سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

همایون ارشادی: روشنفکربازی مال روزگار جوانی بود!

همایون ارشادی در نشست خبری فیلم سینمایی«ماهی سیاه کوچولو»

سینما: در دوران جوانی فیلم‌های روشنفکرانه بازی می‌کردم و بعد که تجربه‌ام بیش‌تر شد و سنم بالاتر رفت‌، سر از سینمای بدنه در آوردم .با گذشت این همه سال هم‌چنان حس می‌کنم باید بیاموزم و واقعا هم هنوز یاد می‌گیرم و سعی می‌کنم در این مسیر از تجربه‌هایم نیز یاری بگیرم.

با «طعم گیلاس» ‌عباس کیارستمی به سینما آمد،‌ در شمایل آقای بدیعی که دغدغه‌اش این بود پس از مرگ، فردی پیدا شود و بر گورش خاک بریزد به یکی از متفاوت‌ترین شخصیت‌های سینمای کیارستمی جان بخشید. همایون ارشادی هم به عنوان بازیگر فیلم کیارستمی در سطح بین المللی شناخته شد. برخلاف اغلب افرادی که درفیلمی از کیارستمی بازی کردند ودیگر مقابل دوربین نرفتند،‌ همایون ارشادی در سینما ماندگار شد.



 بازی در فیلم «درخت گلابی» ساخته داریوش مهرجویی و درخشش در نقش یک نویسنده به نوعی جایگاه همایون ارشادی را در سینمایی روشنفکرانه و متفاوت ایران تثبیت کرد؛‌ باچهره‌ای که قدری اندوهگین و متفکرانه به نظر می‌رسید و یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای ایفای نقش‌های روشنفکرانه بود و هنوز هم هست. به مرور اما حضور ارشادی در سینما پر رنگ شد و او خیلی زود به یکی از بازیگران حرفه‌ای و پر کار سینمای ایران تبدیل شد اما چه شد که بازیگر سینمای روشنفکرانه به هنرپیشه پر کار سینمای بدنه مبدل شد. ارشادی در این زمینه با لحنی طنز آمیز به خبرنگار «سینما» می‌گوید: «خب آن روزگار جوان بودم و در دوران جوانی فیلم‌های روشنفکرانه بازی می‌کردم و بعد که تجربه‌ام بیش‌تر شد و سنم بالاتر رفت‌، سر از سینما بدنه در آوردم!»

بیش از دو دهه از حضور ارشادی در سینمای ایران می‌گذرد و در این سال ها او در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی بازی کرده است. ارشادی در این رابطه می‌گوید: «با گذشت این همه سال هم‌چنان حس می‌کنم باید بیاموزم و واقعا هم هنوز یاد می‌گیرم و سعی می‌کنم در این مسیر از تجربه‌هایم نیز یاری بگیرم. در این حرفه آموختن یک روند بدون توقف است. می‌توانم بگویم که هر تجربه‌ای به سهم خود در نوع خود آموزه‌هایی را برایم به همراه داشته است.»

 همایون ارشادی درباره فعالیت‌های اخیرش به سینما می‌گوید: «الان سر سریال «آسپرین» به کارگردانی فرهاد نجفی هستم. در فیلم‌ «لینا» به کارگردانی رامین رسولی بازی کرده‌ام و در فیلم«شیب» که اولین ساخته مانی باغبانی است هم حضور داشته‌ام» او درباره انتخاب نقش‌ها و میزان شباهت و تفاوت  کاراکترهایی که بازی‌شان می‌کند، معتقد است: ‌« تلاشم برای این است که نقش تکراری و مشابه بازی نکنم. اصلا اگر نقشی که قبلا شبیه آن را بازی کرده‌ام دوباره تکرار کنم، ‌دیگر این حرفه لطفی برایم ندارد. به هر حال هر کاری که انجام داده‌ام با کارهای قبلی‌ام تفاوت‌هایی داشته و البته از ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی برخوردار بوده که باعث شده ترغیب شوم آن نقش را بپذیرم. گاهی وقت‌ها هم پیش می‌آید فیلم‌نامه پیشنهادی در مرحله ساخت دچار تغییراتی می‌شود که برخی از این‌ها هم گریز ناپذیر است. به هر حال به عنوان بازیگر تلاش می‌کنم که نقش‌هایم با یکدیگر متفاوت باشند و خودم را تکرار نکنم»

از همایون ارشادی این روزها «ماهی سیاه کوچولو»‌ وارد شبکه نمایش خانگی شده است. فیلمی که سال گذشته روی پرده آمد و با فروش جالب توجهی هم مواجه نشد. این بازیگر «ماهی» را نیز در نوبت اکران دارد. ارشادی یکی از لژیونرهای سینمای ایران نیز محسوب می‌شود. تجربه همکاری با کیارستمی و دیده شدن «طعم گیلاس» در سطح جهان،  ارشادی را به چهره آشنایی بدل کرد و احتمالا این یکی از دلایلی بود که او را با پیشنهادهای بین المللی مواجه کرد. یکی از مهم‌ترین فیلم‌های کارنامه ارشادی،‌ فیلم «بادبادک باز» است، فیلمی به کارگردانی مارک فوستر که به تهیه گنندگی سینماگر سرشناس سام مندز تولید شد. «بادبادک باز» براساس رمان مشهوری از خالد حسینی،‌ نویسنده افغان جلوی دوربین رفت. ارشادی پس از «بادبادک باز» هم چنان به حضور در پروژه‌های جهانی ادامه داده و جالب این که او به صورت توأمان در ایران و خارج از کشور به فعالیت پرداخته است. ارشادی درباره ویژگی‌های کارهای اخیرش می‌گوید: «توضیح درباره نقش‌هایم منجر به لو رفتن داستان می‌شود. بهتر است تا قبل از دیده‌شدن این آثار درباره جزئیاتش حرفی نزنم»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.