چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴

شهاب حسینی از «جام‌جم» تا «کن»

شهاب حسینی در اختتامیه جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶

جام جم: شهاب حسینی قبل از اکسیژن به عنوان گوینده رادیو نیز فعالیت کرده بود اما بعد از آن بازیگری را به اجرا و گویندگی ترجیح داد. اولین سریالش «خانواده محبوب» به کارگردانی حسین فرخی بود که چندان در یادها نماند.

تقریبا هیچ‌کس فکر نمی‌کرد مجری جوان برنامه «اکسیژن» که برای اولین‌بار در قاب کوچک دیده شد و به دل بسیاری از نوجوانان آن زمان راه پیدا کرد، 18 سال بعد بتواند یکی از مهم‌ترین جوایز بازیگری جهان را از رقبایش در سراسر جهان بقاپد؛ البته به جز یک نفر! وقتی نوروز سال93 شهاب حسینی به مهمانی کلاه قرمزی و دوستان رفت «ببعی» بود که او را یکی از بهترین بازیگران دنیا و مایه افتخار دانست.

شهاب حسینی بعد از برنامه اکسیژن نیز همراه تلویزیون ماند و کمی‌دیگر که نوبت به پخش سریال «سرزمین کهن» برسد، شاهد بازی حسینی در نقش رهی در این سریال خواهیم بود.

شهاب حسینی از جـام‌جـم تا کن

جست‌وجوگر خستگی‌ناپذیر

شهاب حسینی قبل از اکسیژن به عنوان گوینده رادیو نیز فعالیت کرده بود اما بعد از آن بازیگری را به اجرا و گویندگی ترجیح داد. اولین سریالش «خانواده محبوب» به کارگردانی حسین فرخی بود که چندان در یادها نماند و دو سال بعد در سریال «پس از باران» یک نقش کوتاه اما موثر را به‌عهده گرفت. پس از این سریال، حسینی کم و بیش به کارگردان‌های تلویزیون معرفی شد و بهانه‌ای شد تا سیروس مقدم نقش اصلی سریال «پلیس جوان» را به او بسپارد.

نقشی که شهاب حسینی در این سریال بازی کرد بی‌شباهت به خود او نیست شخصیتی جسور، جست‌وجوگر، پرشور، مشتاق و پرانرژی که بدون خستگی طی ‌طریق می‌کند و پیش می‌رود. در این سریال او نقش یونس را به عهده داشت که از کوره در رفتن‌هایش برای کسانی که آثار شهاب حسینی را پیگیری می‌کنند، کاملا آشناست.

«پلیس جوان» که سال 1380 از شبکه سه پخش شد، داستان پلیسی جوان را روایت می‌کرد که پدرش در مقام قاضی دادگستری سال‌ها پیش به شکل مشکوکی به قتل رسیده و او به توصیه‌های مادرش برای کشف راز قتل پدر وارد دانشکده پلیس شده بود. این ستوان آگاهی در خلال جست‌وجوی راز قتل پدر هر قسمت ماجراهای تازه‌ای برای تماشاگران روایت می‌کرد.

شهاب حسینی از جـام‌جـم تا کن

به سوی تجربه اندوزی

شهاب حسینی دهه 80 را با تعداد زیادی سریال سپری کرد؛ شروع این دهه با «پلیس جوان» و «همسفر» همراه بود که اولی قابلیت‌های بیشتری برای ماندگاری داشت و حسینی را به یکی از جوان‌ اول‌های تلویزیون تبدیل کرده بود. دو سال بعد وقتی علیرضا افخمی‌سریال «تب سرد» را می‌ساخت، نقش شهاب‌ کیانفر را به شهاب حسینی سپرد ایفای یک نقش منفی حکایت از آن داشت که حسینی قصد ندارد همیشه در قالب جوان اول محجوب و محبوب بماند و هدفش تجربه نقش‌های متنوع است. کیانفر با بازی حسینی در سریال «تب سرد»، مرد متمولی بود که با همکاری دوستانش، فرزند خود را ربود تا از پدر همسرش اخاذی کند.

شهاب حسینی از جـام‌جـم تا کن

تولد یک ستاره

نیمه دهه 80 برای شهاب حسینی با دو سریال با کیفیت و پرمخاطب سپری شد! اگرچه او در «رقص پرواز» به کارگردانی احمد مرادپور نقش اصلی را به عهده نداشت، اما این شانس را به خودش داده بود که ایفای شخصیتی با ابعاد پیچیده مانند دکتر مولایی را تجربه کند و با بازیگر پیشکسوتی چون مهدی هاشمی ‌همراه شود.  

پخش سریال «مدار صفر درجه» به کارگردانی حسن فتحی در سال 85 مهر تائیدی بود بر تبدیل شهاب حسینی به یک بازیگر ستاره! بازیگری که توانایی ایفای نقش‌های متنوع و پیچیده را در ژانرهای مختلف دارد و در عین حال از مولفه‌های لازم برای ستاره بودن، درخشیدن و تاثیر بر میزان مخاطبان نیز برخوردار است.

یک نقش باشکوه

چهره شهید عباس بابایی اگر چه شباهت زیادی به شهاب حسینی ندارد، اما همسر شهید بابایی که دوشنبه دار فانی را وداع گفت، تحت تاثیر بازی او در فیلم «دل شکسته» دوست داشت نقش این شهید را حسینی ایفا کند و پیشنهادش با استقبال مواجه شد.

شهاب حسینی بارها درباره این نقش گفته که برخلاف عادت و رویه همیشگی که نقش مانند خمیر مایه در اختیار بازیگر است و ورز می‌خورد تا به آنچه باید بدل شود، در سریال شوق پرواز بازیگر خمیرمایه نقش بوده و در اختیارش قرار داشته است. تردیدی نیست عشقی که شهاب حسینی برای این نقش خرج کرد و هنرنمایی جانانه او سهم قابل توجهی در دیده شدن این سریال خوش ساخت داشته و شهید بابایی را بسیار موثر به نسل جوان و نوجوان معرفی کرده است.

شهاب حسینی از جـام‌جـم تا کن

مردی از دیار کهن

آخرین منزلگاه شهاب حسینی در تلویزیون، سریال «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی است که تصویربرداری فاز سوم آن همچنان ادامه دارد و این بدان معناست که بار دیگر حسینی را در قاب تلویزیون خواهیم دید. آنچنان که از داستان این سریال بر می‌آید، سرزمین کهن روایتی است از مهم‌ترین دوره‌های تاریخ این سرزمین و قصه زندگی پسری به نام رهی که بعد از بمباران دهکده‌ای توسط نیروهای متفقین، از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود و سال‌ها بعد در خانواده‌ای توده‌ای رشد می‌کند و بر اثر اتفاقاتی به خانواده دربار سپرده می‌شود اما به مرور به هویت خود پی‌ می‌برد.  

اگرچه حسینی فقط در فاز دوم این سریال و نقش دوران جوانی «رهی» را بازی می‌کند، اما این حضور به نوعی تکمیل‌کننده و نقطه اوج مسیری است که او طی این سال‌ها در تلویزیون پیموده است؛ شهاب حسینی از اجرای یک برنامه نوجوانانه در تلویزیون به بازی در نقشی رسیده که به نوعی نماد مردان این سرزمین است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.