شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران در گفتگو با آذین؛

«بارکد» فیلمی برای مخاطب و گیشه با کارگردانی کم مایه است/ طنز سطحی و بدون پیوند محتوایی مناسب با مضمون قصه در فیلم جدید کیایی

فیلم سینمایی بارکد

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «بارکد» جدیدترین ساخته مصطفی کیایی گفت: فیلمنامه و موضوع بدون جذابیت، موسیقی و فیلمبرداری معمولی و بازی های به نسبت خوب، ریتم مناسب، میزانسن های حساب شده، دکوپاژ فکر شده و البته کارگردانی کم مایه از خصوصیات «بارکد» جدیدترین ساخته سینمایی مصطفی کیایی است.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: مصطفی کیایی با ساخته های سینمایی خود نشان داده که در کنار دغدغه های اجتماعی، دغدغه ارتقای کیفی آثارش را هم دارد و از همین رو پیوسته کوشیده علاوه بر توجه و نمایش تحلیل های سلیقه ای اش از مسائل اجتماعی به ساختار و فرم فیلم هایش نیز بپردازد؛ از دیگر ویژگی های آثار سینمایی کیایی نگاه نیم طنازانه و انتقادی او به ابعاد مختلف معضلات اجتماعی و قشرهایی خاص از جامعه است گرچه این ویژگی ها در تمام فیلم های او قابل مشاهده است و او هر بار تلاش کرده با پرهیز از کلیشه های رایج در فضاسازی ها، پرداختن موضوعات و شخصیت ها خلاق باشد ولی هنوز و همچنان موضوعات و اغلب کاراکترهای فیلم هایش از پردازش لازم و کامل دراماتیک و نمایش زوایای گوناگون وجودی شخصیت ها و موضوعات فاصله داشته و ماجراها و روابط آدم های فیلم هایش در سطح جریان دارد و به شعارهای خوشایند نسل جوان نزدیک هستند.

وی ادامه داد: دوری از کلیشه ها و نگاه صرف به گیشه و بی محتوایی و نیفتادن در دام سینمای روشنفکر مآبانه غیر مردمی و روایت در کل قابل باور قصه ها و آدم ها و گرایش به سینمای مینی مال از امتیازهای آثار کیایی است. این فیلمساز سینمای اجتماعی در تازه ترین اثر در حال اکران خود با عنوان «بارکد» اندکی از توجه به مضمون و محتوا فاصله گرفته و بخش توجه به گیشه را پررنگ کرده است به همین دلیل «بارکد» به نوعی فیلم مخاطب و گیشه است و سازنده آن برای رسیدن به مقصود خود از هرچه که می توانسته تماشاگر را برای تماشای فیلم به سینما بکشاند بهره برده است؛ از دیالوگ ها و صحنه ها، شوخی ها و مسائل روز اجتماعی گرفته تا طرح مضامین البته سطحی زندگی...

آذین خاطرنشان کرد: با این همه غلظت توجه به گیشه و کم کاری در ساختار فیلم «بارکد» را جلوتر از آثار پیشین کیایی نشان نمی دهد به عبارتی این فیلم بیانگر نگاه و روایت سینمایی شناخته شده و حالا دیگر تکرایی او هستند و از این منظر حرف جدیدی در این اثر سینمایی دیده نمی شود؛ با آنکه «بارکد» هم در مسیر سینمایی سازنده اش قرار دارد ولی کمرنگی نوآوری و خلاقیت درجا زدن کیایی را در آن به نمایش می گذارد. توقف در مضامین، طنز گونه ها، پرداخت ها و فرم روایت ها در کار جدید وی گویای همین مسأله است.

وی تأکید کرد: طنزهای انتقادی-اجتماعی در کارهای قبلی کیایی جایگاهی به نسبت مقبول تر داشته اند ولی در «بارکد» سطحی و بدون پیوند معنایی و محتوایی مناسب با مضمون قصه و به صورت صحنه هایی که سعی دارند صرفاً سرگرم کننده باشند و تماشاگر را با شکلک و قلقلک بخندانند ارائه شده اند. زندگی دو جوان آس و پاس که فیلم بنا دارد آن ها را محصول شرایط اجتماعی جلوه دهد نه کسانی که خود هم در کج روی و گمراهی و پوچ گرایی خویش نقش دارند محوز قصه «بارکد» است که تلاش شده با ورود کاراکتر نازی و همراهی او با حامد از ایستایی نجات یابد که تا حدی این اتفاق هم میفتد ولی نه کاملاً جذاب و سینمایی بلکه سطحی و گذرا.

این منتقد سینمای کشور در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه فیلمنامه و موضوع کم جذاب، موسیقی و فیلمبرداری معمولی و بازی های به نسبت خوب، ریتم مناسب، میزانسن های حساب شده، دکوپاژ فکر شده و البته کارگردانی کم مایه از خصوصیات این اثر سینمایی است اظهار داشت: مصطفی کیایی با آثارش نشان داده که فیلمسازی نکته سنج، مستعد و خلاق است و می تواند درام ها و ملودرام های اجتماعی خوبی بسازد آیا حیف نیست چنین فیلمسازی برای جلب نظر مخاطب و سودآوری در گیشه از سبک ترین و سطحی ترین و گاه سخیف ترین دیالوگ ها و صحنه ها در فیلم خود بهره ببرد؟ او حالا دیگر باید بداند که این نوع استفاده از طنز و هزل و لودگی نه تنها فیلم های او را جذاب و مردم پسند نمی کند بلکه سلامت و استحکام آن ها را هم به هم می ریزد و مانع ارتقای سینمایی و اجتماعی کیایی می شود.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: پشت هر آدمی یه داستانی هست و پشت هر داستانی یه آدم، بهتره قبل از هر قضاوتی یکم صبر داشته باشیم...

بازیگران این فیلم عبارتند از: بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، بهاره کیان افشار، بابک بهشاد، علی کوچکی، شهرام جمشیدی، آرش تاج، رضا شریف نژاد، سحر آربین، مرجان علیزاده، پژمان بازغی و با حضور رضا کیانیان...

سایرعوامل تولید «بارکد» : تهیه کننده و کارگردان: مصطفی کیایی/ نویسندگان: مصطفی کیایی، مهیار شاهرخی/ مدیر فیلمبرداری: مهدی جعفری/ تدوین: نیما جعفری جوزانی/ موسیقی: آرمان موسی پور/ مجری طرح: عباس حقیقی/ مدیر تولید: سجاد رحیمی/ صدابردار: مهدی صالح کرمانی/ صداگذار: علیرضا علویان/ طراح چهره پردازی: محسن دارسنج/ طراح صحنه و لباس: حجت اشتری/ سرپرست پروژه کارگردانی و برنامه ریزی: هومن خواجه نوری/ نورپرداز: مرتضی نجفی/ برنامه ریز: محمد ثقفی/ منشی صحنه: سعیده دلیریان/ جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک/ جلوه های ویژه بصری: امیررضا معتمدی/ مدیر تدارکات: محمد ابراهیمی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.