شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶

جایگاه وقایع انقلابی و تاریخی در سینما و تلویزیون/۴

مسافرآستانه: سیاست گذاران کلان فرهنگی کشور باید در پی تبیین مفاهیم و اندیشه های انقلاب و امام (ره) باشند/ نیاز به برگزاری جشنواره های هنری با موضوع امام (ره) و انقلاب داریم

حسین مسافر آستانه

سینماپرس: حسین مسافرآستانه مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل سابق موسسه رسانه های تصویری در آستانه سالروز درگذشت امام راحل (ره) و قیام خونین پانزده خرداد گفت: متأسفانه زمینه لازم برای پرداختن به موضوعات انقلابی و زندگی حضرت امام خمینی (ره) در ابعاد گوناگون فراهم نیست و این امر به دلیل نبود برنامه های کلان در این حوزه است از این رو سیاست گذاران کلان فرهنگی کشور باید در پی تبیین مفاهیم و اندیشه های انقلاب و امام (ره) باشند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: لازم و ضروری است که نسل های آینده کشور شناخت جامع و کاملی از انقلاب اسلامی و ابعاد شخصیتی حضرت امام (ره) دشاته باشند و از آنجا که آثار هنری تأثیر بسیار بسزایی روی افراد جامعه می گذارد باید در زمینه تولید این گونه آثار به صورت هدفمند عمل نماییم و با برنامه ریزی های درازمدت و کلان در پی آن باشیم تا نسل های بعد را که در معرض تهاجم فرهنگی دشمنان قرار دارند نسبت به انقلاب اسلامی آگاه سازیم.

مسافرآستانه در ادامه این گفتگو یادآور شد: ما تنها در جشن یکصدمین سالگرد تولد حضرت امام (ره) شاهد حرکت هایی ارزشمند در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری راجع به زندگی ایشان و انقلاب شکوهمند اسلامی بودیم که جای بسی امیدواری بود اما متأسفانه به دلیل عدم وجود برنامه ریزی و بی تدبیری مدیران فرهنگی کشور نتوانست ماندگار باشد و بلافاصله به دست فراموشی سپرده شد.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: در آن زمان بسیاری از تئاترها و موسیقی های خوب در رابطه با امام (ره) تولید شدند که مورد توجه عموم افراد جامعه قرار گرفتند و بنده شخصاً در آن زمان در رابطه با نقش حضرت امام (ره) در بیداری مردم جامعه نمایشی را روی صحنه بردم که هر شب با استقبال بسیار خوب مردم روبرو می گشت اما متأسفانه بعد از اینکه ویژه برنامه های ولادت امام (ره) پایان یافت دیگر مسئولان فرهنگی و هنری اقبالی نسبت به تولید این نوع برنامه ها از خود نشان ندادند.

دبیر جشنواره فیلم «یاس» سپس با تأکید بر اینکه هنرمندان به خمینی کبیر (ره) عشق دارند و اگر شرایط برایشان مهیا باشد همواره در سینما، تلویزیون، تئاتر و... در رابطه با زندگی این شخصیت بزرگوار دست به تولید آثار هنری می زنند اظهار داشت: تنها دلیلی که ما این روزها شاهد کم کاری هنرمندان در زمینه تولید این نوع آثار هستیم به این خاطر است که دیگر مدیران فرهنگی مانند گذشته چندان دغدغه ای از خود نشان نمی دهند؛ این در حالی است که پرداختن به این سوژه ها و موضوعات بایستی به عنوان رسالت اصلی مدیران و هنرمندان شناخته شود و در اصل این موضوعات باید به عنوان سیاست فرهنگی کشور شناخته شود.

وی خاطرنشان کرد: ما امروزه نیاز جدی به برگزاری جشنواره های هنری با موضوع امام (ره) و انقلاب داریم و سالروز میلاد حضرت امام (ره) می تواند با برنامه ریزی مسئولان فرهنگی کشور تبدیل به یک جشنواره هنری خوبی شود که همه ساله در آن آثار نمایشی، موسیقایی، فیلم و... نمایش داده شده و به برترین آن ها جوایزی اهدا شود.

مسافرآستانه در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که آیا جشنواره فیلم فجر که در رشته های تئاتر، موسیقی و فیلم برگزار می شود نمی تواند محلی برای ارائه آثار مبتنی با انقلاب اسلامی و زندگی امام خمینی (ره) باشد اظهار داشت: جشنواره فجر نمی تواند به عنوان جشنواره ای موضوعی شناخته شود و این جشنواره محلی برای عرضه هنر در تمامی زمینه ها است و لزومی برای تغییر آن دیده نمی شود و بهتر است که ما در یک زمان مناسب دیگر مبادرت به برگزاری جشنواره ای با موضوع حضرت امام (ره) نماییم.

مسافرآستانه در خاتمه این گفتگو افزود: ما باید بدانیم و آگاه باشیم که پرداختن به ابعاد مختلف زندگی شخصیت های تاریخی و بزرگ کشورمان به ویژه در مقطع مهم و حساس وقوع انقلاب اسلامی ضرورتی انکارناپذیر است و خوشبختانه شخصیت امام راحل از منظر سیاسی، عرفانی و فردی و همچنین وقایع انقلاب اسلامی آنقدر بار دراماتیک دارند که بتوان ده ها اثر سینمایی، نمایشی و... از آن ها تولید کرد و دچار تکرار و کلیشه نشد از این رو من امیدوارم که مجدداً مانند سال های ابتدایی درگذشت حضرت امام (ره) ما بتوانیم شاهد روح انقلابی در آثار هنری و فرهنگی کشورمان باشیم و همانطور که مثلاً برای سینمای مقاومت و دفاع مقدس جشنواره ای مستقل در نظر گرفته ایم برای بزرگترین شخصیت کشورمان نیز جشنواره ای مستقل در نظر گرفته و اندیشه های ناب امام (ره) را در قالب آثار فرهنگی و هنری به مردم ایران و جهانیان عرضه نماییم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.