سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳

مراسم معارفه رییس جدید سازمان صدا و سیما برگزار شد؛

علی عسگری: سازمان صداوسیما یک سازمان بسیار با اهمیت و راهبردی برای نظام اسلامی است

معارفه علی عسگری

سینماپرس: مراسم تودیع محمد سرافراز رئیس سابق سازمان صدا و سیما و معارفه عبدالعلی علی‌عسکری صبح امروز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار گردید.

به گزارش سینماپرس این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

در این مراسم که حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری به علت بستری در بیمارستان، حضور نداشت، علی عسکری حکم ریاست خود را از حجت الاسلام سید هاشم رسولی محلاتی نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

 

معاون برون مرزی رسانه ملی: آقای سرافراز بنیانگذار تلویزیون برون مرزی در کشور است

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما در مراسم تودیع و معارفه ریاست رسانه ملی با اشاره به دو دهه مسئولیت دکتر سرافراز در رسانه ملی وی را بنیانگذار تلویزیون برون مرزی در کشور خواند.

آقای اخگری  گفت: شبکه برون مرزی در گذشته با تعداد محدودی رادیو آغاز به کار کرد و در زمان مسئولیت آقای سرافراز این رادیوها به ۳۴ زبان توسعه یافت که در عرصه وب و فضای مجازی نیز فعال شدند.

وی افزود: تلویزیون برون مرزی با شبکه سحر بنیان نهاده شد و سپس با شبکه العالم توسعه یافت و با راه اندازی شبکه های برون مرزی پرس، آی فیلم و هیسپان تی وی رشد و تعالی یافت.

اخگری گفت: رسانه برون مرزی زبان گویای انقلاب اسلامی شد و روز به روز بر اقبال جهانی آن افزوده شد و بر اساس آمارسنجی و افزایش چشم گیر آمار سایت ها، شبکه های برون مرزی به پیشرفت های زیادی دست یافت.

وی افزود: اثرگذاری بالای شبکه های برون مرزی موجب شد کشورهای غربی و برخی از کشورهای عربی برای خاموش کردن صدای این رسانه تلاش کنند که می توان به تلاش اخیر عربستان برای ممانعت از یکی از این شبکه های پویا و اثرگذار اشاره کرد.

معاون برون مرزی رسانه ملی با اشاره به برخی از توفیقات خبری شبکه های برون مرزی که امروز در دنیا جریان ساز هستند، گفت: همه این موفقیت ها مدیون تلاش های بی وقفه آقای دکتر سرافراز است که باعث برانگیخته شدن خشم دشمنان نظام و انقلاب شد تا نام ایشان را در لیست تحریم قرار دهند.

 

کاهش مخاطبان رادیو و تلویزیون تنها به کشور ما محدود نمی شود 

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما گفت: کاهش مخاطبان رادیو و تلویزیون تنها به کشور ما محدود نمی شود.  اخگری به وضعیت رسانه اشاره کرد و افزود: وضعیت امروز و مخاطب امروز را نسل HD یا نسل اپلیکیشن می نامند و مخاطب برودکست یا رادیو و تلویزیون از فضای گذشته به فضای رسانه همراه یعنی گوشی تلفن همراه کوچ کرده است. 

وی گفت: تولید و پخش استودیو وارد موبایل شده است بنابراین برای این نوع رسانه باید تولیدی جدید داشت و برودکست و وبکست نمی تواند از هم جدا باشد، بلکه باید توأمان با هم حرکت کنند تا بتوانند تأثیرگذار باشند.

اخگری افزود: کاهش مخاطبان تلویزیونی و رادیویی فقط به کشور ما محدود نمی شود بلکه همه رسانه های بزرگ دنیا با این مسئله یعنی با رسانه های نوپدید روبرو هستند و ما باید در این زمینه تلاش کنیم. 

وی گفت: بنابراین من از همه همکاران در سازمان صدا و سیما می خواهم که برای رسیدن به این هدف و برای به انجام رساندن مأموریت ریاست جدید سازمان برای حضور موفق در فضای مجازی همه ما باید تلاش کنیم و این خطاب مقام معظم رهبری مطمئناً صرف رئیس سازمان نیست بلکه خطاب به همه کارکنان سازمان صدا و سیماست و امیدواریم بتوانیم با تلاش و نوآوری در این مسئولیت خطیر رئیس جدید را یاری کنیم. 

 

معاون سیمای رسانه ملی: سرافراز برای اصلاح نظم ساختاری تلاش کرد

معاون سیما در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید رسانه ملی گفت: رهبر معظم انقلاب بیش از ۱۴ صفت را در وصف دکتر سرافراز برشمردند.

علی اصغر پورمحمدی افزود:‌ بنده قرار نبود در این مراسم سخنرانی کنم اما گفتند چون پیرمرد جلسه شورای معاونان هستید سخنرانی کنید؛ هرچند که سخنران خوبی نیستم، اما قبل از انقلاب سخنرانی پرشوری داشتم. پورمحمدی تصریح کرد:‌ دکتر سرافراز پدیده بود و هست، ‌همان طور که دکتر علی عسکری هم پدیده است و در سن ۱۶ سالگی وارد دانشگاه شد، آقای ضرغامی هم پدیده بود و هست.

معاون سیما افزود: دکتر سرافراز خدمات ارزشمندی را انجام داد که برخی عملیاتی شد و برخی هم به سرانجام نرسید. معاون سیما با اشاره به مشکلات و مسائل رسانه ملی تاکید کرد:‌ کارکردن در رسانه ملی ایران با سایر کشورها تفاوت دارد، ما فرستندگان پیام از سطح مدیریت با هم از لحاظ ارزشی، نگاه به ارزش ها و فرهنگ متفاوت هستیم و مخاطبان گوناگونی هم داریم.

علی اصغر پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم هماهنگی با نهادها و سازمان های مختلف گفت: ان شاءالله دکتر علی عسکری در این مسیر سخت و طولانی و دشوار موفق و موید باشند.

معاون سیمای صدا و سیما در بخش پایانی سخنانش گفت: تلاش برای اصلاح نظم ساختاری در سازمان، ایجاد شفافیت کاری و مالی،حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی، شایسته سالاری در تنفیذ مدیران، تمرکز بر تولیدات بهتر به جای کمیت،توجه به سلایق مختلف در جامعه، چابک سازی و تلاش برای حرکت رسانه ای گوشه ای از اقدامات دکتر سرافراز در صدا و سیماست و من هم از مجاهدت های خاموش ایشان تشکر می کنم.

 

رئیس سابق صدا و سیما: بدهی های صداوسیما تا پایان سال قابل پرداخت است

محمد سرافراز گفت: مهم ترین چالش سازمان مشکلات مالی بود که در آن زمان ۱۸۰۰ میلیارد بودجه و ۲۸۰۰ میلیارد هزینه سازمان بود و در سال ۹۳ کمک هزار میلیاردی دولت هم تمام شده بود و باید فکری برای ان می شد. ۳ راهکار داشتیم. کاهش هزینه، افزایش بودجه و افزایش درآمد. در آن زمان سیما ۲۰۰ میلیارد بدهی داشت. در همان سال اول بدهی ها کاهش یافت. دولت شفاهی قول هایی داد ولی انجام نشد. موضوع افزایش درآمدها یک بحث نظری هم هست که ایا صداوسیما یک سازمان فرهنگی است یا درامدزا که بودجه دارد یا خودش درآمدزایی کند؟ نگاه رئیس جمهور محترم هم بر درآمدزایی بود. فشارها باعث شد که تغییر رویه بدهیم و به سمت درامدزایی حرکت کنیم. مسیر کاهش و هزینه ها ادامه داشت و با فراز و نشیب ها ما وارد سال جدید شدیم و خوشبختانه این مدل برای سازمان به نتیجه رسیده و قراردادهای ما ۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است و همراه با کمک دولت و رقم افزایشی مجلس ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد بودجه خواهد بود که دکتر علی عسکری می تواند بدهی ها را بدهد و از این گردنه عبور کند. نکته بعدی چابک سازی بود. اول تبدیل ساختار اداره ای به ساختار رسانه ای بود. گردش کار بین صف و ستاد صورت می گرفت که بین همه حوزه ها نقش ایفا می کردند و هم ارتباط افقی و هم عمودی کاهش پیدا کرد و سازمان خبری تر شد.

وی تصریح کرد: نکته بعدی بحث مخاطب است. این موضع بسیار اصلی است. دغدغه و چالش رسانه ملی همین است. هم ضریب نفوذ تلفن های همراه زیاد شده و هم نسل جدید ماهواره ها که باید مدام رصد شوند. فعلا تا این مدت در اغلب شبکه های رادیویی و تلویزیونی مخاطبان افزایش پیدا کرده اند که برخی از آنها چشمگیر بوده اند. شبکه دو که بسیار افت کرده بود بسیار افزایش مخاطب داشته است. شبکه خبر و شبکه مستند با توجه به اچ دی شدن و آی فیلم و نسیم افزایش مخاطب داشته اند. اخیرا در شبکه پنج نیز که در حوزه اقتصاد مقاومتی کار کرده با افزایش مخاطب بسیار روبرو شده است. همچنین نظم کنداکتوری و جدول پخش نیز در این میان تاثیر بسیاری داشته که همه در یک عنوان بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴ شبکه در تهران با کیفیت اچ دی پخش می شوند و هم زمان تی اس سوم در تمام مراکز استان نصب شده که فعلا به جای شبکه تهران یک شبکه اچ دی دیگر به روی آنتن می برند. همه شبکه ها از لحاظ قاب تصویر ۴ به ۳ بودند ولی الان ۱۶ به ۹ هستند. در فضای مجازی همه سایت های مختلف سازمان با یک هویت مشغول به کار شده اند. همچنین در موضوع اپلیکیشن ها برنامه ریزی خوبی انجام شده است و این مسیر ویدئو آن دی من و او دیو آن دی من نیز در حال تکمیل است.

سرافراز درباره حوزه خبر نیز عنوان داشت: در حوزه خبر ما به سمت اطلاع رسانی زنده رفتیم. اولین بار که سخنان وزیر خارجه امریکا به صورت زنده پخش شد در خود رسانه های خارجی نیز به یک خبر تبدیل شده بود. ما به بی طرفی به عنوان منصفانه بودن خبر هم توجه کردیم که خبر منصفانه برود روی خبر. کسانی که دنبال خبر هستند در ۱۰ دقیقه اول خبر به اخبار روز دنیا دسترسی دارند و کسانی که علاقه مند به تحلیل هستند می توانند ادامه آن را ببینند. همچنین سایت باشگاه خبرنگاران نیز در بین پرمخاطب ترین سایت ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ما در موضوع مسائل گفتمانی و .. چالش ها را می بینم که ادامه دارد و حتما یک مدیر انقلابی نظیر علی عسکری باید از عهده آن بربیایند. مثلا موافقین برجام می گفتند که دوره نقد برجام به پایان رسیده و منتقدین برجام هم می گفتند چرا دلایل ناکامی برجام گفته نمی شود و چنین مسائل و موضوعاتی همواره ادامه دارد. چون اقتصاد مقاومتی امسال همراه با اقدام و عمل است و ما کارگاه های تولیدی زودبازده را تشویق کردیم ولی در این میان موانعی وجود دارد که ما نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم. امیدوارم دکتر علی عسکری با تخصصی که دارند بتوانند کشتی را سالم به ساحل مقصود برسانند. چون همه چیز در این مملکت به رسانه ملی برمی گردد. امیدوارم ایشان بتوانند بر ضریب نفوذ و قدرت رسانه ملی بیافزایند.

وی در پایان سخنان خود به موضوع استعفا از سوی پورمحمدی پرداخت و گفت: من به بخش سنتی استعفا می پردازم که استعفا به معنی طلب عفو کردن است و از همه طلب عفو می کنم که در این مدت اذیتشان کردیم و امیدوارم توفیق خدمت برای همه فراهم شود.

 

رئیس جدید صدا و سیما: سازمان صداوسیما یک سازمان بسیار با اهمیت و راهبردی برای نظام اسلامی است

بخش دیگر این مراسم به پخش نماهنگ اختصاص داشت و پس از آن علی عسکری در سخنانی گفت: ابتدا باید از مقام عظمای ولایت تشکر کنم که به من اعتماد کرد و امیدوارم به زودی روزی را ببینم که به واسطه زحمات شما لبخند بر لب ایشان نشسته است.

وی ادامه داد: از دکتر سرافراز هم تشکر می کنم که گام های موثری در این مدت برداشتند. سازمان صداوسیما یک سازمان بسیار با اهمیت و راهبردی برای نظام اسلامی است. امروز دنیای رقابت رسانه ای است و دنیای ارتباطات و رسانه هاست. رویارویی رسانه ها و نبرد رسانه ای بزرگ در دنیای امروز برقرار است و کسانی که رسانه های قدرتمندی دارند در میدان رقابت نیز موفق تر هستند. ملت ایران یک ملت بزرگ و برتر و مقاوم و قهرمان است که خدای متعال به آن این فرصت را داد که با راهنمایی امام خمینی تاریخ بزرگی را رقم بزنند.

وی ادامه داد: شما ببینید که چه حجمی از خصومت و موارد رسانه ای که برای تخریب ملت ایران و جوان ها و خانواده های ملت ایران تلاش می کنند که فرهن و هویت ملت ایران را تغییر بدهند که نوعی انتقام جویی از این ملت بزرگ و مقاوم است. پاسخگویی به این تخریب ها بر دوش صداوسیما و تک تک آحاد صداوسیماست. من شاید کسی باشم که ادعا نکنم ولی صداوسیما را به خوبی می شناسم و عمق میدان آن را می شناسم. بسیار قوی، با ابهت  است و در انسان هایی است که در جای جای این رسانه کار می کنند. از استودیو ها و تصویربرداری ها گرفته تا افرادی که فرستنده ها را آماده می کنند. شاید من خیلی در حوزه تولید عمیق نشده باشما اما عمیق می شوم و به یکایک کارکنان رسانه احترام می گذارم.

وی تصریح کرد: برای گسترش و غنای صداوسیما کمک کرده و اقدام می کنم. این بار بر دوش انسان های رسانه ای است و موجب افتخار و مباهات است و در همه حوزه ها قابل طرح است. چه کاری وظیفه ماست؟ عمق بخشی به تولیدات و دین باوری و مواجهه هوشندانه با موضوعات اجتماعی، نگاه کرامت آمیز به تولیدات، پاسخگویی به نیاز مخاطبان، تولید و انتقال و انتشار با کیفیت بالا و تصویر جمال زیبای ملت ایران به دست ماست.

علی عسکری ادامه داد: حمایت و پشتیبانی از به حرکت دراوردن هنرمندان عرصه رسانه و خلق آثار بزرگ فیلم ها و سریال های فاخر از ماموریت های رسانه ملی است. معنای رسانه ملی در همکاری و تعامل با قوای سه گانه است. حمایت قاطع از دولت محترم در دستیابی به اهداف نظام، پرهیز از سیاه نمایی های مرسوم، پرهیز از دو قطبی شدن جامعه، شکل دهی به مقاومت رسانه و کمک به دستیابی مردم ایران به اهداف خود از جمله اهداف رسانه ملی در دوره جدید خواهد بود.

 

در این مراسم آقایان ولایتی،‌ لاریجانی،حسین محمدی، حجت الاسلام رسولی محلاتی، حسام الدین آشنا، و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فرماندهان عالی رتبه، ‌سرداران نیروی انتظامی، ‌هنرمندانی و مدیرانی همچون جمشید مشایخی، ‌داریوش ارجمند، ‌علی نصیریان، ‌محمدعلی کشاورز، جواد شمقدری، داوود میرباقری، مسعود جعفری جوزانی، سیدمحمود رضوی، تقدس نژاد، داریوش ارجمند، ایرج راد، محمد حسینی، حسن خجسته، بیژن نوباوه، سیدرمضانعلی موسوی مقدم، محمد صالح علاء، علی اکبر ولایتی، سردار نقدی، سردار شیرازی، محسن رضایی و ... حضور داشتند.

در این مراسم ۲۰۰ تن از مهمانان خارج از سازمان در کنار‌ معاونان و مدیران رسانه ملی حضور به هم رسانده اند و معاونان دوره ریاست آقای ضرغامی نیز در این نشست حضور دارند. 

 

بنابراین گزارش دکتر علی عسکری رئیس جدید رسانه ملی دارای دکترای مهندسی صنایع با گرایش سیستم و بهره وری از دانشگاه علم و صنعت است.

معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر عاملی سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی، مدیرعاملی بنیاد فرهنگی پژوهشی غرب شناسی و مشاور رئیس قوه قضائیه بخشی از تجارب مدیریتی رئیس جدید رسانه ملی است.

نظرات

  • سیدین ۱۳۹۵/۰۲/۲۸ - ۱۷:۰۴
    0 0
    اگر صداوسیما یک سازمان بسیار با اهمیت و راهبردی برای نظام اسلامی است پس باید نیروهای فعلی آن که تقریبا قریب 80درصدش افراد متظاهر به ارزش وتخصص لازم است باید با چهره های ارزشی وتخصصی جابه جا شود این مسایل به ویژه در مراکز بیداد می کند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.