دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷

همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر عنوان شد؛

شاه حاتمی: مسئولان فرهنگی مسأله خرمشهر را تنها شعار برنامه ها و مصاحبه‌های خود کرده اند/ بهانه کمبود بودجه برای تولید آثار دفاع مقدس «واهی» است!

علی شاه حاتمی

سینماپرس: علی شاه حاتمی کارگردان سینمای دفاع مقدس همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: متأسفانه گویا برخی افراد اصلاً تمایلی برای پرداختن به مسأله مهم خرمشهر ندارند و مسئولان و مدیران فرهنگی و هنری مسأله خرمشهر را تنها شعار برنامه ها و مصاحبه های خود کرده اند و در واقع هیچ کاری در این راستا انجام نمی دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «ترکش های صلح» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه امروزه شاهد آن هستیم که به دلیل اهمال کاری مدیران سینمای کشور مسأله هشت سال دفاع مقدس به طور کلی در حال نابودی و فراموش شدن است این در حالی است که همه کشورهای جهان که مسائل جنگی و معدود بسیار کوچکی داشته اند همواره در تولید آثار هنری شان و به ویژه در سینما و تلویزیون به این نوع مسائل می پردازند اما گویا مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می خواهند این قبیل وقایع برای همیشه به دست فراموشی سپرده شود.

وی ادامه داد: خرمشهر امروز «دیار فراموش شدگان» است!؛ این منطقه که از نظر سوق الجیشی و سیاسی همواره و در طول تاریخ کشور ما یکی از مهمترین و حساس ترین شهرهای کشور بوده بعد از اتمام جنگ تحمیلی تاکنون به فراموشی سپرده شده و متأسفانه نه تنها در سینما و تلویزیون و حوزه تولید آثار هنری و فرهنگی بلکه در سایر زمینه های سیاسی، اجتماعی، رفاهی، اقتصادی و... نیز به مردم این دیار توجهی نمی شود که این مسأله به شدت جای تأسف دارد.

شاه حاتمی خاطرنشان کرد: حماسه مقاومت ۴۵ روزه مردم خرمشهر در مقابل نیروهای بعثی با آن همه تجهیزات و ادوات نظامی مسأله ای است که به این آسانی نمی توان از کنار آن گذشت؛ متأسفانه ما در سینما و تلویزیون مان تنها چند اثر بسیار محدود ضعیف یا متوسط در رابطه با واقعه خرمشهر تولید کرده ایم و هیچ گاه به صورت جدی برای پرداختن به این واقعه مهم و حساس و تاریخی زمان، بودجه و امکانات صرف نکرده ایم.

این فیلمساز سینمای دفاع مقدس با تأکید بر اینکه واقعه اشغال خرمشهر توسط نیروهای بعثی و فاجعه بزرگی که برای مردم این دیار به وجود آمد پر از وقایع درامی است که می تواند موجب تولید صدها اثر سینمایی و تلویزیونی شود اظهار داشت: شاید بتوان گفت واقعه خرمشهر به حدی دردناک است که می توان به این مسأله رسید که کل دوران هشت سال دفاع مقدس را تنها در این ۴۵ روز تعریف کرد؛ ما باید به «احمد شوشی» ها، «بهروز مرادی» ها و دیگر مردان و زنانی که دست خالی همه چیز خود را برای مقابله با دشمن بعضی انجام دادند در تولید آثار فرهنگی و هنری مان بپردازیم.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین شناسایی» تأکید کرد: کاری که مردم مقاوم خرمشهر انجام دادند آنقدر عظیم است که اگر این اتفاق در یک کشور خارجی مانند لهستان، روسیه، فرانسه، آلمان و... رخ داده بود دست اندرکاران حکومتی و فرهنگی این کشورها تاکنون ده ها فیلم در رابطه با آن ساخته بودند و مظلومیت مردم بی پناهشان را به رخ جهانیان کشیده بودند و دست دشمنانی که با فروش سلاح به بیگانگان قصد تعرض به کشوشان را داشتند برای تمامی مردم جهان رو می کردند.

وی در همین راستا افزود: ما بارها و بارها در تولیدات سینمای غرب به ویژه کشورهای اروپایی که درگیر جنگ جهانی بودند شاهد این ماجرا بوده ایم که آثار بسیار زیادی از اتفاقات بسیار ناچیز و کوچکی که بعضاً در روستاها و دهکده های شان رخ داده بود را پر و بال داده و با اضافه کردن چاشنی دروغ، رویاپردازی و داستان و درام سعی داشته اند تا چهره دشمنان شان را به خوبی برای مخاطبان آثارشان رونمایی کنند اما ما که در کشورمان شاهد اتفاقات بسیار عظیم مانند حادثه خرمشهر بده ایم هیچ گاه به این مسأله حیاتی و مهم به صورت جدی توجه نشان نداده و دست روی دست گذاشته ایم.

شاه حاتمی تصریح کرد: مشکل بزرگ ما در جمهوری اسلامی ایران مدیران فرهنگی اند!؛ چرا که آن ها همه نوع امکاناتی را در اختیار دارند تا بتوانند دست به تولید آثار ماندگار و ارزشمندی در حوزه های ارزشی و به ویژه دفاع مقدس بزنند اما به دلیلی نامعلوم گویا عمداً نمی خواهند بیش از این در رابطه با این نوع وقایع مطلبی بازگو شود.

کارگردان سریال های محبوب «خوش غیرت» و «خوش رکاب» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه این روزها خرمشهر تنها تبدیل به یک لوکیشن شده تا هر از چندگاهی یک فیلمساز دغدغه مند در آن مبادرت به ساخت فیلم کند گفت: متأسفم از اینکه باید این نکته را بازگو کنم که بسیاری از مردم خرمشهر این روزها در تنگدستی و فقر مطلق زندگی می کنند و مسئولان دولتی هیچ گاه دردی از آن ها دوا نکرده اند؛ متأسفم از اینکه زمانی که آخرین اثر جنگی ام را در این شهر می ساختم با مردمی روبرو شدم که حتی برای تحصیل فرزندان شان مبلغی اندک نداشتند تا او را در مدرسه ثبت نام کنند؛ متأسفم از اینکه این شهر که باید به عنوان یک شهر استراتژیک در جمهوری اسلامی ایران شناخته شود این گونه مورد بی مهری همگانی قرار گرفته است.

وی در خاتمه این گفتگو خطاب به مدیران سینمایی گفت: آقایان! دیگر زمان شعار دادن برای حمایت از سینمای مقاومت و دفاع مقدس نیست؛ اکنون و در این موقعیت حساس تاریخی ما باید برای اتفاقات بسیار مهمی که در طول دوران هشت سال دفاع مقدس در کشورمان رخ داده آستین همت بالا زده و دست به تولید فیلم های مهم و ارزشمند و با کیفیتی بزنیم و آن ها را برای اطلاع تمامی مردم جهان در سراسر دنیا پخش کنیم؛ سال های سال است که ما می خواهیم در رابطه با عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر یک فیلم سینمایی تولید کنیم اما مرتباً با بهانه واهی بودجه اندک این اتفاق رخ نمی دهد؛ بهتر است بودجه های سینمای کشور را که خرج برگزاری مراسم ها، جشنواره های بی هویت و... می شود کمی خرج تولید این قبیل آثار کنید و دیگر بهانه بودجه اندک را در سخنان خود مطرح نکنید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.