به گزارش سینماپرس خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران کشور از بدو تأسیس اش همواره محلی برای تأمین خواسته ها و نیازهای سینماگران ایرانی بوده است اما متأسفانه همواره به دلیل دیدگاه های سیاسی و جناحی و حضور مدیرانی که چندان دغدغه ای برای تأمین معیشت و نیازهای اهالی سینما نداشتند مسیر این نهاد صنفی به انحراف کشیده شد.
از چندی پیش که پس از گذشت ۶ سال از حضور هیأت مدیره پیشین، انتخابات در این نهاد صنفی برگزار شد و ترکیب هیأت مدیره به طور کلی تغییر یافت، بسیاری از اهالی سینما از مدیران خانه سینما درخواست احقاق حقوق اولیه شان را داشته اند اما همچنان این نوع مسائل از سوی مدیران این نهاد صنفی نادیده گرفته شده است. عدم توجه و پیگیری جدی در زمینه ثبت قانونی صنوف سینمایی از موضوعات بسیاری مهمی است که آنچه از اظهارات مدیران خانه سینما بر می آید رفع آن دغدغه ای برای ایشان ایجاد نکرده است!
در همین زمینه رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما پس از حضور در اولین جلسه شورای صنفی نمایش در خانه سینما، مورد پرسشی از سوی خبرنگار سینماپرس در خصوص ماموریت وی به عنوان مدیرعامل خانه سینما برای ثبت صنوف سینمایی در وزارت کار قرار گرفت که در این زمینه گفت: من همچنین ماموریتی نداشتم؛ این ماموریت را مجمع عمومی به هیأت مدیره خانه سینما محول کردند و شما هم از هیأت مدیره سوال کنید و این جز موضوع فعالیت های من از ابتدا نبود ولی به هر حال یک روندی طی شده است ولی من اطلاع دقیق ندارم .
این اظهارات در حالی صورت می پذیرد که به نظر می رسد بحث ثبت قانونی صنوف سینمایی باید از مهمترین ماموریتهای مدیرعامل خانه سینما باشد و چنین اظهار نظری بیشتری به شانه خالی کردن از بار مسوولیت می ماند.
میرکریمی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تبلیغات ماهوارهای در بالا رفتن فروش فیلمها و اینکه شبکههای ماهوارهای با تبلیغات جذاب باعث افزایش استقبال مخاطبان شدهاند، خطاب به خبرنگاری که این پرسش را مطرح کرده بود، گفت: من هم با شما موافقم اما نمیتوانم چیزی بگویم.
میرکریمی که دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر را برعهده داشت، درباره سخنان بهروز افخمی درخصوص کارتهای عوامل برنامه تلویزیونی «هفت» در این جشنواره، ترجیح داد که سکوت کند و تنها این جمله کوتاه را بیان کرد: همچنان افخمی را دوست دارم.
مدیرعامل خانه سینما همچنین درباره جابهجایی مکانی شورای صنفی نمایش که بعد از ماجراهایی که تعطیلی خانه سینما به وجود آمده بود، تصریح کرد: این جابهجایی فیزیکی بسیار کماهمیت است اما یک پیغام دارد. وقتی مدیریت چرخه اقتصادی سینما در بخشهای مختلف آن به اهالی سینما سپرده میشود، به نوعی خصوصیسازی اتفاق میافتد. در همین راستا در حوزههایی اجازه شهامت بیشتر به فیلمسازان داده میشود و آنها بهتر میتوانند از مسائل تخصصیشان دفاع کنند.
کارگردان فیلم «دختر» یادآور شد: حتی زمانی که شورای صنفی نمایش جلسات خود را در وزارت ارشاد برگزار میکرد باز هم خدمات خوبی را به سینما ارائه میداد اما با توجه به اینکه اعضای آن اصناف خانه سینما و به نوعی نمایندگان این شاخه هستند و با در نظر گرفتن اینکه نماینده ارشاد بدون حق رای در جلسات حضور دارد، بازگشت شورای صنفی به خانه سینما درخواست دو طرفه ما و وزارت ارشاد بود.
میرکریمی اضافه کرد: تاریخچه شورای صنفی نشان میدهد که همواره جلسات آن در خانه سینما تشکیل شده است اما در دورهای که خانه سینما دچار بحران شد، جلسات آن در وزارت ارشاد پیگیری شد. در حال حاضر فضای بسیار خوبی به وجود آمد ضمن اینکه اختلافات تهیهکنندگان برطرف شده و سینماداران هم بار دیگر فعالیتشان رونق گرفته است به همین دلیل شرایط خوبی فراهم شد تا شورا دوباره به خانه سینما بازگردد، زیرا بهترین جا برای تشکیل این شورا محلی است که اصناف آن در چرخه اقتصادی سینما سهم دارند.
او در ادامه درباره شناور شدن قیمت بلیت سینما در سانسها و روزهای مختلف به منظور احقاق حقوق سینماگران توضیح داد: وقتی فرصت کوتاهی به اکران فیلمها اختصاص پیدا میکند و بعضی آثار در بالاترین سطح فروش ناچارند از روی پرده کنار گذاشته شوند، باید شرایطی ایجاد کنیم که صاحبان فیلم به بیشترین منافع مالی برسند زیرا در حال حاضر به دلیل محدودیت ناوگان اکران سینمایی برای نمایش فیلمها دچار محدودیت هستیم. اما فرمول ساده عرضه و تقاضا حکم میکند تا وقتی عرضه و استقبال مخاطبان افزایش یافته، سینماگران هم بتوانند قیمت بلیت اثرشان را بالا ببرند زیرا فیلم کالای تولیدی بخش خصوصی است و نه دولتی و جای سوال دارد که سیستم دولتی قیمت بلیت را به شکل تبعیضآمیزی کنترل کند.
ارسال نظر