یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴

گلایه های هنرمند پیشکسوت نمایش های آیینی و سنتی؛

انصافی: مسئولان تئاتر هیچ گونه حمایتی از هنرمندان فعال در این عرصه نمی کنند/ از تمامی عوامل نمایش هایم خجالت می کشم!

جواد انصافی

سینماپرس: جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان مطرح نمایش های آیینی سنتی که از ۲۶ اردیبهشت ماه در تالار هنر نمایش «عمو نوروز و حاجی فیروز» را ویژه کودکان روی صحنه می برد با ابراز گلایه شدید از مسئولان مرکز هنرهای نمایشی گفت: مسئولان تئاتر هیچ گونه حمایتی از هنرمندان فعال در این عرصه نمی کنند و به همین دلیل است که من مرگ هنرهای نمایشی فلولکلوریک در کشور را به چشم می بینم.

کارگردان نمایش «چله زری و عمو چله جون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: روی صحنه بردن یک نمایش آیینی و سنتی حداقل ۵ ماه زمان لازم دارد؛ ما حدود ۳ الی ۴ ماه برای اجرای هر نمایش تمرین داریم و حدود یک ماه هم روی صحنه اجرا می رویم؛ اما حمایت های مالی از این قبیل نمایش ها آنقدر ناچیز و اندک است که من از تمامی عوامل نمایش هایم خجالت می کشم و برای ۵ ماه کار متوالی به آن ها مبلغی بین ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان دستمزد می دهم که حتی پول کرایه ماشین آن ها هم نمی شود.

وی ادامه داد: تمامی هنرمندانی که در عرصه نمایش های آیینی و سنتی فعالیت می کنند به دلیل عشق مفرط شان به این هنر است که همچنان ماندگار شده اند اما حضور در عرصه هنرهای نمایشی بسیار سخت شده است و شرایط مناسب کار برای ما فراهم نیست و از این رو شاید تا مدتی دیگر کلاً نمایش های آیینی و سنتی در کشور ما برای همیشه به فراموشی سپرده شود.

انصافی سپس با تأکید بر اینکه گویا مسئولان مرکز هنرهای نمایشی هیچ علاقه ای به تئاتر و به خصوص نمایش های آیینی و سنتی و هنر فولکلور این مرز و بوم ندارند اظهار داشت: ما یکی از غنی ترین فرهنگ ها را در میان تمامی ملت های دنیا دارا هستیم و بایستی با تحقیق و پژوهش های زیاد این فرهنگ اصیل را زنده نگه داشته و آن را چون میراثی گرانبها حفظ کرده و سینه به سینه به نسل آینده کشور منتقل کنیم اما وضعیت به حدی در سیستم مدیریتی ما بغرنج است که یک سالن بدون امکانات در طول سال برای اجرای این نمایش ها اختصاص داده نمی شود.

این سیاه باز پیشکسوت کشورمان تأکید کرد: گویا آنچه اصلاً برای مسئولان کشور ما هیچ اهمیتی ندارد توجه به هنرهای فولکلوریک است؛ مسئولان هنرهای نمایشی آگاه نیستند که چه تفکر عظیمی در ورای این نمایش ها وجود دارد و به همین علت است که چنین بی رحمانه به این هنر می تازند.

کارگردان نمایش «کل عنایت» خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در کشورمان هنرمندان بسیار به نامی را در این زمینه داریم که از جمله آن ها می توان به آقای فتحعلی بیگی و یا آقای ناصربخت اشاره کرد. این دست هنرمندان کارهای پژوهشی خوبی را دارند که می تواند منجر به دستاوردهای بسیار خوبی در کارهای آیینی شود اما مسئولان نه تنها هیچ حمایتی از این قبیل هنرمندان نمی کنند بلکه با کارشکنی مانع از اجرای کار آن ها نیز می شوند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه این روزها که در آستانه روی صحنه بردن نمایش «عمو نوروز و حاجی فیروز» ویژه کودکان قرار داریم خودمان در حال رایزنی با مداری، مهدهای کودک و... برای تماشای این نمایش هستیم اظهار داشت: به جای آنکه مسئولان دولتی در صدد باشند تا برای این نمایش ها مخاطب پیدا کنند این خود ما هستیم که تبلیغ این نمایش را انجام می دهیم و متأسفانه دولت کمترین حمایتی از ما انجام نمی دهد.

بازیگر فیلم سینمایی «زن بدلی» در ادامه این گفتگو به تشریح داستان جدیدترین اثر نمایشی اش پرداخت و گفت: ننه سرما در آستانه فصل بهار و فرارسیدن عید سعید نوروز مشغول خانه تکانی و آماده پذیرایی از عمو نوروز می شود اما از فرط خستگی قبل از رسیدن عمو نوروز در خواب عمیقی فرو رفته و به همین علت عمو نوروز هدیه های خودش را که یک «نارنج» هم به عنوان سمبل نوروز و بهار در آن است در خانه ننه سرما می گذارد، ننه سرما زمانی که از خواب بلند می شود و جای خالی عمو نوروز را می بیند گریه و شیون سر می دهد و حاجی فیروز به او کمک می کند تا به دیدار عمو نوروز برسد؛ اما زمانی که ننه سرما به عمو نوروز می رسد جدالی بین وی با نسیم بهاری که یک زن است درمی گیرد و در نهایت نسیم بهاری در این جدال پیروز میدان می شود و بر ننه سرما غلبه می کند و آنجاست که نوروز آغاز می شود.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم در این نمایش تمامی موضوعات را به صورت کاملاً کودکانه بیان کنیم تا کودکان بتوانند با لذت این نمایش را تماشا کنند؛ مخاطبان ما در این نمایش آگاه می شوند که فصل بهار فصلی برای زایش، تحول و سرعت است و از سوی دیگر ر آیین های سنتی شهرهای مختلف کشور را نیز در این نمایش نشان داده ایم به عنوان نمونه مراسم های «تکمچی» در آذربایجان و «عروس گلی» در گیلان و یا «نوروزه سلطان» در مازندارن را در این نمایش به تصویر کشیده ایم که برای همه مخاطبان جذاب خواهد بود.

گفتنی است؛ عوامل اجرای این نمایش عبارتند از: بازیگران: جواد انصافی، حمید رئوف، ندا نوری، فرشته اعظمی، امیرمحمد انصافی، محمدرضا لوانی،   امیرحسین انصافی و...

سایر عوامل این نمایش عبارتند از:  کارگردان و نویسنده : جواد انصافی،   طراح لباس و صحنه: فروغ یزدان، طراح حرکت: حامد نصرآبادیان، آهنگساز: امیرحسین انصافی نوازندگان: دف: امیرحسین انصافی کمانچه: رامین عبدالهی تنبک و دایره: امیرحسین انصافی،  پیام رضایی و...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.