یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱

تحلیل وضعیت مستندسازی در کشور/۱۰

میراب اقدم: به کار گیری سیاست های تشویقی می تواند مخاطب عام را ترغیب به تماشای آثار سینمای مستند کند/ مدیران به جای کمیت گرایی به فکر حمایت از تولیدات با کیفیت باشند

شهرام میراب اقدم

سینماپرس: شهرام میراب اقدم مستندساز سینمای کشور گفت: متأسفانه تجربه ثابت کرده که مخاطب ایرانی چندان با فیلم های مستند ارتباط برقرار نمی کند و مایل نیست همان پولی را که برای تماشای یک فیلم داستانی در سینما می دهد برای تماشای یک فیلم مستند هم پرداخت کند و از این رو به کار گیری سیاست های تشویقی می تواند مخاطب عام را ترغیب به تماشای آثار سینمای مستند کند.

کارگردان مستند «گرمابان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمای مستند در کشور باید اولویت اصلی کارهای را خود را بر روی آشتی مردم با سینمای مستند بگذارند و کاری کنند که عموم افراد جامعه به خوبی با سینمای مستند آشنا شده و تمایل به تماشای این گونه فیلم ها داشته باشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه از همه نظر پتانسیل بالایی در سینمای مستند ایران وجود دارد که به دلایل مختلف سیستم مدیریتی سینمای مستند هیچ گاه نتوانسته از تمامی این ظرفیت ها و پتانسیل ها برای بهبود این گونه سینمایی استفاده نماید؛ مدیران سینمایی بهتر است به جای کمیت گرایی به فکر حمایت از تولیدات با کیفیت باشند و با کیفی گرایی در سینمای مستند کاری کنند که همگان تماشای این آثار را در اولویت خود قرار دهند.

میراب اقدم با بیان اینکه یکی از کارهایی که مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می توانند انجام دهند این است که بلیت های آثار مستند را با یک دهم قیمت بلیت فیلم های داستانی به فروش برسانند اظهار داشت: اگر این اتفاق در سینمای مستند بیفتد مردم ترغیب می شوند که ساعتی در سینما حضور پیدا کرده و با پرداخت پولی اندک فیلمی را تماشا کنند و مدیران سینمایی هم برای اینکه سینماگران خسارت نبینند می توانند وجهی را به عنوان یارانه و ما به التفاوت در اختیار تهیه کنندگان آثار مستند اکران شده و سینماداران قرار دهند.

این فیلمساز تأکید کرد: اگر فرهنگ خرید بلیت فیلم مستند در کشور ما جا بیفتد ما نیمی از مسیر دستیابی به نقطه اوج سینمای مستند را پشت سر خواهیم گذاشت؛ متأسفانه استناد به آمار فروش فیلم های داستانی در کشور هم نشان از آن دارد که استقبال مخاطبان از سینما روز به روز کمرنگ تر از گذشته می شود و اقبال مردم به سینما رفتن بسیار کمتر از سال های قبل شده و اگر در حال حاضر فیلم ها فروش بالایی دارند تنها به دلیل چند برابر شدن قیمت بلیت سینماها نسبت به سال های گذشته است.

کارگردان مستند «آرامستان» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه نفع سینمای مستند در خصوصی سازی است اظهار داشت: چون سینمای مستند سینمایی صرفاً دولتی است و بخش خصوصی بر خلاف سینمای داستانی تمایلی به سرمایه گذاری در آن ندارد باعث شده تا این گونه سینمایی همواره با مشکلات بودجه ای روبرو باشد؛ از این رو تمامی اهتمام مدیران سینمایی کشور باید در پی حفظ چرخه درآمدزایی سینما باشد و ما تنها شاهد تولید فیلم های سفارشی توسط دولت نباشیم.

این کارگردان سینمای مستند ادامه داد: هرچند که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و ما فاصله بسیار زیادی تا رسیدن به ایده آل ها داریم اما در زمان مدیریت آقای تاجیک در شبکه مستند ما دچار یک تحول خوب در زمینه تولید و پخش آثار مستند شدیم که امیدوارم این رویه همچنان ادامه پیدا کند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: مدیر سابق شبکه مستند کاری کرد تا مردم با سینمای مستند حداقل در تلویزیون آشتی کردند و برنامه های جذاب و متنوع شبکه مستند را تماشا می کردند و امیدوارم روزی برسد که ما در سینماهای کشور هم شاهد چنین اتفاق خجسته ای باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.