چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

انتظارات هنرمندان از کمیسیون فرهنگی مجلس/۴

ترکمانی: امیدوارم نمایندگان مجلس مانند آقای روحانی که قول های زیادی به هنرمندان دادند و بعد آن ها را به فراموشی سپردند عمل نکنند!

نادره ترکمانی

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینمای کودک و نوجوان همزمان با آغاز به کار نمایندگان دهمین مجلس شورای اسلامی گفت: رکن و اساس هر حکومتی حمایت از فرهنگ و هنر است و امیدوارم نمایندگان مجلس مانند آقای روحانی که قول های زیادی به هنرمندان دادند و بعد آن ها را به فراموشی سپردند عمل نکنند!

برنده جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از بیست و ششمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه طی تمامی این سال ها کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هیچ گونه اقدام موثر و قابل تأملی برای رشد و ارتقای وضعیت فرهنگ و هنر کشور انجام نداده است و ما هیچ گاه شاهد آن نبودیم که موضوعات مهم توسط اعضای این کمیسیون مطرح شده باشد.

وی ادامه داد: همواره این وضعیت در کشور ما باب است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری قبل از انتخابات وعده های زیادی به قشرها و صنف های مختلف می دهند از جمله آنکه همیشه این رویه وجود داشته که کاندیداها برای جذب رأی هنرمندان و فرهنگیان شعارهای زیادی جهت حمایت از فعالان عرصه فرهنگ و هنر می دهند اما بعد از اینکه انتخابات به سرانجام می رسد تمامی وعده ها و شعارهایشان را به دست فراموشی سپرده و فراموش می کنند که اصلاً حوزه مهمی به نام فرهنگ و هنر هم در کشور وجود دارد.

ترکمانی تأکید کرد: نمونه این رویه را می توان در شخص آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور کشور دید؛ ایشان از زمانی که رئیس جمهور شدند حتی حاضر نشدند یک جلسه در شورای عالی سینما حضور پیدا کنند و هیچ قدم مثبتی جهت رفع مشکلات و نیازهای هنرمندان و اهالی فرهنگ برنداشتند و من امیدوارم که نمایندگان دهمین مجلس شورای اسلامی چنین رویکردی نداشته باشند و در قبال فرهنگیان و هنرمندان خود را موظف به انجام اعمال مثبت بدانند.

مدرس انجمن سینمای جوانان ایران خاطرنشان کرد: ما باید آگاه باشیم که مهمترین نکته ای که امروزه در سطح ملی و بین الملل وجود دارد توجه به عرصه فرهنگ است و ما در جمهوری اسلامی ایران باید تفکر عقیدتی و تشکیلاتی خود را در قالب آثار هنری به جهانیان معرفی کنیم.

وی افزود: قطعاً حوزه فرهنگ و هنر مهم است که از سال ها قبل کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و اینکه چرا ما طی این همه سال از اهمیت این موضوع غافل مانده ایم جای تأمل و سوأل دارد!

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه نمایندگانی که برای حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس کاندید می شوند بایستی آشنایی و تخصص لازم را در زمینه های فرهنگی و هنری داشته باشند اظهار داشت: اگر نمایندگان تخصصی در زمینه های فرهنگی ندارند حتماً بایستی از نظرات کارشناسان خبره و موثر که طی این سال ها در حوزه فرهنگ و هنر از خود کارهای شاخصی را به جای گذاشته اند استفاده کنند در غیر این صورت ما دوباره به همان کج راهه ای می رویم که پیش از این رفته ایم.

این سینماگر تأکید کرد: امروزه فرهنگیان و هنرمندان کشور از مشکلات متعدد و ریز و درشتی رنج می برند که نمایندگان باید برای رفع آن ها اقدام لازم به عمل آورند؛ اینکه بود و نبود هنرمند در جامعه ما یکی است و اگر هنرمندی ۱۰ سال هم در عرصه هنری نباشد هیچ یک از مسئولان حالی از او نمی پرسند بسیار دردناک است و این کمیسیون فرهنگی مجلس است که می تواند با وضع قوانین جامع و درستی مجدداً اعتبار را به جامعه هنری و فرهنگی کشور بازگرداند.

ترکمانی ادامه داد: امیدوارم مجلس شورای اسلامی با فاصله نسبت به حوزه فرهنگ و هنر آغاز به کار نکند و فعالیت خود را به این محدود نکند که مثلاً اگر فیلمی بر ضد اهداف نظام تولید شد جلوی اکران آن را بگیرد بلکه در پی آن باشد تا با تدوین قوانین جدی تمامی دستگاه های اجرایی را موظف کند تا بر اساس یک مدار قانون مند کار خود را به پیش ببرند؛ ما در عرصه فرهنگ و هنر مسائل جزئی و حاشیه ای زیاد داریم و لازم نیست که نمایندگان مجلس وقت خود را برای ورود به این مسائل کم اهمیت تلف کنند و بهتر است که به مسائل کلان تری همچون توجه به زیرساخت های فرهنگی کشور توجه داشته باشند.  

وی با بیان اینکه ما به شدت در قانون گذاری دچار نقیصه هستیم گفت: امیدوارم شرایطی به وجود بیاید که اهالی فرهنگ و هنر بتوانند با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به راحتی دیدار و گفتگو داشته و دردها و مشکلات شان را با آن ها در میان بگذارند و از سوی دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی با نظارت جدی بر اعمال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن ها را موظف کند که در دایره قانون حرکت کرده و پاسخگوی خوبی برای اهالی فرهنگ و هنر باشند.

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو افزود: همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی نیز بایستی موضوعات و معضلات مهمی که دغدغه سینماگران است و نیاز به تصویب لوایح قانونی دارد را با اعضای کمیسیون فرهنگی مطرح نمایند و از آن ها خواستار طرح این قوانین در صحن علنی مجلس شورای اسلامی را داشته باشند تا از این طریق بتوانیم برخی از مشکلات رایج در سینمای کشور را حل کرده و اندک امیدی به آینده داشته باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.