چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱

سؤال‌هایی درباره «مدیریت جشنواره‌ای» یک نهاد صنفی!

فتح‌الله‌خان خانه سینما کیست؟ / اعتراض سینماگران به عملکرد مدیرعامل خانه سینما/ پسر میرکریمی در جشنواره کن چه می کند!

رضا میرکریمی در نشست رسانه‌ای سی‌و‌چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: «حیاط‌خلوتی برای کاسبی در سینما»، این تعبیری بود که چندی پیش یکی از تهیه‌کنندگان مشهور سینما برای «خانه سینما» استفاده کرد. این روزها و در حالی که مدیر خانه سینما در «کن» حضور دارد و برخی رسانه‌ها از همراهی «پسر میرکریمی» با پدر خبر داده‌اند، انتقادات فراوانی نسبت به عدم توجه به شرح وظایف خانه سینما از سوی مدیران این نهاد، مطرح شده است.

توصیه سال گذشته جعفری‌جوزانی به میرکریمی: از جریان‌های سیاسی محفلی فاصله بگیر!

از آنجایی که در هفته‌های آتی قرار است بودجه خانه سینما مشخص شود، سوال‌های فراوانی نسبت به چگونگی هزینه‌کرد این بودجه به وجود آمده است. خانه سینما به خاطر عدم رسیدگی به مسائل صنفی سینمایی مورد سوال بسیاری از بازیگران و کارگردانان قرار گرفته است. سال گذشته تقریبا در همین ایام بود که مسعود جعفری‌جوزانی در توصیه‌ای به میرکریمی، از او خواسته بود از جریان‌های سیاسی و محفلی خانه سینما فاصله بگیرد. جعفری‌جوزانی در روزهایی که «ایران‌برگر» را روی پرده داشت، میرکریمی را در باره توجه به بازیگران و مسائل صنفی مورد تذکر قرار داد و خطاب به مدیران خانه سینما گفت: قدرت چه در دست فتح‌‌الله خان باشد و چه امرالله خان، غلط است. ما امیدوار بودیم که یک نگاه جمع‌شمول به کسانی که زحمتکش سینما هستند، متوجه شود چون اکثریت آنها آنقدر مشکل دارند که از درد دل‌شان یک کتاب می‌توان نوشت. امیدوارم به دنبال انداختن عکس یادگاری با کسانی که فقط به‌دنبال جمع کردن رای مردم هستند، نباشید. به مشکلات اهالی سینما و مسائل صنفی بپردازید و در عمل نشان دهید که متفاوت هستید. کارگردان «شیرسنگی» و «در چشم باد» در ادامه توصیفی هم از شرایط به وجود آمده برای خانه سینما در «دوران تازه»‌اش داشت. او با انتقاد از اداره خانه سینما به روش قبل گفته بود: تا به ‌حال که تغییری ندیده‌ایم. تغییر در این حد بوده که خانه سینما از تعطیلی به بازگشایی رسیده و کسانی که در این دعوا شرکت داشتند، به‌عنوان فاتحان دولت جدید آنجا را به دست گرفتند.‌‌ همان‌طور که در دوره قبل روش غلط بود در این دوره هم نادرست است. سینما متعلق به شخص و گروه خاصی نیست بلکه متعلق به خانواده و اهالی سینماست.
کارکرد خانه سینما؛ اعلام مراسم ترحیم با پیامک
در این بین خانواده و اهالی سینما از شرایط مدیریت میرکریمی ناراضی‌اند. اکرم محمدی با کنایه قابل تاملی به کارکرد خانه سینما گفته است: از نظر من خانه سینما کارکردی جز اعلام مراسم ترحیم به وسیله ارسال پیامک ندارد. این را هم باید بگویم که به من چند وقتی حق عضویت خانه سینما را نداده‌اند و بزودی کارت عضویتم ابطال می‌شود. اصلا من اعضای انجمن بازیگران خانه سینما را نمی‌شناسم و این خود باعث تأسف است. درباره شرایط کار در تلویزیون هم باید بگویم که وضعیت بسیار بدی بر سازمان حاکم است به طوری که من بعد از گذشت ۳ سال از بچه‌های نسبتا بد هنوز دستمزدم را دریافت نکرده‌ام.
بی‌تفاوتی خانه سینما به پیشکسوتان
گویا پیشکسوت‌های سینما و تلویزیون نیز در همهمه مدیریت جشنواره‌ای خانه سینما به محاق رفته‌اند.  مهدی فقیه، بازیگر فیلم‌های سینمایی چون «اخلاقتو خوب کن»،‌ «آسمان هشتم» و «تاکسی نارنجی» در باب تعلل خانه سینما درباره وضعیت تأمین معیشت هنرمندان گفت: «خانه سینما در قالب انجمن فعالیت می‌کند و انجمن قدرت چندانی ندارد و اعضا باید خود پیگیر حق و حقوق‌شان باشند. هنری که معنایش انتقال مفاهیم انسانی به مخاطب است، به کجا رسیده است؟
 مصرف بودجه در جاهای بیهوده!
عدم توجه به مشکلات صنفی از سوی خانه سینما که باید نهادی با کارکردهای اینچنینی باشد از سوی دیگران نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.  بهروز افخمی در بخشی از گفت‌وگوی خود با «وطن امروز» گفته است: خانه سینما حزب نیست و نباید از آن استفاده حزبی شود اما می‌دانم کار خودش را به‌عنوان یک تشکیلات صنفی درست انجام نمی‌دهد، مثلا درباره بیمه هنرمندان و کار‌های صنفی. چیزی شبیه بازنشستگی برای هنرمندانی که سن و سالی از آنها گذشته و کار ثبت شده و پرونده واقعی دارند بیشتر از یک‌میلیارد تومان در ماه هزینه نمی‌برد و گرفتن این پول از ارشاد برای آنها کاری ندارد، چرا که گاها می‌بینیم همین بودجه‌ها را می‌گیرند و در جاهای بیهوده‌ای مصرف می‌کنند. انتقاد به عدم رسیدگی به بازیگران در حالی است که چندی پیش رضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما از پرداخت هزینه یک‌میلیارد تومانی برای بازسازی ساختمان خانه سینما خبر داد. گویی دیوارهای خانه سینما از هنرمندان مهم‌تر است.  او گفت: سال گذشته نزدیک یک‌میلیارد تومان هزینه عمرانی خانه سینما را داشتیم و ۱۵ روز دیگر خانه سینمایی خواهید دید که کاملا تغییر کرده و بازسازی شده است. رویکردی که میرکریمی درقبال مدیریت خانه سینما اعمال می‌کند، شاید بیشتر مناسب مدیریت جشنواره‌ها باشد، چرا که یک نهاد صنفی را نمی‌توان بی‌توجه به معیشت اعضای آن که به طور خاص از هنرمندان هستند، اداره کرد.  این روزها نیز حضور «پسر رضا میرکریمی» در کن، سوال‌های تازه‌تری را متوجه مدیریت خانه سینما کرده است. محمدصادق میرکریمی، امسال از سوی پدر که دبیر بین‌الملل فجر بود به‌عنوان مدیر امور پشتیبانی این جشنواره منصوب شد. قابل تامل آنکه همه سابقه وی ناظر کنترل پروژه اکران فیلم‌های «امروز» و «یه حبه قند» و مدیریت تولید فیلم «دختر»  بوده است.  گفتنی است همه این فیلم‌ها با حمایت ارگان‌های دولتی از حوزه هنری تا منطقه آزاد اروند تولید شده‌اند!

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۹:۵۱
    0 0
    پسر میرکریمی در کن چکار مخواد بکنه دیگران نمی توانند ونباید درکن باشد او می تواند وباید باشد پارتی داره درکشور ما اگه پارتی نداشته باشی یک فطه آب هم نمی تونی بخوری
  • محمد ۱۳۹۵/۰۳/۰۱ - ۰۹:۰۵
    0 0
    ببين دوست عزيز مدير خانه سينما شدن وبعد از مدير جشنواره بخش خارجي جشنواره فحر شدن يعني مدير اقاي ايوبي ريئس سازمان سينمايي شدن است وقطعا ايشان نمي توانند از اقاي ايوبي انتقادي بكنند اصلا ايشان مشكلي نمي بينند سينما گران الحمد الله مشكلي ندارند به لطف مديريت اقايان همه چيز درسته وسرجايش 2- اگر پس اقاي مير كريمي نره كن كي بره پسره شما شما كه دبير بخش بين الملل فجر نيستيد خب اين تقصير شماست كه مدير نشديد پس شما هم لطفا مدير بشيد تا پسرتون بره كن

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.