جمعه ۱۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۸

همزمان با آغاز اکران فیلم عنوان شد؛

نیک نژاد: «زاپاس» فیلمی قصه گو و برای سرگرم کردن خانواده ها است/ با نظر برخی منتقدان راجع به تلویزیونی بودن تصاویر این فیلم به شدت مخالفم

برزو نیک نژاد

سینماپرس: برزو نیک نژاد که دومین اثر سینمایی اش در مقام کارگردان به تازگی روی پرده سینماها رفته در رابطه با آن گفت: «زاپاس» فیلمی قصه گو و برای سرگرم کردن خانواده ها است و من این فیلم را برای جذب مخاطب به سالن های سینما ساختم و اطمینان دارم که «زاپاس» می تواند مخاطبان انبوهی را به سالن های سینما بکشاند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نتیجه اکران این اثر سینمایی در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و همینطور اکران های خصوصی نشان داد که مخاطب با فضا، داستان و کلیت فیلم ارتباط برقرار کرده و با لحظات کمیک فیلم خواهد خندید از این رو ما هیچ نگرانی برای اکران این فیلم نداریم و معتقدم که «زاپاس» به بهترین شکل ممکن می تواند دیده شود.

نیک نژاد ادامه داد: مخاطب امروز سینمای ایران نیازمند این است که در سینما قصه بشنود و خوشبختانه «زاپاس» فیلمی قصه گو است که می تواند مخاطب را به خوبی با خود همراه کند. موضوع داستان «زاپاس» مدت طولانی مرا با خود درگیر کرده بود و همیشه دوست داشتم که این ملودرام اجتماعی را برای مخاطبان سینما که علاقمند به تماشای فیلم های داستان پرداز هستند بسازم که خوشبختانه این مهم اتفاق افتاد.

کارگردان سریال تلویزیونی «قرعه» سپس با بیان اینکه من زمان نسبتاً طولانی را صرف نگارش فیلمنامه این اثر سینمایی کردم اظهار داشت: از آنجا که ما تمایل داشتیم این فیلم را هرچه سریعتر به جشنواره فیلم فجر گذشته برسانیم و زمان ما بسیار محدود بود مجبور شدیم از چینشی برای بازیگران فیلم استفاده کنیم که شاید حضور آن ها پیشتر در مدیوم تلویزیون باعث شده بود تا مخاطب به خنده وادار شود.

این فیلمساز تأکید کرد:  با نظر برخی منتقدان راجع به تلویزیونی بودن تصاویر این فیلم به شدت مخالفم و معتقدم که «زاپاس» فیلمی برای سینما است و به دلیل آنکه ترکیب بازیگران آن تلویزیونی است نمی توان عنوان فیلم تلویزیونی را به آن اطلاق کرد؛ در «زاپاس» برخلاف بسیاری از ساخته های سینمایی سال های اخیر نوعی رئالیزم در فضا و بازی بازیگران جریان دارد و همین امر باعث می شود که مخاطب به راحتی بتواند با کاراکترها و داستان فیلم درگیر شده و شوق ادامه تماشای آن را داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «ناخواسته» خاطرنشان کرد: بازیگرانی که در «زاپاس» ایفای نقش کردند جزو بهترین های سینما و تلویزیون کشور هستند و همان هایی هستند که من از ابتدا در نظر داشتم در این فیلم حضور داشته باشند، از سوی دیگر زندگی شرقی و واقعی ایرانی در این فیلم جریان دارد و من برخلاف بسیاری از فیلمسازان در تمامی آثارم چه در مدیوم سینما و چه در تلویزیون همواره متعهد به نشان دادن فضای شرقی بوده ام و همواره از غرب گرایی پرهیز داشته ام و معتقدم یکی دیگر از نکات مهمی که باعث می شود مخاطب بتواند در سالن سینما هنگام تماشای «زاپاس» احساس آرامش کند همین امر است.

وی افزود: «زاپاس» فیلمی بسیار ساده و بی غل و غش و بی ادعا است و همین امر باعث شد تا در جریان تولید این اثر سینمایی هیچ گونه تشنجی در بین گروه وجود نداشته باشد و در حال حاضر هم نوعی آرامش خاطر برای اکران فیلم در قلب های ما وجود دارد.

نیک نژاد در پاسخ به این سوأل که به چه علت جغرافیا در فیلم «زاپاس» دارای یک شخصیت و هویت است و او اصرار به ساخت فیلم در جایی خارج از فضاهای رایج فیلم های امروز سینمایی شده است گفت: بعضی از کشورها شاید تنها ۲ و یا ۳ قوم داشته باشند اما ما در کشورمان غنای فرهنگی زیادی داریم و فولکلور در تمامی شهرها و روستاهای ما به خوبی دیده می شود و نیاز جدی امروز سینمای کشور است که به این قومیت ها بپردازد و راجع به آن ها حرف بزند.

کارگردان سریال تلویزیونی «دردسرهای عظیم» ادامه داد: من تاکنون ۲ فیلم سینمایی ساخته ام که یکی از آن ها به طور کلی در فضای کویر و دیگری در فضای جنگل ساخته شده است و تمامی این اتفاقات به فراخور فضا و موقعیت های فیلمنامه بوده و شاید روزی هم فیلمنامه ای خوب به دستم برسد و من مجبور بشوم که در شهر تهران مبادرت به ساخت فیلم کنم اما با این حال اصرار اینکه بسیاری از فیلمسازان سینمای اجتماعی ما تمایل غریبی به فضاهای سرد و خفه آپارتمانی دارند برایم عجیب است! ما در زمانه ای به سر می بریم که به بسیاری از فیلمسازان باید گوشزد کرد که سینما و فیلمسازی تنها در شهر تهران خلاصه نمی شود و بایستی در شهرهای دیگر نیز مبادرت به ساخت فیلم کرد.

نیک نژاد سپس به داستان فیلم جدیدش اشاره کرد و گفت: یک تیم فوتبال که در دسته سوم کشور فعالیت می کرده به دسته دوم صعود می کند و سعید که یکی از بازیکنان اصلی فیلم است دچار مشکل در «تاندون» می شود و خط اصلی داستان تا انتهای فیلم بر اساس همین مشکل پیش می رود.

این فیلمساز سپس با تاکید بر اینکه «فوتبال» محور اصلی داستانی این اثر سینمایی را تشکیل نمی دهد اظهار داشت: فوتبال در این فیلم به عنوان یک خرده پیرنگ مورد توجه قرار گرفته است و ما صحنه های فوتبالی را هم در این فیلم اضافه نکرده ایم.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: همه آدم ها قصه دارن ولی نمی گن، برای همین هم هست که ما نمی شناسیمشون، ولی یه جایی، قصه ها به هم گره می خوره، اون وقت که اگه نخوان بگن هم همه می فهمن...

عوامل اصلی تولید «زاپاس» عبارتند از: کارگردان: برزو نیک نژاد/ تهیه کننده: سیدامیر پروین حسینی/ مدير فيلمبرداری: مسعود سلامی/ طراح چهره پردازی: ايمان اميدواری/ طراح لباس: مجيد ليلاجی/ مدير توليد: وحيد مرادی/ صدابردار: امير حاتمی/ طراح صحنه: مهدی ديلمی/ برنامه‌ريز: احسان سجادی/ منشی صحنه: محمد حسين گلفشان/ مديرتداركات: سعيد عطايی/ جلوه های ویژه میدانی: رسول کهن سال/ جلوه های ویژه رایانه ای : فرید ناظرفصیحی/ صدا گذار: علیرضا علویان/ تدوین: حسن ایوبی/ مشاور رسانه‌ای: هادی داداشی/ عکاس: ناصر سجادی حسینی

بازیگران: امیر جعفری در نقش داود، ریما رامین فر در نقش زری، جواد عزتی در نقش سعید، الناز حبیبی در نقش نعنا، احمد مهران فر در نقش اکبر، شبنم مقدمی در نقش خورشید، ماهان نصیری، صفر روحی در نقش رحمت

نظرات

  • هادي ۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۱۲:۲۹
    0 2
    فقط متاسفام با اين فيلم آبكي

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.