جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۷

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

آذین: «ایستاده در غبار» جایگاهی شاخص در میان تولیدات دینی و اجتماعی سینمای داستانی و مستند دارد

ایستاده در غبار

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با آغاز اکران فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» اولین ساخته سینمایی محمدحسین مهدویان مستندساز مطرح سینمای کشور گفت: این اثر سینمایی جایگاهی شاخص در میان تولیدات دینی و اجتماعی سینمای داستانی و مستند دارد و به شدت جای این گونه تولیدات در سینمای ما خالی به نظر می رسید.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «ایستاده در غبار» اثری محکم، منسجم و مستند و دارای استانداردهای بالای سینمایی و مضمون و محتوای والای انسانی و دینی است. این فیلم اثری شخصیت محور در عرصه سینما و نمونه ای شایسته از فیلم های شخصیت محور کمیاب در میان آثار جنگی و دفاع مقدس است؛ داستان فیلم تحسین برانگیز و سیمرغی «ایستاده در غبار» درباره شخصیت جاویدالاثر احمد متوسلیان است؛ رزمنده مبارز و مجاهدی که قصه زندگی اش به دلیل داشتن پشتوانه کامل و مناسب تحقیق و پژوهش و وفاداری به روایت درست زندگی و اهداف و آرمان های او و شناخت خوب از ابعاد و ویژگی های دفاع مقدس در چارچوب فیلمنامه ای قوی و استخوان دار و جذاب پیاده شده و با تصویرسازی سینمایی و تماشایی تبدیل به اثری برجسته و ممتاز در سینمای ایران و همچنین فیلمی ماندگار در حیطه آثار جنگی سینمای جهان شده است.

وی ادامه داد: ساخته مهدویان علاوه بر مضمون و محتوای خوب و درخشان از فرم و ساختاری بدیع نیز در پرداخت و روایت داستان مجاهدات حاج احمد متوسلیان سود جسته است از همین رو فیلم در عرصه آثار مستند و حتی داستانی در ساختار و محتوا نمونه بوده و از سطح معدود فیلم های شخصیت محور دفاع مقدس ساخته شده در ایران بسیار فراتر است؛ یکی از مهمترین ویژگی های «ایستاده در غبار» و مهدویان تلاش موفق برای بازسازی و ارائه جذاب و باورپذیر شخصیت قهرمان است.

آذین سپس با تأکید بر اینکه پردازش اصولی و قوی شخصیت حاج احمد از زوایا و ابعاد مختلف شخصیتی این کاراکتر را در سینمای ایران متمایز و الگو قرار داده است اظهار داشت: با آنکه خصوصیات اخلاقی، انسانی، ایمانی و آرمانی متوسلیان در «ایستاده در غبار» بسیار پررنگ تصویر شده ولی مهدویان از نمایش دیگر خصوصیات این قهرمان که او را خاکستری می نمایاند غافل نبوده و توانسته از کاراکتر اصلی فیلم خود شخصیت سازی قابل و کاملاً دراماتیک به نمایش گذارد از همین منظر «ایستاده در غبار» از بهترین آثار سینمایی پس از انقلاب اسلامی محسوب می شود.

این مدرس سینما خاطرنشان کرد: این اثر سینمایی یک فیلم مستند- داستانی است که خصوصیات هر دو نوع فیلم و سینما را به صورت هنرمندانه در خود مستتر دارد. نوع روایت و ساختار و پرداخت فیلم به دلیل نوآوری و فاصله داشتن با زبان و بیان رایج سینمای قصه گو و فیلم های حادثه پرداز متعارف دفاع مقدس و استفاده خلاقانه از فرم و محتوا تماشاگر خوگرفته به سینمای معمول و داستان پرداز جاری را شوکه خواهد کرد و حتی شاید برای او اندکی ناملموس بیاید ولی کلیت ساخت و پرداخت فیلم بسیار جلوتر از زمان کنونی و دوران یکه تازی فیلم های سبک و سطحی و غیرخلاق در سینمای کشور است که بدون تردید اهالی فرهنگ و هنر و سینمادوستان را به وجد خواهد آورد.

وی افزود: کارگردان این اثر سینمایی آگاهانه از بازیگران کمتر شناخته شده ولی توانا در فیلم خود استفاده کرده تا شبهه مشابه پنداری در اذهان مخاطب شکل نگیرد از همین رو بازی های خوب هدایت شده به ویژه بازی حجازی فر در نقش متوسلیان توانسته در توفیق فیلمساز در ارائه خوب اثرش تأثیرگذار باشد و تماشاگر را به خوبی جذب کند.

آذین در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امانت داری و وفاداری به ویژگی های شخصیتی متوسلیان ساختار فنی و هنری حرفه ای، داستان پرداخت شده، بازی های باورپذیر، پژوهش لازم و کافی، انتخاب رویدادهای تأثیرگذار از زندگی شخصیت اصلی برای شکل دهی به درام فیلم و استفاده خلاقانه از زبان روایی و جذاب قصه گویی، پردازش قابل پذیرش کاراکترها، فضاسازی های منطبق با داستان و مکان های واقعی رخدادهای قصه و نگاه تحلیلی به زندگی و آرمان ها و قابلیت ها و کم و کاست های دوران دفاع مقدس و برخی رزمندگان و فضای جبهه ها و ارائه شمای درست برهه ای از تاریخ کشور و همچنین ساختار بدیع از نقاط قوت فیلم مقاومتی «ایستاده در غبار» است.

گفتنی است؛ «ایستاده در غبار» عنوان اولین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان است که فیلمنامه آن نیز توسط او به نگارش در آمده است. «حبیب اله والی نژاد» نیز تهیه کنندگی فیلم را بر عهده دارد و فیلم محصول سازمان هنری-رسانه ای اوج است. فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» زندگی احمد متوسلیان را به تصویر می کشد. این اثر دومین همکاری تهیه کننده و کارگردان بعد از تجربه موفق مجموعه «آخرین روزهای زمستان» است.

عوامل فیلم سینمایی «ایستاده در غبار عبارت‌اند از: نویسنده و کارگردان: محمدحسین مهدویان، مدیرفیلمبرداری: هادی بهروز، تدوین: سجاد پهلوان‌زاده، مدیر هنری: محمدرضا شجاعی، طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری طادی، موسیقی: حبیب خزایی‌فر، طراح صدا: مهرشاد ملکوتی، طراح گریم: شهرام خلج، مدیرجلوه‌های ویژه: ایمان کرمیان، مدیرتولید: محمود محمد طائمه، مدیربرنامه‌ریزی: علیرضا سبزواری، برنامه‌ریز: وحید کاشی، انتخاب بازیگر و بازیگردان: مهدی زمین‌پرداز، دستیار اول کارگردان: مجتبی شفیعی، دستیار اول فیلمبردار: محمد ابراهیمیان، منشی صحنه: محسن بهاری، مدیرتبلیغات: حسین جمشیدی گوهری، مدیررسانه‌ای: مهسا همتی، عکاس: سحاب زری باف، پژوهش فیلمنامه: زینب کوهیار/ جواد کلاته، تصویربردار پشت‌صحنه: محمد آبکار/ بابک عباسی، مدیرتدارکات: حسین فیض‌آبادی/ یوسف آقایی، دستیار تولید: پرویز کاظم‌لو، تدارکات نظامی: جواد تاجیک، مجری طرح: موسسه فرهنگی ـ هنری فردای دیگر، تهیه‌کننده: حبیب‌اله والی‌ نژاد، محصول: سازمان هنری و رسانه‌ای اوج.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.