جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۷

انتظارات هنرمندان از کمیسیون فرهنگی مجلس/۵

برزیده: حمایت از جریان های سیاسی توسط نمایندگان حاضر در کمیسیون فرهنگی کار شایسته ای نیست/ بهتر است از اتفاقات گذشته درس بگیریم!

حسن برزیده

سینماپرس: حسن برزیده کارگردان مطرح سینمای کشور همزمان با آغاز به کار نمایندگان دهمین مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از جریان های سیاسی توسط نمایندگان حاضر در کمیسیون فرهنگی کار شایسته ای نیست و بهتر است نمایندگان مجلس مردمی باشند و اعتقادات جناحی، قبیله ای و خویشاوندی شان را در بخش فرهنگ و هنر وارد نسازند.

کارگردان فیلم سینمایی «مزارشریف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید بدانند و آگاه باشند که موضوع فرهنگ، هنر و... که سینما یکی از زیرشاخه های آن است موضوعی ملی است و باید به دور از جریان های سیاسی و جناحی خاص تنها در جهت تقویت و ارتقای آن ها قدم برداشت و کاری کرد که فرهنگ ملی ما به دور از حب و بغض بتواند در سراسر جهان به خوبی ترویج شود.

وی سپس با بیان اینکه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید همواره دست به جریان سازی بزنند اظهار داشت: اینکه برخی از نمایندگان همواره در پی آن هستند تا متأثر از جریان های سیاسی و جناحی خود تنها منتقل کننده اهداف و آرمان های آن جریان در هر حوزه ای باشند کاری شایسته نیست؛ البته ما همواره از نمایندگان شعارهای جذاب زیادی مبنی بر تقویت روحیه ملی در همه زمینه ها و عرصه ها را می شنویم اما متأسفانه انتهای عملکرد آن ها منتهی به منافع شخصی می شود.

برزیده خاطرنشان کرد: آنچه ما امروز بیش از هرچیز دیگر محتاج آن هستیم این است که افرادی که در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می کنند بایستی مصلحانه در جهت حل مشکلات و معضلات متعددی که به شدت گریبانگیر فضای هنری و فرهنگی کشور شده به دور از هرگونه نگاه سیاسی برآیند؛ البته نگاه سیاسی در همه دنیا وجود دارد و سیاسی بودن افراد ایرادی ندارد و حتی آیت الله مدرس نیز اشاره کرده بودند که «سیاست ما عین دیانت ما است»؛ اما سیاست در میان نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی قابل تحلیل است و بهتر است نمایندگان مردم همواره حق و باطل را مد نظرشان داشته باشند و بر اساس دیدگاه جناحی شان تصمیم گیری نکنند و مافع ملی و جمعی کشور را در نظر داشته باشند.

این فیلمساز سینمای کشور ادامه داد: امیدوارم که نگاه های جناحی مذموم نه تنها در بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری کشور به سرعت از میان برداشته شود چرا که متأسفانه ما در سینما هم همواره شاهد این اتفاق هستیم که برخی افراد دست به تأسیس تشکیلاتی خودگران برای خود می زنند و برای خود منافع اقتصادی زیادی درست می کنند در حالی که بسیاری دیگر از همکاران شان در بیکاری و وضعیت بد مالی به سر می برند.

کارگردان فیلم سینمایی «دکل» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: متأسفانه ما در برخی دوره ها شاهد آن بوده ایم که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یک طرفه به قضاوت نشسته اند و دست به اقدامات و اعمالی زده اند که شایسته یک نماینده ملت آن هم در حوزه فرهنگ و هنر نبوده است؛ امید است نمایندگانی که این دوره در کمیسیون فرهنگی حضور پیدا می کنند بر اساس اصولی این کمیسیون مهم را تشکیل بدهند که هدف اصلی آن ها اشاعه و ترویج فرهنگ و هنری ایرانی-اسلامی در سطح ملی و بین الملل باشد.

وی افزود: افراد حاضر در کمیسیون فرهنگی مجلس بهتر است از اتفاقات گذشته درس بگیرند و تنها هدف خود را ارتباط با مجامع فرهنگی و هنری قرار دهند و تعامل خوبی با هنرمندان و فرهنگیان داشته باشند و صحبت ها و درددل های آن ها را شنیده و سپس بر اساس آن دست به تنظیم لوایح و مصوبات قانونی در حوزه فرهنگی کشور بزنند. یکی دیگر از مهمترین نکاتی که امیدوارم مورد توجه نمایندگان قرار بگیرد این است که افرادی که در کمیسیون حضور پیدا می کنند بایستی نسبت به مسأله فرهنگ و هنر آگاهی داشته باشند و بدون شناخت قبلی در این حوزه مهم و تأثیرگذار ورود پیدا نکنند.

برزیده سپس با بیان اینکه امیدوارم به جای کینه ها و عداوت ها در این دوره ما شاهد تعامل و دوستی حداکثری هنرمندان و فرهنگیان با نمایندگان ملت باشیم اظهار داشت: متأسفانه برخی از افرادی که در کمیسیون فرهنگی مجلس پیش از این فعالیت داشته اند اصلاً نسبت به مقوله فرهنگ و هنر شناخت نداشته و این برای کمیسیون فرهنگی مجلس جای بسی تأسف دارد که چنین نمایندگانی را درون خود جای دهد.

این کارگردان ارزشی تأکید کرد: ما باید بدانیم که امروز با جهان دیروز تفاوت های بسیاری دارد و زمانی که پرچم پرافتخار کشورمان در مراسمی مانند جشنواره «کن» به احتزاز در می آید و دو تن از چهره های سینمایی ما یکی از معتبرترین جوایز سینمای بین الملل را از آن خود می کنند، سطح و مقام فرهنگی ما در سطح دنیا به شدت افزایش و اعتبار پیدا می کند و تمامی تبلیغات دشمنان و معاندان نظام و کشور که پیش از این با شانتاژهای خبری درصدد بوده اند تا از ایران چهره ای تروریست پرور به جهانیان نشان دهند به هدر رفته و مردم دنیا به این آگاهی می رسند که تمامی تبلیغات آن ها از اساس پوچ و بیهوده و کذب بوده است.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: تمامی هنرمندان، فرهنگیان، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، متولیان و دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر و... باید به این آگاهی دست یابند که ما هر بدی که در جامعه وجود داشته باشد را می توانیم از طریق انجام کارهای فرهنگی از بین ببریم؛ ما باید بدانیم جهان روز به روز در حال پیشرفت و تعالی است و امروزه ابزارهای هنری و رسانه ای مهم مانند سینما هستند که جهانشمول بوده و تأثیرگذاری بسیاری را در تمامی زمینه ها و عرصه ها در دنیا به وجود می آوردند و به همین دلیل است که بسیاری از کشورها سرمایه گذاری های هنگفتی را روی این ابزاها انجام می دهند تا از طریق آن به اهداف خود دست یابند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.