سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰

«هنر و تجربه»؛ محفلی برای نمایش فیلم های توقیفی/ روزمه قراردادن فیلم مستهجن برای دریافت پروانه ساخت!

هنر و تجربه

سینماپرس: فیلمسازی که فیلمش با مشکلات عدیده مواجه بوده و نتوانسته نظر هیچ یک از کارشناسان را به خود جلب کند با دورزدن شورای پروانه نمایش مجوز خود را از شورای دیگری اخذ و فیلم را به گروه هنر و تجربه می سپارد!

در جشنواره سی و یکم فیلم «این یک رویا نیست» با توجه به این مهم که به صورت ویدئویی پروانه ساخت گرفته بود فرم تقاضای حضور در جشنواره را پرکرد و خود را در میان متقاضی حضور در جشنواره قرارداد. فیلمی که در ابتدا عنوان فیلم های ممیزی را به خود اختصاص داد و نتوانست به جشنواره راه یابد. این فیلم باماجرایی که روایت می کند امکان نمایش نیافت . اما در سال 94 فیلمساز همان فیلم را که نتوانسته بود در جشنواره به نمایش درآید به عنوان سابقه فعالیت به شورای پروانه ساخت ارشاد ارایه داد و براساس پیگیری های خبرنگار سینمایی فارس نمره بالایی هم به واسطه کارگردانی این فیلم از شورا دریافت کرده است. اما نکته حایز اهمیت داستان فیلم «این یک رویا نیست» است این فیلم داستان دختری را روایت می کند که به دلیل مشکلات مالی به هرجایی برای به دست آوردن کار سر می زند دست آخر به به یک محلی وارد می شود که مدیر آن فردی به ظاهر مذهبی است او  به هر وسیله ای که ممکن است متوسل می شود تا بالاخره به نیت پلید خود دست می یابد و به دختر تجاوز می کند. در محل کار این فرد چند خانم دیگر نیز مشغول به کار هستند و کارگردان به زیرکی به گونه ای داستان را روایت می کند که نشان دهد خانم های دیگر نیز مورد تجاوز این مرد هوسران و ظاهر الصلاح قرار گرفتند. دختر بدون هیچ پناهی و با شرایط بسیار نامناسب در جامعه رها می شود.

محمودغفاری پس از این که  نمی تواند شورای پروانه نمایش سینمایی را مجاب کند به سراغ شورای پروانه نمایش شبکه خانگی رفته و از این طریق راهی را برای دریافت مجوز از این شبکه می کند و جالب است که در آن سیستم که باید نگاه دقیق تری صورت گیرد زیرا فیلم در سطح کشور قرار است منتشر شود موفق به دریافت پروانه نمایش می شود و در سیکل نمایش گروه هنر و تجربه قرار می گیرد.

حال دو نکته در این مجال قابل بررسی است . نکته اول این که چگونه کارگردانی که هنوز فیلم اولش با مشکلات فراوان مواجه است و نتوانسته فیلم خود را به گونه ای بسازد که مجوز پروانه نمایش دریافت کند براساس چه قاعده و قانونی موفق به دریافت پروانه ساخت سینمایی می شود آن هم در موضوعی ملتهب. فیلم سینمایی «صندلی سفید» به گفته تهیه کننده اثر درباره همسریابی و کاهش ازدواج دختران در سطح جامعه است . نکته دیگر این که فیلمی که حتی نتوانسته نظر جشنواره فیلم فجر، شورای پروانه نمایش را جلب کند چگونه در رزومه کارگردان قرار می گیرد و با این روزمه (ساخت فیلمی با محتوای چرک) موفق به دریافت مجوز پروانه ساخت می شود! او بارها در مصاحبه هایش در سال 91 تاکید داشته است که از هر تلاشی برای دریافت پروانه نمایش فیلم فروگذار نیست و این بار شبکه نمایش خانگی را محفل بهتری برای دریافت پروانه نمایش فیلم دانسته و از آن طریق شورای پروانه نمایش سینمایی را دور زده است و فیلم را در این شورا ارایه و در نهایت مجوز گرفته است .

گروه هنر و تجربه هم گویا آماده شده تا محفلی برای اینگونه آثار باشد و هر فیلمی که در هرزمانی موردموافقت شورای پروانه نمایش قرار نگرفته است در این گروه به هر طریقی امکان اکران حتی برای یک روز می یابد فیلم محمود غفاری رادر دستور کار اکران قرارداده است . این فیلم که هم به لحاظ محتوا دچار ایرادات اساسی است و هم به لحاظ قانونی امکان نمایش در سینماها را ندارد زیرا پروانه ساخت ویدئویی داشته و در شبکه خانگی امکان نمایش دارد مورد توجه مسئولین این گروه قرار گرفته و یک بار دیگر این گروه را محفلی برای نمایش فیلم های توقیفی قراردادند!  

سوال دیگری که هر ذهن آگاهی را به خود مشغول می کند این نکته مهم است که چگونه کارگردانی که یکبار با ساخت فیلمی با موضوعی ملتهب جامعه اسلامی را زیر سوال برده و اقدام به ساخت فیلمی با موضوعی چرک کرده است چگونه همان فیلم را به عنوان رزومه کاری خود برای دریافت پروانه ساخت فیلم سینمایی قرار می دهد و شورای پروانه ساخت در سال 94 به فیلمنامه فیلمساز با نام «صندلی سفید» با موضوع ملتهب دیگر (همسریابی و توجه به مشکلات دختران و بالارفتن سن ازدواج) می دهد! 

جالب است که مجوز پروانه ساخت این فیلم را به تهیه کننده ای اهداء می شود که در کارنامه کاری خود فیلم «مادر قلب اتمی» را دارد که هنوز امکان نمایش از شورای پروانه نمایش دریافت نکرده است.

سوال اینجاست که در سازمان سینمایی چه اتفاقی در حال رخ دادن است و مسئول مستقیم شوراهای پروانه نمایش (سینمایی و خانگی) معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در خصوص ارایه پروانه نمایش به فیلمی که داستان آن با مشکل عدیده ای مواجه هست و نمی توان آن را اصلاح کرد چه اقدامی کرده که فیلم در چرخه اکران گروه هنر و تجربه قرار گرفته است. در ماه های اخیر ارایه پروانه نمایش فیلم به فیلم های سخیف و مستهجن دردسرهای زیادی برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم کرده است متاسفانه رئیس سازمان سینمایی هم در این میان هیچ مسئولیتی را برعهده نگرفته و شورای پروانه نمایش را در تمام موارد مقصر اصلی معرفی می کند. با این نوع مدیریت و شانه خالی کردن از مسئولیت نمی توان شاهد توجه سینمایی پویا و در راستای انقلاب و ارزش های نظام بود. در این نوع مدیریت  فیلمساز برای ساخت اثری غیرواقع و چرک مورد تشویق قرار می گیرد و پروانه ساخت فیلم بعدی اش به سرعت و بدون هیچ دردسری صادر می شود!

منبع: فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.