سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸

چه کسانی مسابقه «هولوکاست» را محکوم کردند

فارس: با گذشت یک هفته از برپایی نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست، مقامات دولتی ایران رسماً از این رویداد بزرگ هنری دیدن نکرده‌اند؛ جالب اینجاست که مقامات دیگر کشورها بدون اینکه هیچ تصوری از آثار نمایشگاه داشته باشند، آن را محکوم می‌کنند.

وقتی که خبر برگزاری دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست در رسانه‌ها منتشر شد، رژیم صهیونیستی سعی در فرافکنی این مسئله داشته و حتی این رژیم منحوس از سازمان ملل درخواست می‌کند تا مسابقه هولوکاست متوقف شود.


این اتفاق در حالی رخ داد که برگزارکنندگان این مسابقه بارها اعلام کرده بودند، به دنبال نفی یا اثبات هولوکاست نیستند و هدف ما از برگزاری چنین مسابقه‌ای نشان دادن دوگانگی رژیم صهیونیستی در «آزادی بیان» است.

با اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد موانعی برای برگزاری این مسابقه بود، هنرمندان ۵۰ کشور دنیا با ۸۴۵ اثر هولوکاست‌های معاصر و همچنین نقش نتانیاهو در این فاجعه انسانی را به تصویر کشیدند.

یکی از آثار دومین مسابقه هولوکاست؛ در این تصویر کشتار مردم سوریه،‌غزه و عراق دیده می‌شود.
 

 چه کسانی که مسابقه «هولوکاست» را محکوم کردند


* مصاحبه ظریف با نیویورکر درباره مسابقه هولوکاست

هنوز این آثار در معرض عموم قرار نگرفته بود که مجله آمریکایی «نیویورکر» طی مصاحبه‌‌ای با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران خواستار مواضع وی شد که ظریف هم بدون اینکه کاملا در جریان برگزاری این مسابقه قرار گرفته باشد، به آنها پاسخ داده بود: «این نمایشگاه توسط دولت ایران کنترل نمی‌شود و توسط دولت هم تائید نشده است»

ظریف در پاسخ به این سوال که اساسا چرا ایران اجازه برگزاری چنین نمایشگاهی را می‌دهد، گفت: «چرا ایالات متحده "کو کلاکس کلن" (گروه‌های سفیدپوست نژادپرست) دارد؟ آیا مقصر اینکه سازمان‌های تنفرپراکن نژادی در ایالات متحده وجود دارد، دولت ایالات متحده است؟ تصور نکنید که ایران تک‌صدایی است. دولت ایران از هیچ نمایشگاهی با ماهیتی که از آن صحبت می‌کنید حمایت نکرده و چنین نمایشگاهی ترتیب نمی‌دهد. هر وقت توانستید سازمان‌های خود را از انجام چنین کارهایی باز دارید، آن وقت می‌توانید از دیگران هم بخواهید چنین کاری کنند.»

* نوش‌آبادی: از صحبت‌های ظریف سوءاستفاده شده

در ادامه این جریان حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد، درباره برگزاری مسابقه هولوکاست و مصاحبه ظریف با نیویورکر گفت: «وی یک دیپلمات مجرب و به تعبیر مقام معظم رهبری، دیپلمات متدین و انقلابی است و از صحبت های وی در این زمینه سوءاستفاده شده است و بعید می دانم که مسئولان سیاست خارجه کشور با برنامه هایی که متضمن منافع ملی، مصالح نظام باشد و در چارچوب قوانین کشور اجرایی شود، مخالفت کنند و چون این صحبت در خارج از کشور رخ داده است به نظرم این مسئله خوراک داخلی ندارد و قطعا مسئولان داخلی و سیاست خارجه کشور به اصول و چارچوب های نظام متعهد هستند.»

این اثر جیت کاستاناJitet Kustana هنرمند اندونزیایی برای دومین مسابقه کارتون هولوکاست است؛ نشان می‌دهد که رژیم جعلی اسرائیل، دنباله رو رژیم فاشیست آلمان نازی است. بادبادک بچه‌های فلسطینی که در میان دیوارهای حائل صهیونیست‌ها گرفتار شده است، نشان دهنده زندانی است که توسط رژیم صهیونیستی برای کودکان مظلوم فلسطین و غزه ایجاد شده است.
 

 چه کسانی که مسابقه «هولوکاست» را محکوم کردند


* فتنه‌انگیزی رژیم صهیونیستی

در ادامه روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، ادعای وزیر امور خارجه ایران را به چالش کشید که مقامات دولت ایران هیچ ارتباطی با برگزاری مسابقه کارتون هولوکاست ندارند.

در این بیانیه اعلام شد: «به رهبران جهانی اعلام می‌کنیم که به وعده ظریف برای عدم صدور ویزا به برخی شرکت‌کنندگان مسابقه و این که نه او و نه حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم این مسابقه شرکت نخواهند کرد اطمینان داشته باشند.»

* رژیم صهیونیستی به دنبال تفرقه در ایران

سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر دومین مسابقه بین‌المللی هولوکاست در پاسخ به فتنه‌انگیزی رژیم صهیونیستی گفت: «با توجه به صحبت‌های روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، این رژیم می‌خواهد بین ما و مسئولان فاصله ایجاد کند. حتی نوع ادبیات این متن به گونه‌ای است که دولت و وزیران همراه برگزاری مسابقه هولوکاست نیستند و مخالفت می‌کنند. در حالی که هدف ما این است این مسابقه با همراهی دست‌اندرکاران و مسؤولان دولتی انجام گیرد.»

وی خاطرنشان کرد: «امیدواریم با درک درست از صحبت‌های منافقانه صهیونیست‌ها، با همراهی همه نیروهای صدیق انقلاب، نمایشگاه هولوکاست که تلاشی است برای نمایش چهره واقعی رژیم جعلی اسراییل، به نحو احسن اجرا و برگزار شود.»

 کارتون چهره نتانیاهو اثر «مازیار بیژنی». وی در این اثر نقش نتانیاهو را در تشکیل گروهک تروریستی داعش به تصویر کشیده است. فردی که عامل هولوکاست‌های معاصر است.
 

 چه کسانی که مسابقه «هولوکاست» را محکوم کردند


* عکس‌العمل رسانه‌های غربی به افتتاح نمایشگاه هولوکاست

بعد از گشایش نمایشگاه مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست، شاهد توجه بسیاری از رسانه‌های غربی به برپایی این نمایشگاه بودیم؛ این مواضع در حالی رخ داده که هیچ یک از رسانه‌ها تمام آثار نمایشگاه را ندیده‌اند و از محتوای آن نیز آگاهی ندارد که می‌توان به رسانه‌هایی از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP)، ای‌بی‌سی نیوز (ABC)، واشنگتن‌اگزمینر(Washingtonexaminer)،صدای آمریکا (VOA)، دویچه وله (Deutsche Welle)، آروتز شوا (Arutz Sheva)، تایمز اسرائیل (Times of Israel)، جوییش پرس (Jewishpress)، هاآرتص(haaretz) اشاره کرد.

رسانه های غربی در انعکاس این خبر نوشتند: «۱۵۰ اثر از ۵۰ کشور جهان در دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست که روز شنبه در حوزه هنری تهران آغاز شد، شرکت کرده‌اند.»

همچنین رسانه‌های صهیونیستی، واکنشی منفی به برگزاری این مسابقه نشان داده و تلاش کرده‌اند با استدلال‌های خاص خود ایران را متهم سازند.

دویچه وله در تیتر خود نوشت ایران بر ضد اسراییل مسابقه کارتون گذاشت.

در بخش دیگری از گزارش رسانه های غربی به اظهارات مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر خانه کاریکاتور ایران در نشست افتتاحیه مسابقه کاریکاتور هولوکاست اشاره شده است.

بر این اساس آقای شجاعی درباره برگزاری این مسابقه گفته: «ما اساسا به دنبال نفی یا اثبات هولوکاست نیستیم؛ در پی همان شعار غرب مبنی بر آزادی بیان هستیم که چرا دوگانه است. چرا تاوان هولوکاست را باید مردم مظلوم فلسطین بپردازند. امروز برای این، نشست دومین مسابقه کارتون و کاریکاتور هولوکاست را برگزار کردیم که "۱۴ می" روزی است که رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته شد و فلسطینی ها از این روز به عنوان روز مصیبت یاد می‌کنند.»

وی می افزاید: «بحث دیگری که در فراخوان مطرح است این است که ما نگران هولوکاست به معنی کشتار جمعی هستیم. بمباران اتمی که در هیروشیما و ناگازاکی صورت گرفت هولوکاست قلمداد می‌شود اساسا هر نوع کشتار جمعی در دنیا هولوکاست است وبیشترین کشتار مربوط به رژیم کودک کش صهیونیستی است.»
 

 چه کسانی که مسابقه «هولوکاست» را محکوم کردند


* اعتراض یونسکو و پاسخ دبیر مسابقه

از طرفی دیگر برگزاری این نمایشگاه اعتراض شدید یونسکو را در پی داشت و در بیانیه‌ای که از سوی بوکووا منتشر شده آمده که «برگزاری این نمایشگاه با روحیه مدارای فرهنگ غنی پارسی و ارزش‌هایی که جمهوری اسلامی را به نامیدن سال ۲۰۱۰ به سال گفت‌وگوی تمدن‌ها کشاند در تعارض است.»

پس از این اعتراض، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی به شرح برگزاری نمایشگاه پرداخت و حتی آثار نمایشگاه را در قالب لوح فشرده در اختیار دفتر سازمان یونسکو قرار داد.

* اصرار اسرائیل بر محکوم کردن مسابقه هولوکاست

بارها مسؤولان برگزاری مسابقه هولوکاست بارها اعلام کردند ما به دنبال انکار یا اثبات و مسخره‌کردن هولوکاست نیستیم و آثار این نمایشگاه هم این ادعا را تأیید می‌کند؛ اما با این حال باز هم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، ایران را برای برگزاری مسابقه کاریکاتور انکار هولوکاست به شدت محکوم کرد و اظهار کرد «جمهوری اسلامی آماده هولوکاست دیگری علیه یهودیان است. مشکل اسرائیل با ایران نه تنها سیاست خرابکارانه و تهاجمی آن در منطقه بلکه ارزش هایی است که بر آن پایبند است.»

با روندی که در جریان است، هنوز مقامات دولتی ایران رسماً از این رویداد بزرگ هنری دیدن نکرده‌اند؛ جالب اینجاست که چرا سفرا یا رایزن فرهنگی کشورهای معترض مستقر در تهران از نمایشگاه هولوکاست دیدن نمی‌کنند و بدون اینکه هیچ تصوری از آثار نمایشگاه داشته باشند، آن را محکوم می‌کنند؟!

باید نتیجه گرفت که محکومیت با چشمان بسته، همان جریان فتنه‌انگیزی رژیم صهیونیستی است که از ابتدای اعلام فراخوان جرقه آن زده شد.

 در پایان این گزارش صحبت‌های سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر این مسابقه بازنشر می‌شود که وی گفت: «مطمئن هستیم که در این نمایشگاه حتی یک اثر را نخواهند یافت که واقعه‌ هولوکاست را به تمسخر گرفته باشد و مهمتر آنکه حتی یک اثر از این مجموعه را پیدا نمی‌کنند که این رویداد تلخ تاریخی که از آن به عنوان نسل‌کشی قوم یهود یاد می‌کنید، در آن دیده شود.»

بر پایه این گزارش، دومین نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست با نمایش ۱۵۰ اثر از هنرمندان ۵۰ کشور افتتاح شد. در این نمایشگاه آثاری از مازیار بیژنی، شهرام رضایی، منصور مقدم، سامان احمدی، محمود نظری، جابر اسدی از ایران و همچنین جیتت کاستانا از اندونزی، رائد خلیل از سوریه، راشاد السامی از یمن، هیکابی دمیرچی از ترکیه، ماروچین از اندونزی، جوایکو از کلمبیا، توران آکسوی از ترکیه، توماس لوسفلد از فرانسه، عمر زوالوس از پرو و جمع دیگری از هنرمندان جهان دیده می‌شود.

دومین نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست به مناسبت روز نکبت (۱۴ می) برپا شده است و تا ۱۰ خرداد ( ۳۰ می) ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.