سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲

کارگردان «مزار شریف»: اولویتم ساخت فیلم با مضمون سیاسی است

حسن برزیده

ایسنا: عبدالحسن برزیده این روزها دو فیلم‌نامه در دست نگارش دارد.

این فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان درباره‌ی فعالیت‌هایش گفت: دو فیلمنامه در دست نگارش دارم؛ یکی فیلمی است که در بستر جنگ اتفاق می‌افتد و لوکیشن آن در آبادان است اما قصه‌ی آن کاملاً اجتماعی و خانوادگی است. فیلمنامه‌ی دیگرم هم مضمونی سیاسی دارد که البته آن هم ماجرایی خانوادگی را روایت می‌کند؛ روی هردو فیلمنامه‌ کار می‌کنم و خیلی امیدوارم که امسال یکی را جلوی دوربین ببرم.

او با بیان اینکه ساخت فیلمی با مضمون سیاسی برایش اولویت دارد، ادامه داد: قبلاً آثار جنگی کارکرده‌ام و دوست دارم کمی متفاوت‌تر کار کنم. هرچند هردو فیلمنامه قصه‌های به‌روزی دارند اما فیلمنامه‌ای که مضمون سیاسی دارد، شاید کمی با شرایط روز متناسب‌تر باشد. این فیلمنامه چند ماه تا آماده شدن کار دارد و درصورت ساخت به لحاظ تولید فیلم خاصی خواهد بود که فکر می‌کنم بهترین زمان برای کارکردنش حوالی شهریور است، یعنی از حالا باید همزمان با تکمیل فیلمنامه پیش‌تولید را شروع کنیم و فکر می‌کنم اوایل شهریور زمان مناسبی برای کلید زدن باشد.

برزیده در پاسخ به این سؤال که آیا نگران نیست فیلمنامه‌ی سیاسی‌اش در مراحل کسب مجوز با مشکل مواجه شود، گفت: این اثر مسائلی را که درگیر آنیم مطرح می‌کند. چیزی نیست که مخفی باشد اما بعضی از این مسائل بصورت پچ‌پچه در جامعه گفته می‌شود. فکر می‌کنم جریانی که اصلاح‌طلب است یا به دنبال تعادل و رفتاری بازتر است، باید بتواند آن را تحمل کند. اگر دولت فعلی نتواند تحمل کند که پچ‌پچه های درون جامعه به شکل فیلم دربیاید و درست و عمیق درباره‌ی آنها صحبت شود، این حرف‌ها هیچ زمان دیگری گفته نخواهد شد. فکر می‌کنم ما آنقدر اهلیت داریم که حرف بزنیم و دشمن محسوب نمی‌شویم؛ هرچند بعضی ما را دشمن می‌دانند ولی ما خودمان را دوست می‌دانیم و فکر می‌کنیم خوب است که به بعضی از مسائل جامعه حداقل یک بار در سینما پرداخته شود.

او درباره‌ی داستان فیلمنامه‌ی سیاسی‌اش که هنوز اسم قطعی ندارد نیز توضیح داد: داستان مربوط به مسائل امروز است و موضوعش شخصیتی سیاسی است که خسته شده و از کار سیاسی بریده است و می‌خواهد زندگی عادی و راحتی در سال‌های باقی مانده‌ی عمرش داشته باشد، اما پسرش درگیر ماجراهای می‌شود و او را هم درگیر می‌کند و معلوم می‌شود که نمی‌شود آدم به اتفاقاتی که دور و برش می‌افتد، بی‌تفاوت باشد. انگار جامعه‌ی ما یک کشتی است که اگر کسی جایی را سوراخ کند ما مجبوریم تکاپویی کنیم و ناگزیر همه‌مان درگیریم.

کارگردان فیلم «دکل» درباره‌ی تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار احتمالی فیلم بعدی‌اش گفت: بطور شفاهی صحبت‌ها و پیگیری‌هایی کرده‌ام اما چون فیلمنامه‌ای که برایم اولویت دارد هنوز آماده نیست، سعی می‌کنم حداقل آن را تکمیل کنم و سیناپسش را برای گرفتن کمک آماده کنم. هرچند از تهیه‌کننده‌هایی که تا کنون با آنها کار کرده‌ام -بخصوص کار آخرم با آقای شاهسواری– راضی بوده‌ام، اما بیشتر تمایل دارم خودم کار تهیه‌کنندگی را انجام بدهم و در این مورد با دوستان در حال مشورتم و هنوز نتیجه‌ی قطعی نگرفته‌ام.

برزیده در پایان درباره‌ی تصمیمش برای انتخاب بازیگران کار بعدی‌اش نیز گفت: برای انتخاب بازیگران تصمیم مشخصی ندارم اما فکر کلی‌ام این است که از یک گروه قوی استفاده کنم و نه از بازیگران آماتور یا بازیگرانی که قدرتمندند ولی برای مخاطب آشنا نیستند. چون هردو موضوع طوری است که تماشاگر باید تصمیم بگیرد که فیلم را ببیند و بعد ان شالله راضی از سینما بیرون برود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.