سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶

توقعات هنرمندان از رئیس جدید رسانه ملی/ ۱

دری: رئیس جدید رسانه ملی باید در پی تأسیس یک اتاق فکر تخصصی باشد/ آقایان! رسانه ملی تنها محلی برای سریال سازی نیست!

توقعات هنرمندان از صدا و سیما-دری

سینماپرس: سیدضیاء الدین دری کارگردان شهیر سینما و تلویزیون در پی انتصاب علی عسگری به عنوان رئیس جدید رسانه ملی گفت: توصیه مهم و جدی من به ایشان این است که اولاً برای انجام کارهای خود هیچ گونه عجله ای نداشته باشند و سپس با تدبیر در پی تأسیس یک اتاق فکر تخصصی باشند تا از این طریق بتوان برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت را برای اداره سازمان صدا و سیما تدوین کرد.

کارگردان سریال تلویزیونی «کلاه پهلوی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آنچه رسانه ملی بیش از هر نکته دیگری به آن نیاز جدی دارد این است که یک اتاق فکر تخصصی به دور از سفارشات و لابی بازی های مرسوم تنها با حضور کارشناسان و صاحب نظران در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و... در سازمان صدا و سیما تشکیل شود و آقای عسگری هوشمندانه از نظرات مشاوران و کارشناسان بهره مند شده و بر اساس این نظرات برنامه های خود را به پیش برند.

وی ادامه داد: گرفتن مشاوره هم تنها نباید به حضور همین افراد در اتاق فکر محدود شود؛ رئیس رسانه ملی می تواند درهای اتاق خود را به روی تمامی برنامه سازان باتجربه که طی تمامی این سال ها در تلویزیون حضوری فعال داشته اند باز گذاشته و با بهره مندی از نظرات ایشان کاری کنند تا مشکلات موجود در رسانه ملی برطرف گردد.

دری سپس با بیان اینکه متأسفانه تلویزیون کشور ما به لحاظ ریخت شناسی همواره با مشکلات زیادی روبرو است اظهار داشت: تولید برنامه های تلویزیونی سازمان صدا و سیما باید از حالت تقلیدی صرف خارج شده و رسانه ملی باید از کارگردانان کاربلد و حرفه ای برای تولید برنامه هایش بهره مند شود؛ آنچه این روزها ما به کرات شاهد آن در صدا و سیما هستیم این است که مثلاً در تولید یک برنامه فقهی با حضور یک شخص روحانی همانطور در بحث مانیتورینگ، طراحی صحنه و بک گراند برنامه عمل می کنیم که در برنامه های استندآپ کمدی که بی دلیل رواج زیادی یافته عمل کرده و در نتیجه با واکنش منفی مخاطب مواجه شده و نتیجه معکوسی از تولید این برنامه ها دریافت می کنیم.

کارگردان سریال تلویزیونی «کیف انگلیسی» خاطرنشان کرد: ما باید در پی آن باشیم تا برنامه های تولیدی مان را بومی سازی کنیم و از این طریق مخاطبان را ترغیب به تماشای برنامه های تلویزیون مان نماییم؛ نکته مهمی که همواره باید مورد توجه مسئولان سازمان صدا و سیما باشد این است که رسانه ملی تنها محلی برای سریال سازی نیست و تنها نباید روی این بخش از برنامه تلویزیون همواره توجه جدی وجود داشته باشد چرا که سریال های تلویزیونی در هریک از شبکه ها تنها می توانند یک ساعت از برنامه های آنتن را در طول روز پر نمایند و ما باید توجه جدی تری به باقی ساعاتی که پخش سریال نداریم داشته باشیم.

این فیلمساز برجسته تأکید کرد: ممکن است در کشورهایی مانند ترکیه توجه شبکه های تلویزیونی تنها به روی مقوله سریال سازی معطوف باشد اما چرایی آن بدان علت است که اولاً در این کشورها شبکه های متعدد تلویزیونی وجود دارند و مرتباً با یکدیگر در حال رقابت هستند و دوماً ذائقه مردم این کشورها مطالبه ساخت این نوع برنامه ها را دارد اما ما باید بر اساس ذائقه و نیازهای مخاطبان خود مبادرت به تولید برنامه های تلویزیونی مان نماییم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو گفت: تلویزیون ما همواره دوره های خاصی را پشت سر گذاشته است؛ ۳ مدیریت ۱۰ ساله ای که تاکنون در رسانه ملی وجود داشته اند هریک به گونه ای با چالش های جدی روبرو بوده اند؛ به عنوام مثال دوره مدیریتی آقای محمد هاشمی یکی از سخت ترین و پیچیده ترین دوره ها در تلویزیون بود. دوره مدیریتی آقای لاریجانی هم رشد و توسعه زیادی را برای تلویزیون به همراه آورد به گونه ای که پوشش آنتن دهی تلویزیون که کمتر از ۵۰ درصد از کل کشور را پوشش می داد تا پایان دوره مدیریتی ایشان به بالای ۹۰ درصد رسید.

کارگردان سریال تلویزیونی «کمند خاطرات» اظهار داشت: در دوره مدیریتی آقای ضرغامی هم ما به نوعی با انقلاب رسانه ای در سطح جهان مواجه شدیم و همین باعث شد تا رسانه ملی در لاک دفاعی فرو برود که البته معتقدم کمی در این رابطه زیاده روی صورت گرفت چرا که ما بیش از ۲ برابر شبکه هایی مانند «بی بی سی» نیروی انسانی داریم و بایستی با ایجاد اتاق فکرهای گوناگون به جای فرو رفتن در لاک دفاعی مان کاری می کردیم تا به مقابله با رسانه های متعدد در جهان برخیزیم.

دری در خاتمه این گفتگو افزود: در حال حاضر همانگونه که پیش از این متذکر شدم تنها راه برون رفت از مشکلات این است که آقای عسگری در پی آن نباشند که ظرف مدت کوتاهی تحولات عظیم و بنیادین در رسانه ملی به وجود آورند و با فکر و اندیشه کاری کنند تا تغییرات مثبت در رسانه ملی با تدبیر و نظر کارشناسان و با برنامه ریزی انجام شود تا به ماندگاری برسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.