یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸

بی اعتنایی کارگردان فروشنده به رئیس سازمان سینمایی؛

نوش آبادی، جدال اصغر فرهادی را با حجت الله ایوبی کلید زد!

فرهادی-ایوبی

سینماپرس: قرار بر این بود که عوامل فیلم فروشنده در یک پرواز، همراه با حجت‌الله ایوبی از فرانسه برگردند اما بدلیل اظهارات تند سخنگوی وزارت ارشاد علیه فیلم فروشنده، اصغر فرهادی در آخرین ساعات، دستور می‌دهد که بلیت‌ها را برای چند روز آماده نکنند.

درحالی که در طول برگزاری جشنواره فیلم کن، حجت الله ایوبی چند بار از فیلم «فروشنده» و اصغر فرهادی حمایت کرده بود اما غیبت حجت الله ایوبی در مراسم استقبال اصغر فرهادی موضوع و مسئله بسیار مهمی بود که در ابهام باقی نماند.


ماه خیلی زیر ابر نماند و هنوز ساعاتی از ورود اصغر فرهادی به ایران نمی‌گذرد که بر اساس شنیده های خبرنگار مشرق، یکی از خبرنگاران خبرگزاری خاص نزدیک به اصغر فرهادی، از این راز لبریز از ابهام پرده برداشت و غیبت حجت الله ایوبی را چنین روایت کرد:

"گویا قرار بر این بوده که بیشتر عوامل فیلم فروشنده ازجمله اصغر فرهادی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی، در یک پرواز، همراه با حجت‌الله ایوبی - رییس سازمان سینمایی - از فرانسه برگردند اما با توجه به اظهارات تند سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علیه فیلم فروشنده در تاریخ سوم خرداد، اصغر فرهادی در آخرین ساعات، دستور می‌دهد که بلیت‌ها را برای چند روز confirm نکنند. درواقع با اقدام به همراه نشدن با آقای ایوبی و تاخیر در بازگشت، اعتراض خود را به این شکل، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بروز می‌دهد. گویا این اقدام منجر به حضور نیافتن آقای ایوبی در مراسم استقبال از فرهادی می‌شود."

البته در دولت قبل هم در شرایطی به‌نسبت مشابه، از مجموعه سازمان سینمایی، تنها احمد میرعلایی، مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی در فرودگاه برای استقبال از اصغر فرهادی و همراهانش حضور یافت.

اما آنچه در پس این گزارش و خبر قابل تحلیل است عدم سازش ظاهری و رسانه ای اصغر فرهادی با مدیران دولتی است. اصغر فرهادی که   کارش را در تلویزیون آغاز کرده و با مدیران دولتی تلویزیون رابطه بسیار خوبی داشته، پله های ترقی را در سیما بواسطه ارتباط خوب با مدیران تلویزیونی طی کرده است. البته این نکته هم قابل اعتناست که که در دوران مدیریت سینمایی جعفری جلوه و جواد شمقدری بیشترین همراهی ممکن با وی صورت پذیرفته است. اما فرهادی به هیچ وجه علاقه‌مند نیست که به مدیران دولتی روی خوش نشان بدهد و با کوچکترین اظهار نظری از دولتی‌ها قهر می کند.
 

به هر حال در بدنه فعلی وزارت ارشاد بخشی از مدیران ارشاد  چراغ چشمک زن راست را روشن می‌کنند و به چپ می‌پیچند و برخی دیگر چراغ چشمک زن چپ را روشن می‌کنند و به سمت راست می‌پیچنند و همین تناقضات موجود در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان سخنگویش تجلی پیدا می‌کند و دلخوری ها و اختلافات فراوانی را میان سینماگران و حجت الله ایوبی رقم می‌زند.

از طرفی اصغر فرهادی، با توجه به کسب جوایز مختلف از جشنواره‌ها و آکادمی‌های مختلف سینمایی تاب هیچ انتقادی را ندارد و به سرعت به هر انتقادی واکنش نشان می دهد. با آشکار شدن این اختلاف و روحیه استقلال طلبی فرهادی، کار برای دولت روحانی سخت‌تر می شود و ایوبی نخواهد توانست جوایز اصغر فرهادی را در کارنامه مدیریتی خود ثبت کند. 

********************************

اظهار نظر نوش آبادی سخنگوی ارشاد :


وجود یک واسطه عربی باعث تحقیر ما در سطح بین‌الملل می‌شود! «فروشنده» در ایران با ملاحظاتى اکران می‌شود


حسین نوش آبادی در تاریخ 3 خرداد 1395 گفت: وقتی قدرت رقابت را در سطح بین‌المللی پیدا کرده‌ایم باید حمایت‌ها هم جدی‌تر شود. البته فیلم «فروشنده» هنوز اکران نشده و قرار بود به جشنواره فجر برسد که این‌طور نشد. با این حال ملاحظاتی که برای اکران وجود دارد قطعا رعایت می‌شود.

حسین نوش آبادی با بیان این‌که وزارت ارشاد از حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های بین المللی، حمایت خواهد کرد، درباره حضور موفقیت آمیز فروشنده در جشنواره کن گفت « ما از ورود برخی فیلم‌های ایرانی به جشنواره‌های خارجی از جمله کن خوشحالیم و استقبال می‌کنیم از اینکه محصولات سینمایی ما این گونه می‌درخشد و قابلیت رقابت با سینمای جهان را پیدا کرده است.»


پیش از برگزاری جشنواره کن، خبری روی خروجی برخی از رسانه‌ها قرار گرفت که حاکی از آن بود موسسه فیلم دوحه، بخشی از سرمایه «فروشنده» را پرداخت کرده است. اما بعد از انتشار این خبر، اصغر فرهادی سرمایه گذاری این شرکت را که از قضا رییس اجرایی آن دختر پادشاه قطر هم هست را تکذیب کرد و گفت که این موسسه تنها مبلغی را با عنوان «فاوند» به این فیلم پرداخت کرده است. اما با آغاز مراسم فرش قرمز فیلم «فروشنده» در کن، فاطمه الرمیحی مدیر اجرایی این موسسه به همراه سایر عوامل این فیلم به روی فرش قرمز آمد و به شایعه‌ای که پیش‌تر فرهادی تکذیب کرده بود، قوت بخشید.

حال  سخنگوی وزارت ارشاد نسبت به این موضوع واکنش نسبتا تندی را نشان داد و گفت که حضور یک واسطه عربی برای یک فیلم ایرانی، باعث تحقیر سینمای ایران در عرصه بین المللی می‌شود« البته اغلب فیلم‌هایی که به جشنواره‌های خارجی ارائه می‌شود فیلم‌های خوبی هستند اما ما باید برای این جشنواره‌ها برنامه داشته باشیم. ما باید مکانیزمی را تعریف کنیم تا کسانی که این قابلیت را در خود می‌بینند که آثارشان در عرصه‌های جهانی قابل عرضه است مجرایی برایشان فراهم باشد و یا اگر قرار است به عنوان نماینده ایران در جایی حضور داشته باشیم باید برنامه‌ریزی صورت گیرد چرا که برای جمهوری اسلامی ایران زیبنده نیست که فیلم‌هایش از طریق کشور یا شرکت غیرایرانی عرضه شود تا موجب تحقیر ما در سطح بین‌الملل نشود و در این بین شرایطی را نبینیم که یک شرکت عربی واسطه و میزبان ما باشند.»

اصغر فرهادی پیش‌تر اعلام کرده که می‌خواهد فیلم جدید خود را قبل از فرانسه، در ایران به نمایش درآید، اما سخنگوی ارشاد درباره با بیان این‌که هنوز فیلم فرهادی را ندیده است درباره نحوه اکران عمومی این فیلم در ایران  صحبت‌های معنا داری را مطرح کرد « وقتی قدرت رقابت را در سطح بین‌المللی پیدا کرده‌ایم باید حمایت‌ها هم جدی‌تر شود. البته فیلم «فروشنده» هنوز اکران نشده و قرار بود به جشنواره فجر برسد که این‌طور نشد. با این حال ملاحظاتی که برای اکران وجود دارد قطعا رعایت می‌شود و نکته اینجاست که نباید عنان بخش خارجی سینما را به کشورهای دیگر بسپاریم. البته ما هنوز فیلم را ندیده‌ایم و براساس قسمت‌هایی از فیلم که در فضای مجازی منتشر شده و نقدها و گزارش‌هایی که خوانده‌ایم نظر می‌دهیم اما قطعا افتخار سینمای ایران در سطح جهانی مایه مسرت است.»

نظرات

  • محمد ۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۱۳:۰۹
    0 0
    بی علاقه گی درنتیجه ناتوانی اداره امور توسط قاطبه وزارت ارشاد زمینه ساز تحقیر سینمای ایران در عرصه داخلی و بین المللی است نه تلاش هنرمندان
  • علی ۱۳۹۵/۰۳/۰۹ - ۱۵:۵۲
    0 0
    اصغر فرهادی تنها یک کارگردان خوب است... در حدی نیست که بخواهد با دولت باشد یا نباشد... سینمای ایران هنوز اونقد بد بخت نشده که یه نفر قهر کنه تموم بشه... مملکتمونم در حدی هست که نه یکی بلکه 78ملیون جای این بازیگرا بزاره... ای کاش خبر بوجه دوحه غلط باشه وگرنه آبروی سینمای ایران رو با غرور خودشون بازم به خطر انداختن

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.