چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

وقتی سینما رنگ تاریخ و حقیقت به خود می‌گیرد

ایستاده در غبار

صدا و سیما: اهالی سینما معتقدند فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» تاریخ را به زبان هنر روی پرده نقره‌ای به تصویر می‌کشد.

دو هفته ای است که «ایستاده در غبار» روی پرده سینماها خودنمایی می کند.

این فیلم یک اثر متفاوت در ژانر دفاع مقدس است و محمد حسین مهدویان در آن سبک جدیدی از سینما را ارائه کرده و توانسته است نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند.

استفاده از صدای واقعی افرادی چون حاج احمد متوسلیان روی تصاویر بازی شده توسط بازیگران؛ این اتفاق برای اولین بار در سریال «آخرین روزهای زمستان» ساخته همین کارگردان روی داد اما این بار تکنیک جدید او کامل تر و پخته تر است.

بهروز افخمی کارگردان سینما در مصاحبه اختصاصی درباره این فیلم گفت: مهدویان به شکل جدیدی در «ایستاده در غبار» سینمای جنگ را به تصویر کشید؛ این فیلم همانند یک فیلم داستانی فیلمبرداری شده است اما مخاطب فکر می کند فریم به فریمش مستند است، در ایستاده در غبار صداهای اصلی افراد روی فیلم گذاشته شده و همین مسئله هم ایده بسیار خوب و زیبایی است.

وی افزود: این نوع سینما را مرتضی آوینی آغاز کرد، اما روایت داستانی آن و اجرایش به شکل کامل توسط مهدویان در ایستاده در غبار دیده شد.

تحقیقات دقیق و درست عوامل سازنده فیلم نیز از دیگر نکات مثبت آن است که شائبه های کمی را در فیلم باقی می گذارد.

حسین پاکدل بازیگر سینما نیز درباره «ایستاده در غبار» گفت: مهمترین حُسن این فیلم خلاقیت کارگردانش در نوع روایت قصه است؛ اگر چنین فیلمی به شکل کنونی ساخته نمی شد نمی توانست با مخاطبش ارتباط بگیرد.

وی افزود: در زمانی که فیلم روایت می شود زندگی کرده ام و مسئولیت داشتم؛ این فیلم بسیار دقیق است و مسائل را درست و هنرمندانه بیان کرده است و فکر می کنم این فیلم به تاریخ سینمای ایران برود.

کافی است سکانس هایی از پشت صحنه ایستاده در غبار را ببینیم و بفهمیم عوامل سازنده آن در کوه و بیابان، سرما و گرما برای ثبت کردن چهره ای از اسطوره گم شده تاریخ، حاج احمد متوسلیان چه تلاش هایی کردند؛ مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی از این سختی ها با خبر بود.

حسام الدین آشنا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره فیلم «ایستاده در غبار» گفت: همان طور که شخصی مثل حاج احمد متوسلیان کم داریم، فیلمی مثل ایستاده در غبار هم کم داریم.

وی افزود: به نظر می آید ساختن فیلم در این ژانر مثل بازکردن راه در میدان مین است؛ تلاشی که فیلمسازان جوان ما برای ساختن فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» کردند نشان می دهد نه تنها راه شهادت بلکه راه جهاد در عرصه فرهنگ هم باز است.

آشنا ادامه داد: از تمام سینماگران و مسئولان می خواهم در زمینه سینمای دفاع مقدس فعالیت کنند و هیچگاه این ژانر را فراموش نکنند.

سینمای دفاع مقدس سینمای مظلومی است که جا دارد بیش از این ها به آن توجه و از هنرمندانش حمایت شود، زیرا نسل آینده ما نیاز به داشتن قهرمانان الگو دارد.

اگر در جهت ثبت رشادت های قهرمانانمان در عرصه های مختلف تلاش نکنیم دیگران تلاش می کنند و بعضا خوراک‌های فرهنگی ناسالم به خورد ما می دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.