شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳

ايوبی برای ماندن به حلقه خانه سينما رانت می‌دهد!

حجت اله ایوبی در امضای تفاهم‌نامه vod و تهیه کنندگان سینمای ایران

جوان: رفتار سازمان سينمايي در قبال فيلم‌هاي سينمايي حاشيه‌داري كه طي ماه‌هاي اخير اكران عمومي شدند، انتقادهاي شديدي را در پي داشته است...

رفتار سازمان سينمايي در قبال فيلم‌هاي سينمايي حاشيه‌داري كه طي ماه‌هاي اخير اكران عمومي شدند، انتقادهاي شديدي را در پي داشته است كه در آخرين نمونه آن وزير ارشاد، مدير بالاسري سازمان سينمايي، نسبت به عملكرد اين سازمان در اجازه ساخت و اكران فيلم سينمايي «50 كيلو آلبالو» انتقاد كرد. حال صالح دلدم، تهيه‌كننده و كارگردان سينما و از جمله فعالان سياسي اصلاح‌طلب با ارائه يادداشتي اختصاصي به «جوان» نسبت به عملكرد حجت‌الله ايوبي در سازمان سينمايي و روابط رئيس سازمان با برخي از سينماگران به افشاگري پرداخته است.


اين سينماگر در يادداشتي با تيتر «ايوبي وارد مي‌شود!» ابتدا به اكران فيلم‌هاي بحث‌برانگيز «50 كيلو آلبالو» و «اژدها وارد مي‌شود» ماني حقيقي پرداخته است و با اشاره به پاسخ ايوبي به اين انتقادها، ضمن سفسطه‌آميز ناميدن پاسخ رئيس سازمان سينمايي،  فيلم «اژدها وارد مي‌شود» را اثري زيركانه كه اصل نظام و انقلاب را هدف رفته است، معرفي مي‌كند. اين سينماگر سپس اين سؤال را مطرح مي‌كند كه «چگونه است «50 كيلو آلبالو» و «اژدها وارد مي‌شود» و فيلم‌هايي كه آگاهانه دست به سياه‌نمايي مي‌زنند از سازمان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت تدبير و اميد مجوز نمايش مي‌گيرند و به راحتي اكران مي‌شوند، اما در مقابل تعداد نسبتاً زيادي از فيلم‌ها كه فاقد كمترين مشكل محتوايي و حاشيه بحث‌برانگيزي نسبت به فيلم‌هاي فوق هستند يا در محاق توقيف گرفتار مي‌گردند يا با كلي سانسور سليقه‌اي و جرح و تعديل‌هاي فراوان به سختي به اكران مي‌رسند؟»
دلدم در پاسخ به اين سؤال به گذشته مديريتي حجت‌الله ايوبي فلاش‌بكي مي‌زند به زماني كه ايوبي رايزن فرهنگي سفارت ايران در فرانسه بوده و هر ساله حلقه رانت‌خوار خانه سينما به بهانه حضور در جشنواره كن سري به فرانسه مي‌زدند و با ايوبي ديدار داشتند. اين نويسنده اصلاح‌طلب سپس مدعي مي‌شود كه اين افراد كه «در حقيقت حلقه اصلي خانه سينما بوده‌اند از طريق ارتباط با يكي از نزديكان حسن روحاني، حجت‌الله ايوبي را به عنوان نفر مورد نظر خود به عنوان رئيس سازمان سينمايي به حسن روحاني معرفي مي‌كنند، طوري كه وزير ارشاد مي‌بايست تنها به‌صورت تشريفاتي حكم رياست ايوبي بر سازمان سينمايي را امضا كند» و از آن پس ايوبي «در حقيقت وامدار جرياني مي‌شود كه به هيچ جناحي تعلق خاطر ندارند و فقط منافع شخصي خود را دنبال مي‌كنند و يك روز براي رسيدن به اين منافع حاضرند براي نهادهاي انقلابي مانند حوزه هنري فيلم بسازنند و عليه ارشاد و كليت سينما در دولت قبل قدعلم كنند و يك روز به دامن ستاد انتخاباتي پناه ببرند.» دلدم با بيان برخي از رانت‌هاي متعددي كه ايوبي در اختيار اين حلقه قرار داده، اشاره مي‌كند. وي همچنين با اشاره به بازگشايي خانه سينما نمونه‌هايي از رانت‌هاي دريافتي رضا ميركريمي از جمله حمايت ميلياردي از ساخت فيلم «دختر» و انتصاب ميركريمي به سمت دبيري جشنواره جهاني فيلم فجر مي‌نويسد: «برگزاري مجزاي بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر كه به توصيه رضا ميركريمي در پشت پرده و با پافشاري ايوبي به عنوان رئيس سازمان سينمايي انجام شد به غير از يك جشنواره كم‌رمق‌، سوت و كور و حيف و ميل بيت‌المال و صرف بودجه چند ميلياردي عايدي ديگري براي سينماي ايران به دنبال نداشت. اين در حالي است كه سازمان سينمايي در برابر مراجعه فيلمسازان به‌خصوص جوانان فيلمساز جهت حمايت از توليد فيلم هميشه از كمبود بودجه و منابع ناله كرده است.»

اين كارگردان و تهيه‌كننده سينما همچنين بركناري محمدرضا جعفري‌جلوه و انتصاب محمدرضا تابش را تلاشي براي حفظ صندلي مديريت توسط ايوبي عنوان كرده و در انتهاي يادداشتش تأكيد مي‌كند: «سازمان سينمايي وزارتي كه نام فرهنگ و ارشاد اسلامي را يدك مي‌كشد در تضاد كامل با منويات رهبري و سياست‌هاي كلي نظام در عرصه هنر و رسانه گام برمي‌دارد، زيرا سياستگذاري آن قبلاً در فرانسه و براساس سياست‌هاي رايج در جشنواره‌هاي غربي انجام شده است.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.