دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲

همه حواشی آلبالوهای فاسد سینمای ایران

۵۰ کیلو آلبالو

میزان: از آغازین روزهای اکران" 50 کیلو آلبالو" گروه‌ها و منتقدین مختلف سینمایی هشدارهایی به این قبح شکنی که در قالب یک فیلم سینمایی کانون فرهنگ عمومی مردم را هدف گرفته بود ،دادند.

از آغازین روزهای اکران"  50 کیلو آلبالو" در سینمای ایران گروه‌ها و منتقدین مختلف سینمایی اعتراض و هشدارهایی به این قبح شکنی که در قالب یک فیلم سینمایی کانون فرهنگ عمومی مردم را هدف گرفته بود  دادند. انتقاداتی که همواره از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس سازمان سینمایی بی پاسخ و یا با حمله مورد هجمه قرار گرفت.


بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در اقدامی نمادین و برای نشان دادن اعتراض جدی خود به رئیس سازمان سینمایی که فارغ التحصیل همان دانشگاه است نامه‌ای سرگشاده و یک پیاله آلبالوی فاسد را برای حجت‌الله ایوبی فرستاد.

البته در ایام جشنواره فجر نیز این بسیج دانشجویی با ارسال نامه‌ای خصوصی بعضی انتقادهای مطرح به فضای سینمایی کشور را به ایشان اعلام کرده بود که متأسفانه بازخوردی دریافت نشد.
 
متن نامه ارسالی همراه با «یک پیاله آلبالوی فاسد» به شرح زیر است:
 
جناب آقای ایوبی، ریاست محترم سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کشور؛
سلام علیکم؛

هدیه‌ای که به شما تقدیم می‌گردد ثمره مدیریت جنابعالی است. با صرف نظر از معدود بارقه‌های امید، حال و هوای غالب این روزهای سینمای ایران حقیقتا نه در شأن انقلاب است و نه در شأن سازمان سینمایی کشور، البته راه‌های توجیه برای این وضعیت همواره وجود داشته و وجود خواهد داشت.

جناب آقای ایوبی، به شما پیشنهاد می‌کنیم که همراه خانواده محترمتان از بعضی از فیلم‌های روی پرده این روزهای سینما بازدید فرمایید.

فراستی در برنامه "هفت": سینما روراستی است، ترس نیست، اگر آدم به مخاطب و اثرش اطمنیان دارد ترسی ندارد
 
برنامه سینمایی «هفت» هم در برنامه 10 اردیبهشت ماه در بخش میز نقد خود به سراغ فیلم سینمایی «50 کیلو آلبالو» رفت و با حضور مسعود فراستی و کامیار محسنین به نقد این فیلم پرداخت.

درحالی که مطرح شده بود این برنامه احتمالا با حضور خود مانی حقیقی برگزار می شود اما مسعود فراستی در ابتدای این برنامه گفت: ما هنوز دعوت نکرده مانی حقیقی هول هولکی یک مصاحبه کرد و گفت من نمی آیم! خب نیا. فیلمساز خودش می داند، اگر نقد را در شأنش می داند می آید و اگر فکر می کند فیلمش قابل دفاع نیست نمی آید.
 
فراستی افزود: مانی حقیقی کاش می آمد. به نفعش بود. چیز یاد می گرفت. حداقل کمدی یاد می گرفت.
 
وی ادامه داد: برخی فیلمسازها فیلم به اصطلاح برفوش خود را به جشنواره نمی دهند. چون آنجا هو می شود و نگه می دارند برای اکران تا با فروش میلیاردی اش پز دهند. پرستیژشان را هم با فیلم انتلکت شان در جشنواره می دهند. سینما روراستی است. ترس نیست. اگر آدم به مخاطب و اثرش اطمنیان دارد ترسی ندارد.
 
این منتقد درباره علت اقبال مردم به این فیلم گفت: مخاطب تصمیم گرفته است به سینما برود و امروز نیاز دارد بخندد و سینماگر هم این را به خوبی می داند و سعی می کند به هر ترفندی از این موقعیت او سواستفاده کند. تنها ترفند تصویری کارگردان هم درآوردن شلوار کوتاه بازیگر آن است.
 
وی ادامه داد: حقیقی تمام آنچه در سینمای کمدی جهان دیده را در یک کلاژ نماهنگ و غیرکمیک جمع کرده است.
 
در ادامه کامیار محسنین بیان داشت: هرچیزی که بخنداند کمدی نیست. کمدی طبعا یک مشخصه هایی دارد و وقتی آن ویژگی ها را نداشته باشد نمی توانیم به آن بگوییم کمدی.
 
وی افزود: مانی حقیقی بیشتر از اینکه به ایجاد موقعیت های کمدی  فکر کند، سعی کرده است به خط قرمزهایی فکر کند که مخاطب کمتر در سینمای ایران می بیند و این خطوط را رد کند.
 
این منتقد بیان داشت: یکی از موضوعات در فیلم «50 کیلو آلبالو»، توجه نکردن به نقش شخصیت های فرعی در پیش بردن فیلم کمدی است. یک سری کمدی هایی داریم که بر بازی یک کمدین پیش می رود. اما در نقطه مقابل یک سری کمدی داریم که متکی بر کمدین ها نیستند و ممکن اصلا بازیگر کمدی مهمی در فیلم بازی نکند، بلکه موقعیت ها و صحنه هایی را ایجاد کند که خلق کمدی کند. اما در این فیلم این موقعیت ها خلق نمی شود.
 
محسنین افزود: فیلم تنها یک نکته خوب دارد که اصلا ربطی به کلیت فیلم ندارد. یک ترک موسیقی فوق العاده و هیجان انگیز دارد که به نظرم کارکرد بدی در فیلم ندارد و آن خلا ریتمی که در بخش های مختلف می بینید به وسیله این موسیقی تاحدودی جبران می شود.
 
این منتقد ادامه داد: مانی حقیقی در دو فیلم اخیر خود همه چیز را به شوخی می گیرد در حالی که  در سینما چیزهایی  هست که نمی توان اصلا با آن شوخی کرد.
 
در ادامه فراستی بیان داشت: همه چیز برای فروش به هر قیمت! کل فیلم همین است. مانی حقیقی هنوز باید خیلی کار کند تا به فیلمهای بد داریوش مهرجویی برسد. مانی حقیقی کمدی بلد نیست.
 
محسنین نیز خاطرنشان کرد: بله به نظر من نیز مانی حقیقی کمدی بلد نیست.

جنتی: «٥٠ کیلو آلبالو» اشکالات فراوانی دارد

بعد از موضع گیری های رسانه ها علی جنتی در مصاحبه با یکی از روزنامه ها، بر موضع اش نسبت به  فیلم «50 کیلو آلبالو» تاکید کرد و گفت: فیلم «٥٠ کیلو آلبالو» با وجود آنکه مجوز اکران گرفته و از آن هم استقبال شده، ‌اشکالات فراوانی دارد. من پس از اعتراض‌هایی که توسط برخی رسانه‌ها انجام شد، شخصا آن را بازبینی کردم. واقعا فیلم نامناسب و مغایر سیاست‌های دولت است. فروپاشی و سقوط خانواده را ترویج می‌کند و با آرایش نامناسبِ بازیگران الگوی نامناسبی را ارائه می‌دهد؛ بنابراین من شخصا مخالف اکران این فیلم هستم. ربطی به مخالفت برخی رسانه‌ها هم ندارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که دراین‌ صورت چه کسانی مسئول آن هستند؟ گفت: کسانی که مجوز اکران آن را داده‌اند و منتخب وزارت ارشاد هستند. این جزء اشتباهات آنان است.
 
جنتی که بنا به برخی اعلام‌ها در دیدار چندی قبل خود با آیت الله مکارم شیرازی هم از محتوای ناسالم این فیلم سخن گفته و بابت آن پوزش خواسته بود در پایان این گفتگو صدور مجوز نمایش خانگی فیلم 50 کیلو آلبالو را منوط به انجام اصلاحات کرد.
 
پیش از این  سخنگوی وزرات ارشاد گفته بود: ساختار کلی فیلم هیچگونه مغایرتی با موازین عرفی اخلاقی و قانونی ما ندارد اما بهتر بود برخی سکانس‌ها که سوال و شبهاتی را مطرح کرده؛ بیشتر در چارچوب اخلاق فیلمبرداری می‌شد و احتمالا زمان عرضه در نمایش خانگی که سطح گسترده‌تری را شامل می‌شود؛ اصلاحاتی را مدنظر خواهد داشت.
 
با وجود موضع وزارت ارشاد هنوز هم اعتراض ها نسبت به فیلم «50 کیلو آلبالو» ادامه دارد و با اعتراض امام جمعه شهر طبس اکران این فیلم در آن شهر متوقف شد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم مهاجریان‌مقدم امام جمعه طبس در یکی از خطبه های نماز جمعه گفته بود این اعتراض به وزیر ارشاد وارد است که چرا آنچه می‌خواهد پخش شود قبلاً مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم مهاجریان‌مقدم ادامه داد : دشمن درصدد کم کردن اقتدار و عظمت انقلاب و از بین بردن ارزش‌های انقلاب است.
 
وی ادامه داد: مجوز اکران این فیلم در حالی صادر می‌شود که مردم و دلسوزان معترض شده‌اند و این فیلم نیز در طبس اکران شده است، بنده وقتی مطلع شدم با مسئول ارشاد طبس تماس گرفتم و نگرانی را اعلام کردم که وی با استان هماهنگ شد و اکران این فیلم در طبس دیشب پایان یافت، لذا تقدیر و تشکر می‌کنم.
 
امام جمعه طبس ضمن انتقاد از وزیر ارشاد در ارتباط با تأیید این فیلم تصریح کرد: مسئولان جلوی اکران فیلم 50 کیلو آلبالو را بگیرند، چرا که این فیلم‌ها قبل از آن‌که در سینما اکران شود باید از فیلتر رد شود.
 
مهاجریان‌مقدم افزود: این اعتراض هم به وزیر ارشاد وارد است که چرا آنچه می‌خواهد پخش شود قبلاً مورد بررسی دقیق قرار نمی‌گیرد، لذا انتظار این است که مسئولان این شهرستان توجه بیشتری داشته باشند به ویژه اداره ارشاد که مسؤول مستقیم این اقدام است.
 
بنا بر این گزارش، احتمالا با موضعی که وزیر ارشاد درباره فیلم "50 کیلو البالو" دارد این فیلم در عرصه نمایش خانگی دچار ممیزی خواهد شد اما «50 کیلو آلبالو» بیش از نقاط منفی خودش، بیشتر نمادی است برای بازگشت المان های خاص سینمای پیش از انقلاب به بدنه سینما.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.