دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴

نقدشفاهی فیلم های در حال اکران؛

آذین: اشکذری با داستان جذاب فیلم خود از شیفتگان و یادگاران دوران دفاع مقدس عاشقانه «دلبری» کرده است!

دلبری

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «دلبری» جدیدترین ساخته سیدجلال دهقانی اشکذری گفت: «دلبری» یک فیلم خوب در پاسداشت حریم و حرمت و مقام و موقعیت زندگی و اجتماعی جانبازان، مادران و ارزش های دفاع مقدس و یکی از بهترین تولیدات سینمای مقاومت از نظر موضوع و محتوا است؛ اشکذری با داستان جذاب فیلم خود از شیفتگان و یادگاران دوران دفاع مقدس عاشقانه «دلبری» کرده است.

این منتقد پیشکسوت سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: «دلبری» دومین ساخته سینمایی سیدجلال دهقانی اشکذری فیلمی ارزشمند، با مضمون و موضوعی دفاع مقدسی است. اثر اجتماعی و شخصیت محور دهقانی اشکذری که زندگی زنی به نام طوبی را در قالب رمانتیک و عاشقانه روایت می کند برای نمایش ابعاد گوناگون شخصیتی طوبی، آدم های پیرامون او و زندگی اش، داستان تأثیرگذار و عاطفی خود را از میان مضامین ارزشی اخلاقی، عرفانی، دینی و خانوادگی وام گرفته و با طراحی و بازسازی لحظه ها، حادثه ها و غم ها و شادی های کاراکترهای فیلم و به ویژه شخصیت طوبی فیلمی تأثیرگذار و جذاب به مخاطب آثار با محتوای دفاع مقدسی هدیه کرده است.

وی ادامه داد: با آنکه موضوع اصلی فیلم و مناسبات طوبی با دیگران و اقدام زیبا و قهرمانانه این زن در فیلم جای پرداخت داستانی و سینمایی بیشتر را داشته ولی کارگردان با تصویرسازی به نسبت مناسب و بازی های درخور از جمله بازی های خوب هنگامه قاضیانی، آتیلا پسیانی و عباس غزالی و فضاسازی های احساسی و گرم توانسته تماشاگر با شخصیت محوری «دلبری» همراه کند و او را برای بیننده ملموس و قابل درک و باور نشان دهد.

آذین سپس با بیان اینکه گرچه چند فیلم خوب و متوسط دفاع مقدسی با مرکزیت شخصیت یک زن با عناوین همسر و مادر در سینمای ایران ساخته شده و موضوع هایشان مرتبط با ارزش ها، آرمان ها و یادها و خاطرات دفاع مقدس بوده اظهار داشت: «دلبری» هم با آنکه از همان جنس است ولی تمرکز فیلمنامه نویس و فیلمساز بر روی مقوله های عشق و امید و باورها و اعتقادات دینی و نمایش موانع دنیوی برای پیوند با نور و ایمان و حقیقت توانسته این اثر با محتوای انسانی تا حدی از آثار مشابه متمایز کند.

این مدرس سینما ادامه داد: کوشش برای نمایش تصویری و سینمایی ارتباط، همسویی و تقابل مرگ و زندگی از زوایای گوناگون دینی، فلسفی و عرفانی و همچنین استفاده از اصول و قواعد درام های رمانتیک برای تبدیل داستان زندگی طوبی به عنوان یک زن و مادری عاشق و توجه به اهمیت شایسته تحسین به موضوع زندگی و شخصیت های محترم جانبازان شیمیایی و قطع نخاعی از دیگر ویژگی های و امتیازهای مضمونی «دلبری» است.

وی خاطرنشان کرد: سینمایی کردن گوشه هایی از حماسه ها، رشادت ها و صبر و ایثار و سختی ها و مسائل و مشکلات زندگی جانبازان که در فیلم عاشقانه و عاطفی «دلبری» نمودی بارز یافته مهمترین خصوصیت این اثر سینمایی را رقم زده تا به این وسیله این فیلم علاوه بر ارج گذاری بر مقام جانبازان بر اذهان کسانی که خود را به خواب زده اند تلنگر بزند تا با بیداری به موقع در حمایت و مساعدت یادگاران دفاع مقدس، هم ملی و مردمی و دینی خود را به کار بندد.

آذین افزود: «دلبری» علیرغم مضمون و محتوای والای خود از منظر پرداخت سینمایی کاستی هایی دارد؛ در واقع روایت هنری و سینمایی و ساختارش به اندازه محتوای عالی آن پرداخت نشده و در حد متوسط متوقف شده است. از همین رو است که مخاطب احساس می کند روی شخصیت پردازی ها و پردازش قصه و دیالوگ ها و عملکردهای کاراکترها و به خصوص شخصیت طوبی باید بیشتر کار می شد.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: اشکذری فیلمساز مستعد و متعهد و دارای قابلیت های خوبی در فیلمسازی است. او این توانایی و درایت را دارد تا برای تبدیل کردن مضامین و حرف های خوب و عمیق و تأثیرگذار اخلاقی و انسانی اش تسلط و تجربه خود بر ابزار سینما و به کارگیری آن در خدمت محتواهای ارزشی آثارش را ارتقا دهد.

گفتنی است؛ «دلبری» ملودرامی اجتماعی است و روایت تازه ای از دفاع مقدس را بیان می کند. قصه این اثر سینمایی درباره زنی به نام طوبی است که در شب مراسم عروسی خواهرزاده‌اش اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد.

عوامل فیلم «دلبری» عبارتند از:  کارگردان، نویسنده: سید جلال اشکذری/ تهیه‌کننده: سید محمود رضوی/ مدیر تولید: مرتضی متولی/ مدیر فیلمبرداری: فرشاد بشیرزاده/ طراح صحنه و لباس: آبتین برقی/ صدابردار صحنه: طاهر پیشوایی/ طراح چهره پردازی: سعید ملکان/ تدوین: حمیدرضا قربانی/ صداگذاری و میکس: سید علیرضا علویان/ دستیار اول کارگردان، برنامه ریز: بابک نبی زاده/ موسیقی: فرید سعادتمند/ مدیر تدارکات: محمد اسماعیل کلبی آبادی/ عکاس: محمد حسن ناحی بازیگران: هنگامه قاضیانی، آتیلا پسیانی، عباس غزالی، محمدرضا شیرخانلو، مهسا هاشمی، مهدی عطاران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.