سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰

در مراسم امضای تفاهم نامه پروژه VOD عنوان شد؛

ایوبی: VOD رقیب رسانه ملی نیست؛ یار و همراه آن است/ داودنژاد: نگرانم VOD به دست محصولات خارجی بیفتد

ایوبی و ابطحی در تفاهم نامه سند

سینماپرس: حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در مراسم امضای تفاهم نامه پروژه VOD گفت: رقیب رسانه ملی نیست؛ یار و همراه آن است؛ من با صدای بلند می‌گویم جهان غرب تشنه و خواهان محتواهای ایرانی است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مراسم امضای تفاهم نامه پروژه VOD بین موسسه رسانه های تصویری، شورای عالی تهیه کنندگان و شرکت های تجمیع کننده محصولات و خدمات ویدیویی صبح امروز در محل موسسه رسانه های تصویری با حضور حجت الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی)، سیدمصطفی ابطحی (مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری)، نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان و شرکت های تجمیع کننده محصولات و خدمات ویدیویی و اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدای این  ابطحی با بیان اینکه امروز گامی دیگر از این پروژه بنا گذاشته می شود اظهار داشت: امروزه امکان انتقال محتوای تصویری و صوتی با حجم بالا در اینترنت فراهم شده و این در حالی است که پیش از این انتقال فایل های ویدیویی در اینترنت با مدیریت امکان پذیر بود.

وی ادامه داد: تلاش‌ های ما که در خصوص اجرایی و عملیاتی کردن VOD به ثمر می‌رسد، با توسعه رسانه‌های تصویری با حجم بالا در بستر اینترنتی فراهم شده است. با این تحول تکنولوژیک، تجارت خوبی صورت گرفته و ما هم در پی پیوند بین حوزه محتوا و تکنولوژی هستیم؛ با وجود تاخیر ایجاد شده اما ما هم پیوند تکنیک و محتوا را خواهیم داشت. تولید محتوای ایرانی در جهان طرفدار دارد.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری خاطرنشان کرد: با استفاده از تکنولوژی ما می توانیم عقب ماندگی فرهنگی در حوزه آثار تصویری را جبران کنیم؛ چرا باید محتوای خودمان را از خارج از ایران به دست بیاوریم؟ محتوای ایرانی را باید به دست جوانان ایرانی و تکنولوژی خودمان آپلود کنیم و در تمام جهان ارائه کنیم. ماموریت وزارت فرهنگ و ارشاد نظارت بر تمام محصولات فرهنگی و محتوا از قبیل تصویری و دیجیتالی و برخط است.  

وی افزود: وزارت ارشاد و مرکز رسانه های دیجیتال و موسسه رسانه های تصویری یک مثلث موفق تشکیل داده اند. مجالی برای گزارش و ارائه جزئیات طرح VOD در این مراسم نیست. اما کمیته نظارت بر محتوا تشکیل شده و این موسسه نیز در این خصوص سیاستگذاری می کند. قیمت گذاری محتوا و ارزش افزوده٬ نسبت میان محتوای داخلی و خارجی٬ بازار یابی محتوای داخلی در خارج از کشور و... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در ادامه این جلسه حجت الله ایوبی گفت: این پروژه گامی بلند برای تحقق آرزوهای فرهنگی مردم ما است و این اتفاق بزرگ در حوزه فرهنگ کشور ثمره عقل و خرد جمعی است؛ آقای ابطحی از روز نخست که بنای این پروژه را گذاشتند با سینماگران و کارشناسان زیادی مشورت کردند و امیدوارم که به زودی شاهد شکوفایی این پروژه باشیم.

وی افزود: حل این دل نگرانی و دل‌مشغولی‌ هایی که از آن حرف می‌ زنیم و دلواپس ولنگاری فرهنگی هستیم، راهش همین است. ما توان استفاده از این تکنولوژی را داریم. تمدن و فرهنگ دیرینه ما پشتوانه این حرکت است. راه  مقابله با تهاجم فرهنگی تولید و توزیع فرهنگ و محتوای ایرانی است. ما حتی دل نگران جوانان ایرانی مقیم خارج از کشور هستیم. آنها هم باید از محتوای اصیل ایرانی استفاده کنند. صف های مقابل سینماها در ساعات نیمه شب نشان یک موفقیت است. مردم ماهواره ها را خاموش کرده اند و برای تماشای فیلم و تولید و محتوای ایرانی آمده اند.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از این گفتگو گفت: محتوای مجاز و به قول معروف حلال. VOD رقیب رسانه ملی نیست؛ یار و همراه آن است؛ من با صدای بلند می‌گویم جهان غرب تشنه و خواهان محتواهای ایرانی است. آنها عاشق و شیفته متن «مثنوی» و کتاب «حافظ» و «سعدی» هستند و محتوای غنی ایرانی را بر روی سر می گذارند. باید خودمان را بشناسیم و طرف مقابل را هم خیلی بزرگ و دست بالا نگیریم. من جهان شرق و غرب و ایرانی را می‌شناسم و از توانایی و ظرفیت کشورمان در عرصه فرهنگ و هنر و گنجینه های فرهنگی  با خبر هستم.

علیرضا داودنژاد کارگردان مطرح کشورمان نیز که به عنوان نماینده شورای عالی تهیه کنندگان در این مراسم حضور داشت با بیان اینکه نگرانم VOD به دست محصولات خارجی بیفتد اظهار داشت: از ابتدا وقتی سند VOD مطرح شد وحشت کردم و نگران شدم که مبادا این سیستم به دست محصولات قاچاق و محصولات خارجی بیفتد. این تفاهم‌ نامه اتفاق خوبی است و انشاالله کلیک خور محصولات ایرانی بالا برود.

وی افزود: الان قدرت در دست محتوای کلیک خور است. دانایی سینمایی و مهارت جذب در موفقیت موثر است. ما نه نیروی انسانی خوش قریحه و‌نه مردم فیلم دوست کم داریم. پس چرا در عمل تعداد مخاطبان سینما و فیلم کشور ما با سایر کشورها قابل مقایسه نیست. ما باید نهضت تولید محتوا را راه اندازی کنیم. اگر سینما را نداشتیم، در هنرمان به چه چیزی می‌خواستیم اتکا کنیم. باید برای محتوای ایرانی در تمام جهان میلیون‌ها کلیک خور داشته باشیم.

در خاتمه این مراسم تفاهم‌ نامه به امضای رئیس سازمان سینمایی و ابطحی و نمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان و شرکت ها رسید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.