشت

مرکز گسترش فیلمنامه نویسی

سینماپرس: بهزاد عشقی نویسنده و کارگردان سریال «خانه سفید» گفت: آنچه که به من در نگارش فیلمنامه «خانه سفید» کمک بیشتری کرد، پژوهش های میدانی بود.

به گزارش سینماپرس، بهزاد عشقی نویسنده و کارگردان سریال «خانه سفید» که به سفارش مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی در مرحله پیش تولید قرار دارد، با اشاره به ویژگی های متن این کار و الزاماتی که بر قصه تحمیل می‌کرد، گفت: وقتی فیلمنامه ای بر اساس ویژگی های بومی یک منطقه نگاشته می شود، شناخت گویش و لهجه آن منطقه اهمیت زیادی دارد. زیرا بخش مهمی از شخصیت پردازی ها و تعریف موقعیت ها و ویژگی های کاراکترهای داستان، پیدا کردن زبان ویژه و مختص آن هاست. چراکه باید دیالوگ ها به اصطلاح بر نقش ها سوار شوند و برای مخاطبان باورپذیر باشند.

عشقی در پاسخ به این که آشنا بودن و اصالت گیلانی خود چه کمکی به پخته شدن قصه کرده است، افزود: به هر حال یکی از کارهای پژوهشی در نوشتن قصه هایی بومی و همچنین فیلمنامه هایی که در یک منطقه روایت می شوند، پیدا کردن اصطلاحات و مثل های خاص آن محل است و این که من خود اهل گیلان و با این مثل ها و اصطلاحات آشنا هستم، به من کمک زیادی در این زمینه کرد.

وی با اشاره به اهمیت پژوهش های میدانی در فیلمنامه نویسی و داستان پردازی بیان کرد: آنچه که به من در نگارش فیلمنامه «خانه سفید» کمک بیشتری کرد، پژوهش های میدانی بود. من نحوه زندگی مردم این منطقه را دیدم و طبق آن فیلمنامه را نوشتم. منطقه آق اولر که با نام خانه سفید در این سریال قرار است مورد بررسی قرار بگیرد، با همه منطقه های گیلان تفاوت دارد. خانه های روستایی گیلان معمولا ایوان دارد اما خانه های این منطقه ایوان ندارد. البته باید بگویم که به جز کارهای میدانی از منابع مکتوب هم در نوشتن این فیلمنامه استفاده کرده ایم که بیشتر جغرافیای طبیعی و انسانی و وضعیت اقتصادی این بخش را ارزیابی می کرد.

این نویسنده در پاسخ به این که مراحل نگارش این متن چقدر زمان برد، توضیح داد: نگارش متن سریال «خانه سفید» از سال 92 شروع شد و به طور تدریجی تا سال قبل زمان برد تا این که بازنویسی آن هم در سال 94 به پایان رسید و در حال حاضر آماده تولید است.

«خانه سفید» داستان معلمی اهل رشت است که در این منطقه تدریس می کند و رفت و آمد و جابه جایی بین این دو منطقه برایش سخت است. بنابراین مجبور به اسکان در آق اولر می شود و بعد از آن با ماجراهایی رو به رو می شود که در هر قسمت روایت خواهد شد.

مجموعه اپیزودیک "خانه سفید" به قلم بهزاد عشقی در ١٣ قسمت ٤� دقیقه ای در مرکز گسترش فیلم نامه نویسی به نگارش درآمده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.