جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۸

توقعات هنرمندان از رئیس جدید رسانه ملی/ ۶

فارسیجانی: نیاز جدی رسانه ملی تأسیس معاونت فرهنگ و معارف اسلامی است/ به تحول جدی در حوزه آموزش نیازمندیم!

پرویز فارسیجانی

سینماپرس: پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون همزمان با انتصاب علی عسگری به عنوان رئیس جدید رسانه ملی گفت: رسانه ملی، رسالتی دینی دارد و متأسفانه این مهم همواره در بسیاری از دوره های مدیریتی نادیده انگاشته شده است از این رو معتقدم ما بیش از هرچیز نیازمند تأسیس معاونت فرهنگ و معارف اسلامی در رسانه ملی هستیم.

مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رسانه ملی موظف است در حوزه دین در بهترین قالب با شیوه های جذاب و هنرمندانه آثار متنوعی برای برای استفاده آحاد افراد جامعه و به خصوص نسل امروزی و جوان عرضه کند اما در این زمینه همواره ما شاهد اهمال کاری های زیادی بوده ایم که امیدوارم در دوره جدید این مشکل اساسی برطرف شود.

وی ادامه داد: پیش از این در هیچ یک از کشورهای جهان این روش وجود نداشته و ما الگوی خاصی در این زمینه نداریم و خودمان برای اولین بار است که می توانیم در حوزه پیام دینی شروع کننده باشیم؛ در سینمای ایران تاکنون حرکت هایی در این رابطه انجام شده اما متأسفانه تلویزیون هیچ گاه توجه چندانی به این اصل اساسی نداشته است و ما همواره شاهد ضعف رسانه ملی در مبحث ترویج دین بوده ایم؛ البته در دوره اول مدیریتی آقای ضرغامی ما شاهد حرکت های خوبی در این زمینه بودیم اما متأسفانه در دوره دوم مدیریتی ایشان این فرآیند دچار نزول و رکود شد و تا امروز این نزول و رکود ادامه دارد.

فارسیجانی خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم به صورت کاملاً سیستماتیک دین را در قالب آثار هنری عرضه کنیم و متأسفانه مراکز و نهادهای متعددی مانند مرکز پژوهش های اسلامی در سازمان و... هم نتوانسته اند در این زمینه کار مثبتی انجام دهند و مدیران سازمان هم در تمامی دوره ها با این بهانه واهی که ما نمی خواهیم تشکیلات سازمان صدا و سیما را بزرگ کنیم جلوی انجام این کار بسیار مهم را به طرق گوناگون گرفته اند؛ این در حالی است که در مباحثی که ما به هیچ عنوان نیازمند ورود جدی به آن ها نبوده ایم مدیران همیشه تشکیلات و کمیته های زیادی را تأسیس و راه اندازی می کردند که هیچ گونه عایدی مثبتی هم با خود به همراه نداشت.

مدیرکل سابق طرح و برنامه شبکه چهارم سیما سپس با بیان اینکه سازمان صدا و سیما در حوزه مدیریت و مهندسی پیام هم دچار غفلت های زیادی شده اظهار داشت: علیرغم اینکه در زمان مدیریت آقای ضرغامی با توجه ویژه دکتر میرباقری ما حدود ۶ تا ۷ سال فعالیت های خوبی در این زمینه داشتیم و بر اساس افق رسانه ملی که رهبر معظم انقلاب اسلامی تبیین فرموده بودند سعی کردیم بانک اطلاعاتی جامع و کاملی از اندیشه های شخصیت های بزرگی همچون: حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، شهید مطهری، علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله جعفری و... تشکیل دهیم این امر در دوره های بعدی نادیده انگاشته شد.

وی تأکید کرد: نادیده انگاشته شدن مبحث مهم مهندسی و مدیریت پیام در حالی بود رهبری معظم انقلاب اسلامی در نمایشگاهی که این محصولات عرضه می شد حضور پیدا کردند و از اینکه این اتفاق به وقوع پیوسته ابراز خوشحالی نمودند و فرمودند که بایستی این مدل کارها به نهادهای دیگر هم توصیه شود.

این کارشناس فرهنگی افزود: متأسفانه زمانی که من مسئولیت خود را در این زمینه به شخص دیگری واگذار کردم مبحث مدیریت پیام برای همیشه در سازمان صدا و سیما رها شد و هیچ یک از مدیران وقعی به این اتفاق مهم نگذاشتند. من توصیه اکید و جدی به رئیس جدید رسانه ملی دارم که این مبحث بسیار مهم و حیاتی را جدی بگیرند چرا که می تواند شاه بیت برنامه های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باشد و اثرگذاری های مثبت زیادی را با خود بیاورد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه جذب نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان نیز باید در اولویت مدیران سازمان صدا و سیما قرار گیرد اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب اسلامی بارها در سخنرانی هایشان به این نکته مهم تأکید کرده اند که باید اتاق فکرهایی متشکل از اندیشمندان در رسانه ملی تشکیل شود اما متأسفانه در این مورد نیز همواره غفلت های زیادی صورت گرفته است؛ استفاده از نظرات اندیشمندان می تواند تحولی شگرف در تولیدات رسانه ملی به وجود آورد و امیدوارم که این مهم نیز مورد توجه ویژه و جدی آقای علی عسگری باشد.

فارسیجانی سپس با تأکید بر اینکه به تحول جدی در حوزه آموزش نیازمندیم اظهار داشت: ما چه در حوزه مدیریتی و چه در حوزه های برنامه سازی و یا پشتوانه پژوهشی و فرهنگی نیازمند تربیت نیروی انسانی هستیم و متأسفانه طی تمامی این سال ها دانشکده صدا و سیما چه در تهران و چه در قم هم نتوانسته هیچ نیروی انسانی کارآمد و متعهدی را به سازمان صدا و سیما بفرستد و از این رو تأسیس یک مرکز برای آموزش و تربیت این نیروها نیز باید از اولویت های جدی و اساسی مسئولان ارشد رسانه ملی باشد.

این تهیه کننده افزود: در هر صورت ما باید به این امر مهم واقف باشیم که رسانه ملی در همه ابعاد و جوانب چه از منظر فنی، محتوایی، مخاطب و... رسالت سنگینی را بر دوش خود دارد و از آنجا که این رسانه در جمهوری اسلامی ایران مانند یک دانشگاه عمومی شناخته می شود بایستی همواره در آن از نیروهای متعهد و ارزشی، پر انرژی، آگاه و خلاق که دارای تخصص جدی در حوزه کاری شان هستند استفاده شود.

وی تأکید کرد: ما باید آگاه باشیم که یکی از سخت ترین کارها تبدیل کردن محتوای خوب به زبان رسانه ملی و در قالب اثری هنری است؛ این مسأله بارها و بارها مورد تأکید جدی مقام عظمای ولایت قرار گرفته است که خلاقیت و نوآوری باید در وجود نیروهای متخصص رسانه ملی باشد تا این رسانه بتواند کار خود را به درستی انجام داده و به انحراف کشیده نشود.

فارسیجانی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: اما متأسفانه ما طی سال های اخیر دچار انحرافات زیادی در رسانه ملی شده ایم و متأسفانه از هنر متعهدانه فاصله اساسی گرفته و به سوی تجاری سازی در سازمان صدا و سیما پیش رفه ایم و همواره تأمین بودجه برنامه ها در اولویت مدیران سازمان بوده است و همین امر باعث شده تا برنامه سازانی که تنها هدف شان درآمدزایی از تلویزیون است برای تولید برنامه ها به کار گرفته شوند و به همین دلیل هیچ اثرگذاری مثبت فرهنگی از تولید برنامه های رسانه ملی دیده نشود؛ امید است آقای علی عسگری این آفت های جدی و اساسی را مورد توجه ویژه خود قرار داده و با تدبیر سعی در رفع این مشکلات داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.