شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶

جا‌بجایی در فیلم «بمب ناپالم» را سرانجام BBC پذیرفت

تسنیم: شواهد قانع کننده‌ی بسیاری به دست آمده‌: توضیحات شدیدا متناقض در مورد زمان دقیق انجام حمله‌ی ادعایی - شامل اختلاف نظر بین خبرنگار BBC و فیلمبردار تصاویر مربوطه؛ گواهی یک فرمانده‌ی سابقِ مستقر در محلِ ارتش آزاد سوریه مبنی بر اینکه حمله‌ای صورت نگرفت.

تاییدیه زیر از طرف بی.بی.سی مبنی بر اینکه تعویض فیلم [خبری] مربوط به سوریه بین دو پخش [خبر] در سال 2014 راهبردهای مربوط به دقت و صحت خود BBC را نقض می‌کند. این البته یک پیروزی است در جلب توجه به اتهام بزرگتری مبنی بر اینکه یکی از دو خبر فوق، حداقل به شکل گسترده، جعلی بوده است.

http://cdn.mashreghnews.ir/files/fa/news/1395/2/11/1596594_768.jpg

برای تقریبا دو سال من این پرسش را دنبال کرده‌ام: آیا صحنه‌های مربوط به لحظات پس از وقوع حمله‌ی ادعایی با بمب آتش‌زا به مدرسه‌ی آلپو - که توسط کارکنان BBC فیلم برداری شده و نخستین بار زمانی که نمایندگان بریتانیا رای موافق به دخالت نظامی در سوریه دادند پخش شد - برای پروپاگاندا تدارک دیده شده‌اند؟

شواهد قانع کننده‌ی بسیاری به دست آمده‌ است: توضیحات شدیدا متناقض در مورد زمان دقیق انجام حمله‌ی ادعایی - شامل اختلاف نظر بین خبرنگار BBC و فیلمبردار تصاویر مربوطه؛ گواهی یک فرمانده‌ی سابقِ مستقر در محلِ ارتش آزاد سوریه مبنی بر اینکه حمله‌ای صورت نگرفته است؛ تصویر اتفاقا ثبت شده از یکی از قربانیان خردسال ادعایی که در حال پوزخند زدن واضح به دوربین است؛ "قربانی"‌هایی با لباس‌های مشابه، و حیرت‌انگیزتر از همه، یکی از "قربانی"های مشاهده شده در تصاویر مربوط به آن روز (که در واقع یک فرد 52 ساله ساکن هلند است) که خودش را [در تصاویر] تشخیص داده و در حالیکه دلواپس شناخته شدنش  بود در فیسبوک با من تماس گرفت.

سابقه‌ی دو دکتری که در گزارش BBC حضور داشتند بسیار جالب توجه است: دکتر سلیها احسن، کاپیتان سابق نیروی زمینی ارتش بریتانیا، ارتباط شخصی با یک افسر ارتش دارد که اداره کننده‌ی تمرین‌های شبیه‌ساز [عملیات] پزشکی در ابعاد بزرگ است و افرادی حرفه‌ای در زمینه‌ی گریم تلفات انسانی را در استخدام دارد. همکار دکتر احسن، دکتر رولا حلام، دختر دکتر موسی الکردی است که "ارتباط سیاسی با شورای ملی سوریه دارد." الکردی یکی از موسسان سازمان "دست در دست هم برای سوریه" است، (سازمان خیریه‌ی "بشردوستانه"ای که دکترهای فوق برای همکاری با آن داوطلب شده‌اند) که این قول خونخوارانه را داده است که بشار اسد را به دست عدالت بسپارد، "صرف نظر از اینکه چقدر جان فدای اینکار شود یا چه فاجعه‌ای به بار آید." یک پرستار عضو سازمان دست در دست هم برای سوریه هم که در این تصاویر در حال کار در کنار دکتر احسن و دکتر حلام دیده می‌شود، در فیلم دیگری در حال رسیدگی به زخم‌های یک سرباز خردسال اپوزیسیون به تصویر کشیده شده است.

 

ناهمخوانی‌های متعدد دیگری در وبلاگ من آمده است. مشکل است که به این نتیجه (که سفیر سابق بریتانیا کریگ مورای بیان کرده است) نرسیم: "مستند" 'نجات کودکان سوری' BBC نمایانگر نتایج همکاری بین کارکنان BBC و سرویس‌های امنیت داخلی بریتانیا است و مشخص کننده‌ی نقض تاریخی اعتماد بین این بنگاه، بریتانیایی‌هایی که با خرید مجوز استفاده از این شبکه از آن حمایت مالی می‌کنند و میلیون‌ها بیننده و شنونده در سراسر جهان است.
رابرت استوارت
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/

این مستندات این ماجراست:

آقای استیل عزیز
از شما بخاطر حکم موقت بیستم جولای (که پایین‌تر آمده است) تشکر می‌کنم، حکمی که به من اطلاع می‌دهد که پیشنهاد خواهید کرد که اعتراضات من در مورد دقت و صحت [خبری] تعویض فیلم سوریه پذیرفته شوند.

حکم شما به نکات مطرح شده توسط من در مورد اخلاق خبرنگاری در زمینۀ تعویض بدون اعلام تصاویر یا در مورد مقوله‌ی مشوش کننده، مبهم و ظاهرا دلبخواهانه‌ی "سلیقه در مورد نجابت [حرفه‌ای]" نمی‌پردازد. چنانچه همکار شما آقای تره‌گیر به شکل خاص بیان می‌کند:

به شما توضیحی در مورد اینکه چرا تصاویر تعویض شده‌اند داده شده است؛ دلیلی وجود ندارد که مخاطبان از اینکه چنین تعویضی انجام شده است آگاه شوند؛ و شبکه‌ی خبری BBC هیچ وظیفه‌ای در این قبال ندارد که منبع تصاویر تعویض شده‌ی به نمایش در آمده را به شما اطلاع دهد.
و:
در پاسخ به توضیح شما در مورد پاراگرافی در نوشته‌ام که آن را حیرت انگیز یافته‌اید، تنها می‌توانم بگویم که این نکته مورد نظرم بود که هیچ سیاست رسمی‌ای وجود ندارد که شبکه‌ی خبری BBC را موظف کند که به اطلاع بینندگانش برساند که تصاویر [خبری] تعویض شده‌اند یا منبع تصاویر استفاده شده را در صورت درخواست تایید کند. این شبکه‌ی خبری BBC است که تصمیم می‌گیرد اطلاعات فوق را تامین کند یا نه.

امیدوارم که این مسئله را پس از دریافت گزارش نهایی شما هم پیگیری کنم.
ارادتمند شما،
رابرت استوارت
https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com

بنگاه خبری بریتانیا، وایت سیتی، 201 وود لین، لندن، W12 7TQ
تلفن: 020 8743 8000 ایمیل: ecu@bbc.co.uk
واحد اعتراضات مربوط به سردبیری
آقای ر. استوارات
ایمیل:
منبع: CT/1500344
20 جولای 2015

آقای استوارت عزیز
رای سوریه: یک سال بعد، شبکه‌ی خبری BBC، 30 آگوست 2014
این نامه را به منظور مطلع کردن شما از نتیجه‌ی موقت تحقیقات واحد اعتراضات مربوط به سردبیری در مورد اعتراض شما در باب گزارشی پخش شده در کانال خبری BBC در ساعت 4 و سی دقیقه‌ی 30 آگوست 2015 به وقت انگلستان می‌نویسم. متاسفم که این نامه دیرتر از آنچه به شما گفته شده بود انتظارش را داشته باشید فرستاده می‌شود.
ما اکنون در موقعیتی هستیم که بتوانیم به توضیحاتی که شما در ایمیل مورخ 17 مِی به تیم اعتراضات BBC داده‌اید نکاتی بیافزاییم. چنانکه در ایمیل فوق الذکر آمده است، گزارش به منظور تغییر فیلم مربوط به حمله آگوست 2013 به آلپو تدوین مجدد شده بود تا برای گروهی دیگر از مخاطبان، تصاویری کمتر گرافیکی (از حمله‌ای در سراقب واقع در شمال سوریه به تاریخ 29 آوریل 2013) داشته باشد. اکنون احراز کرده‌ایم که تدوین مجدد توسط تیم خبر شبانگاهی انجام شده بود، پس از آنکه برنامه از روی آنتن بر داشته شده بود - در واقع، حوالی نیمه شب و بعد از اینکه لارا کنسبرگ استودیو را ترک کرده بود. به من گفته شده است که آنها موسیقی متن را بررسی نکرده‌اند، و این واقعیت که تصاویر جایگزین شده، خبر مربوطه را غیردقیق ساخته‌اند در حوزه‌ی مسئولیت آنها نبوده است - و طبیعتا تیم خبری شبکه دلیلی نداشته است که فرض کند مشکلی در رابطه با گزارشی که به دستشان رسیده است وجود داشته است. من با این دیدگاه موافقم که تغییر تصاویر یکپارچگی خبری کار را تغییر نداده است، به این معنی که تاثیری بر فهم بینندگان از موضوع مورد بحث نداشته است. با این حال، ممکن است به آنها این احساس را داده باشد که در حال تماشای تصاویر حمله‌ای هستند که کمی قبل از رای پارلمان صورت گرفته است، در حالیکه تصاویر مربوط به چهار ماه پیش از آن بوده‌اند - احساسی که در صورت تدوین مناسب یا استفاده‌ی کمتر از تصاویر گرافیکی مربوط به حمله‌ی آلپو از ایجادش جلوگیری می‌شد. بنابراین من رسما پیشنهاد خواهم کرد که اعتراض شما در مورد صحت و دقت مورد تایید و پذیرش قرار بگیرد، اگرچه امیدوارم که توضیحاتی که داده شد به شما این اطمینان را بدهد که هیچ قصدی برای گمراه کردن وجود نداشته است.

چنانکه همکارم، کالین تره‌گیر، در نامه‌ی 18 ژوئن توضیح داده است، این یک حکم موقت است و بنابراین من از دریافت هر توضیحی که شما داشته باشید خوشحال خواهم شد، با این شرط که آنها را تا تاریخ 3 آگوست برایم بفرستید. همچنین اگر از حکم فعلی قانع شده‌اید، من را مطلع سازید تا ماجرا را بدون صرف وقت بیشتر مختومه کنم.

آقای تره‌گیر همچنین گفت که از مدیریت مربوطه‌ی BBC درخواست خواهد کرد که به نگرانی شما در رابطه با زمانی که صرف پاسخ به اعتراضات شما در اولین مرحله‌ی فرآیند شده است، پاسخ دهد. این پاسخ آنها ست:

ما تاخیر در پاسخگویی را پس از اینکه اعتراض مجدد آقای استوارت در ماه نوامبر دریافت شد مجددا بررسی کردیم، و بازهم بخاطر این پیشامد به نمایندگی از هیئت رئیسه‌ی BBC عذرخواهی می‌کنیم. از قبل مجموعه‌ای از اعتراضاتِ تحت بررسی در شبکه خبری BBC تلنبار شده بود که باعث یک تاخیر اولیه شد، زمانی که آقای استوارت در نوامبر 2014 اعتراضاتش را بیشتر کرد. این امر پیامد حجم وسیعی از اعتراضات بود که پیروی درگیری‌های خاورمیانه و رفراندم سپتامبر اسکاتلند به دست ما رسیده بود. هرچند از سردبیر مربوطه طی چند هفته بارها خواسته شده بود که پاسخی بدهد، او تا ماه مارس که به سمتی جدید منسوب شد پاسخی را آماده نکرده بود. متعاقبا آماده‌سازی پاسخ جانشین او هم با تاخیر مواجه شد و یک ماه بعد آماده شد. بخاطر این تاخیرها، که نشانگر سطحی از خدمت رسانی نیستند که ما برایش تلاش می‌کنیم، عذرخواهی می‌کنیم.
ارادتمند شما
فریزر استیل
سرپرست واحد اعتراضات مربوط به سردبیری

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.