چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶

بازتاب سخنان رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس از منظر سینماگران/۱

بهمنی: ما نیاز به سینمایی داریم که بر اساس قواعد و اصول منویات مقام معظم رهبری طراحی شود/ ولنگاری در حوزه فرهنگ مایه تأسف است!

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی مدیرعامل سابق موسسه شهید آوینی و کارگردان سینما در پی سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس دهم و ذکر اینکه: «مسأله فرهنگ، مسأله مهمی است و در بلندمدت از اقتصاد مهم‌تر است، من در مسأله فرهنگ احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ چه در تولید کالاهای فرهنگی مفید و چه در جلوگیری از کالاهای مضر فرهنگی» گفت: ما نیاز به سینمایی داریم که بر اساس قواعد و اصول منویات مقام معظم رهبری طراحی شود نه سینمایی که چشم به جشنواره های جهانی دارد و بر اساس خواسته آن ها پیش می رود.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای ما متأسفانه از ساختار و زیربنا به شدت دچار مشکل است و قطعاً تغییر مدیران فرهنگی و سینمایی چندان دردی را از این سینما دوا نمی کند چرا که ما باید از ریشه و بنیان وضعیت سینما را دچار بهبود کنیم؛ ما زمانی می توانیم به سینمای ایران خوش بین باشیم که از سینماگران متعهد و ارزشی برای تولید آثاری منطبق با ارزش های نظام و انقلاب و دفاع مقدس حمایت شود و از سوی دیگر سالانه حداقل شاهد تولید ۱۰-۱۵ فیلم در حوزه های مهم اطلاعاتی، امنیتی و... باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه این روزها سینمای ایران سرشار از فیلم هایی شده که سیاه نمایی و تلخی های زیادی را در جامعه رواج می دهند و از سوی دیگر هم یک سری کمدی های بسیار چیپ و زننده به وفور در سینمای ما تولید می شود که برای مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مایه شرمساری است.

این فیلمساز سپس با بیان اینکه سینمای ایران تنها از فیلم هایی مانند «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی حمایت می کند اظهار داشت: در حالی که بسیاری آثار شاخص در حوزه مقاومت، دفاع مقدس و... در سینمای ایران تولید می شود که در سطح بین الملل توجهات جدی به آن ها صورت می گیرد ما هیچ گاه شاهد حمایت مدیران سینمایی از این نوع آثار نبوده ایم؛ به عنوان نمونه فیلم سینمایی «بدون مرز» ساخته امیرحسین عسگری که در موسسه شهید آوینی تولید شده و در جشنواره های معتبر جهانی جوایز زیادی را از آن خود کرده است هیچ گاه توسط مدیران سینمایی دیده نشد و کسی برای دریافت جایزه آن ها تبریک نگفت و این تبعیض ها است که سینمای ارزشی و متعهدانه را در کشور ما دچار نزول کرده است.

بهمنی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: ای کاش کمی از شعارهای قشنگ دولت یازدهم که تدبیر و امید بود را ما در عملکرد آقای ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور می دیدیم!؛ متأسفانه تنها چیزی که در دوران مدیریتی ایشان شاهد بوده ایم این است که تنها گروهی خاص از سینماگران را به عنوان مشاور خود انتخاب کرده اند و بر اساس خواسته ها و نیازهای این طیف دست به اقداماتی در سینما می زنند و از سوی دیگر تنها چشم شان به جشنواره های خارجی است و می خواهند رویه سینمای ایران را همانند این جشنواره ها و در راستای اهداف آن ها کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» در بخش دیگری از این گفتگو خطاب به مدیران و متولیان فرهنگی و هنرمندان کشور گفت: ما تا کی قرار است قدر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را ندانیم؟؛ تا کی باید صبر کنیم که روحیه سلحشوری را از طریق تولید آثار هنری به مردم جامعه و به ویژه جوانان و نوجوانان انتقال دهیم؟؛ تا چه زمانی باید صبر کنیم که خفتگان عرصه فرهنگ و هنر بیدار شوند و بخواهند در راستای منویات مقام معظم رهبری گام شایسته بردارند؟

وی افزود: این خیلی بد است که مقام معظم رهبری بارها و بارها در سخنرانی های شان نسبت به اتفاقاتی که در حوزه فرهنگی کشور در حال وقوع است تذکراتی می دهند و همه ما با چشم و گوش های بسته از کنار این تذکرات گذر می کنیم و هرآنچه خود می خواهیم را در حوزه فرهنگ و هنر پیاده سازی می کنیم؛ امروزه دیگر زمان آن رسیده که هنرمندانی که پرچم پرافتخار دانش و برتری در حوزه اندیشه و تفکر اسلامی و انقلابی و جهادی دارند انجام کارهای فرهنگی و هنری کشور را در دست بگیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «آن مرد آمد» تأکید کرد: گویا مدیران فرهنگی ما تنها زمانی از خواب غفلت بیدار می شوند که دشمنان و بیگانگان پای خود را بر گلوی فرهنگ و هنر ما فشرده و به طور کلی آن را نابود ساخته اند؛ من معتقدم تعبیر حضرت آقا از ولنگاری در حوزه فرهنگی همین بی خیالی مدیران فرهنگی و هنری کشور است که اصلاً توجهی به اهداف دشمن نداشته و در مسیری گام بر می دارند که مورد حمایت جشن ها و جشنواره های جهانی است.

بهمنی ادامه داد: ولنگاری در حوزه فرهنگ مایه تأسف است؛ این ولنگاری از زمان مدیریت آقای مهاجرانی در مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران اصلاحات شکل گرفت و از همان زمان هم مقام معظم رهبری در سخنرانی های شان بارها به این موضوع مهم اشاره کرده اند اما تاکنون هیچ اتفاق شایسته ای در جهت مقابله با این ولنگاری نیفتاده است؛ رویه غلطی که مدیران دوران اصلاحات با عنوان به وجود آوردن تساهل و تسامح به وجود آوردند باعث چنین اتفاقی در کشور ما شد که باید به زودی جلوی آن گرفته شود.

این کارگردان ارزشی سینما در خاتمه این گفتگو متذکر شد: ما باید بدانیم و آگاه باشیم که مسأله فرهنگ و هنر آنقدر حیاتی و مهم است که دشمنان اسلام و انقلاب در آن سوی آب ها سرمایه گذاری های عظیمی را در این حوزه انجام داده اند و ما نیز با ایمان به خدا و سرمایه گذاری برای تولید آثار خوب و شاخص مبتنی بر اهداف اسلامی و انقلابی و منویات مقام عظمای ولایت باید نقشه های شوم و پلید آن ها را نقش برآب کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.