دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴

علیرضا قربانی کنسرت آنلاین می‌دهد

علیرضا قربانی در اختتامیه سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر

ایسنا: علیرضا قربانی از برگزاری یک کنسرت آنلاین خبر داد که طی آن مردم می‌توانند در خانه‌هایشان کنسرت را به طور زنده تماشا کنند.

علیرضا قربانی خواننده‌ی موسیقی کلاسیک ایرانی  درباره‌ی فعالیت‌های آتی‌اش گفت: قرار است، پیش از اجرای کنسرت «دخت پری‌وار» در تهران اجرایی در شیراز داشته باشیم. چهارشنبه‌ی همین هفته‌ هم در راستای آغاز به کار یک سرویس کنسرت‌ آنلاین اجرایی خواهیم داشت. یعنی کنسرتی که مردم هم‌زمان در خانه‌هایشان ببینند. اگر اشتباه نکنم این اتفاق به شکل برنامه‌ای است که در آن، اجراهای گروه‌های مختلف به شکل زنده پوشش داده خواهد شد. از ما دعوت شده تا در روز گشایش‌ این پروژه اجرای زنده داشته باشیم.

او ادامه داد: در این برنامه اجرا به شکل حرفه‌ای تصویربرداری می‌شود و مردم می‌توانند با پرداخت وجهی کنسرت را به صورت آنلاین ببینند. من وقتی داشتم با دوستان برگزارکننده صحبت می‌کردم، گفتم این طرح حتما به ثمر خواهد نشست و اتفاق مهمی در راه است. درست مثل درگیر شدن همه‌ی آدم‌ها با اینترنت و تلفن‌های هوشمند، پدیده ی کنسرت‌آنلاین هم، همه‌گیر خواهد شد.

علیرضا قربانی در بخش دیگری از سخنان خود از تجربه‌ی اجرا در فستیوال‌های مختلفی گفت که در هفته‌های اخیر تجربه کرده و افزود: در تور اخیرمان که اواخر اردیبهشت‌ماه تا نخستین روزهای خرداد به طول انجامید، 5 اجرا در مناطق مختلف اروپا و آفریقا داشتیم که از میان آن‌ها می‌توان به اجرا در شهرهای پاریس، دورتموند در آلمان، لیسبون در پرتغال اشاره کرد و پس از این اجراها هم در فستیوال بین‌المللی در شهر رباط مراکش روی صحنه رفتیم.

این هنرمند که به تازگی اجراهایی در فستیوال‌های مختلف اروپا و آفریقا داشته است، با اشاره به تنوع آثار اجرا شده در این رویدادها گفت: گروه‌های خاصی از اقصی‌نقاط جهان در این فستیوال‌ها شرکت کرده بودند. از آرژانتین و پرو در آمریکای جنوبی گرفته تا خاور دور (ژاپن و چین) و خاورمیانه مثل کویت. بخش موسیقی سنتی یا بخش traditional music این جشنواره‌ها یکی از بهترین مکان‌ها برای دیده و شنیده شدن است و این برای هنرمندانی که می‌خواهند با موسیقی و فرهنگ‌های یکدیگر آشنا شوند و با هم گفت‌گوهایی داشته باشند، بهترین فرصت است.

این خواننده‌ که در فستیوال مراکش با یک گروه آرژانتینی آشنا شده بود، از تجربه‌ی گفت‌و‌گو با این هنرمندان این گروه به نیکی یاد کرد و توضیح داد: هم موسیقی آن‌ها برای ما جالب بود، هم آشنایی با خودشان و هم اینکه چطور به موسیقی نگاه می‌کنند. این تجربه‌ها باعث می‌شود، گروه‌های فعال در نقاط دیگر جهان را بشناسیم. کما اینکه برای آنها هم این‌گونه‌ است. یعنی خیلی از کسانی که به این فستیوال‌ها می‌آیند، هم به عنوان علاقمندان موسیقی شرق و یا خاورمیانه حاضر می‌شوند. فستیوال بهترین‌ جا برای این است که با ساختار موسیقی ایرانی، موسیقی ردیف دستگاهی و حتی موسیقی که بر این اساس آهنگسازی انجام شود، آشنا شوند.

خواننده‌ی «حریق خزان» در ادامه گفت: ماحصل همه‌ی این ‌اتفاق‌ها و مهمترین مسئله این است که موسیقی ایرانی در دنیا معرفی شود و اینکه شما نماینده‌ی موسیقی کشورتان باشید. من خوشحال بودم که در این بازه‌ی زمانی کوتاه توانستیم در تعداد قابل توجهی از فستیوال‌های معتبر شرکت کنیم. این اجراها به چند جهت برای من دارای اهمیت بود؛ زیرا سه اجرای ما در قالب فستیوال‌های مهم و بین‌المللی برگزار شدند که تعداد گسترده‌ای از کشورها و گروه‌ها در آن شرکت کرده بودند.

علیرضا قربانی که اخیرا آلبوم «دخت پری‌وار» با صدای او منتشر شده است، درباره‌ی رفت و آمد هنرمندان بین‌المللی در فستیوال‌های داخلی هم گفت: اگر ما بخواهیم یک فستیوال برگزار کنیم باید حتما به فکر تغییر وضعیت متداول حضور هنرمندان خارجی در جشنواره‌ها باشیم که بر اساس آن گروه‌های خارجی که به ایران می‌آیند و بعد از تمام شدن اجرا بلافاصله ایران را ترک می‌کنند که اصلا فرصت تعامل فراهم نمی‌شود. در فستیوال‌هایی که اخیرا در آنها شرکت کردیم، یکی از گروه‌های خیلی مطرح قوال پاکستان و یک گروه از کشور یونان جزو آن گروه‌هایی بودند که هم سنخیت خیلی خوبی با موسیقی ایرانی داشتند و حتی فواصل و مُدی که اجرا می‌کردند کاملا برای گوش ما ایرانی ها مطبوع بود. چقدر جالب است که این ها به ایران دعوت شوند و با توجه به نزدیکی که به گوش ما دارند بیایند کنسرت اجرا کنند و کارشان هم اثرگذاری زیادی برای مخاطبان دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.