دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰

شورجه در پی اظهارات اخیر مقام معظم رهبری مطرح کرد

«بنیاد شهید» چرا اثری درباره حادثه ۷ تیر تولید نکرده است؟/ برای انقلاب و نظام و شهدا کار سفارشی می‌کنم و ابایی هم ندارم

جمال شورجه

سینماپرس: یک کارگردان سینما مغفول ماندن موضوعات انقلابی در سینما را مصداق «ولنگاری فرهنگی» دانست و گفت: «اول جایی که باید مورد خطاب قرار بگیرد بنیاد شهید و امور جانبازان است»؛ باید از آنها پرسید چرا در این موضوعات اثری تولید نکرده‌اند؟ این نهادها بودجه‌های تولید فیلم هم دارند اما مشخص نیست این بودجه‌ها کجا و برای چه کاری مصرف می‌شود!

به گزارش سینماپرس، جمال شورجه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری هم در دیدار با بازماندگان شهدای هفتم تیر(فاجعه‌ی بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی) از نپرداختن به این موضوع گلایه‌مند بوده‌اند، در این باره گفت: سؤال تأمل‌انگیزی است که از سوی مقام معظم رهبری مطرح می‌شود که چطور نهادهای ذی‌ربط تا به حال توجهی به این موضوع نکرده‌اند و فیلم و سریالی ساخته نشده است؟ متأسفانه در این زمینه‌ها -خصوصاً موضوعاتی مرتبط با فرماندهان دفاع مقدس و فراز و فرودهای انقلاب- کاستی‌های زیادی داریم و بطور منسجم توسط ارگان‌ها هیچ برنامه‌ریزی‌ای نشده که این کمبودهای فکری و فرهنگی برطرف شود. این موضوعات کم‌کم از ذهن جوانان و حتی کسانی که آن زمان حضور داشتند فراموش می‌شود.

کارگردان فیلم «باشگاه سری» پرداختن به حادثه هفتم تیر را که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند مصداقی در این زمینه دانست و گفت: مقام معظم رهبری مدام اشاره می‌کند استقلال و عزت این کشور در گرو جهت‌گیری انقلابی مردم و مسئولان است اما متأسفانه موضوعاتی که کاملاً انقلابی، الگومحور و جهت‌دار است، کم‌کم اهمیت خود را از دست می‌دهند و نه‌تنها از سبد تولیدات بخش خصوصی –که از آن انتظاری نمی‌رود- بلکه از بخش‌های دولتی هم کنار گذاشته می‌شود و به نظر می‌رسد که بی‌توجهی و کم‌بصیرتی مسئولان فرهنگی ماست که حتی در نهادهای انقلابی هم رخ می‌دهد.

شورجه با اشاره به اینکه بانی این کارها بنیاد شهید است که باید بودجه فرهنگی خود را بطور بلندمدت برنامه‌ریزی کند و بداند در ۱۰ سال آینده چه کاری باید انجام شود، اظهار کرد: متأسفانه برنامه‌ریزی‌ها با تغییر مدیریت عوض می‌شود که این هم از اشکالات نهادهای فرهنگی و دولتی ماست که جریان‌های فرهنگی با تغییر دولت‌ها تغیر جهت می‌دهند.

کارگردان فیلم «سی و سه روز» -که به جریان جنگ سی‌وسه‌روزه در جنوب لبنان می‌پردازد- با تأکید بر اینکه «اول جایی که باید مورد خطاب قرار گیرد بنیاد شهید و امور جانبازان است» گفت: باید از آنها پرسید چرا در موضوعاتی مانند هفتم تیر اثری تولید نکرده‌اند؟ این نهادها بودجه‌های تولید فیلم هم دارند اما مشخص نیست این بودجه‌ها کجا و برای چه کاری مصرف می‌شود!

جمال شورجه ضمن اظهار بی‌اطلاعی از نحوه‌ی هزینه‌ی این بودجه‌ها، مسئولان فرهنگی این نهادها را ملزم به پاسخگویی دانست و گفت: رسانه‌ها باید از آنها بپرسند چرا این بودجه‌ها در جهت خودش هزینه نمی‌شود تا مقام معظم رهبری این موضوع را در یک تریبون عمومی مطرح کنند؟ چرا دغدغه‌ی فرهنگ فقط باید دغدغه‌ی مقام معظم رهبری باشد و علی‌رغم توصیه‌های ایشان هرکس دنبال کار خودش باشد و مواردی را که ایشان مثل یک استاد دیکته می‌کنند مسئولان توجهی نمی‌کنند؟ چرا باید همیشه مباحث کلان فرهنگی را ایشان دیکته کنند؛ مگر باید کنداکتور صداو سیما را ایشان ببندند؟!

این کارگردان سینما با بیان اینکه هر مسئول فرهنگی که در جایی نشسته اگر لیاقت و توانش را ندارد باید استعفا بدهد، گفت: صِرف بودن در این نهادها و گرفتن حقوق‌های آنچنانی مسئله‌ای را حل نمی‌کند؛ "ولنگاریِ فرهنگی" از همین‌جا ناشی می‌شود؛ یعنی کسی که باید جای خودش باشد نیست و کسی که نباید باشد هست  و اعوان و انصار خود را می‌آورد و کارهای بی‌حاصل ساخته می‌شود و هرز می‌رود. مسئولان ما باید دغدغه‌مند کار کنند و گوش به فرمان ولی خود باشند و اگر نمی‌توانند به میزهای خود نچسبند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا خود تصمیم ندارد در این موضوعات اثری خلق کند، گفت: این کارها، کارهای کلانی است که باید بانی و سرمایه‌گذار و سفارش‌دهنده داشته باشد. اگر من را کسی یا نهادی صدا کند و بگوید این کار را با این اهداف و در این جهت می‌خواهیم بسازیم، من که سرباز و فدایی این انقلاب و نظامم می‌آیم و یقیناً امثال من هم زیادند که این کار را انجام دهند. اما هر چقدر هم که  خودم علاقه داشته باشم -که دارم و به چیزی جز این موضوعات فکر نمی‌کنم- باید کاری به من ارجاع داده شود تا انجام دهم.

شورجه در پایان تصریح کرد: من مثل فیلمسازهای شیک و اتوکشیده نیستم که بگویم کار سفارشی نمی‌کنم؛ اتفاقاً اعلام می‌کنم که من برای این انقلاب و نظام و شهدا کار سفارشی می‌کنم و ابایی هم ندارم و به این کارها افتخار می‌کنم.

به تازگی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای ۷ تیر و شهیدان مدافع حرم، حادثه هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۰ را حادثه‌ای بزرگ و حاوی درس‌ها و عبرت‌ها خواندند و با گله از کم کاری‌ها برای معرفی رویدادها و حوادث مهم انقلاب اسلامی و شهدا به نسل امروز خاطرنشان کردند: بعد از گذشت ۳۵ سال هنوز یک فیلم سینمایی یا یک نمایش یا یک رمان درباره حادثه هفتم تیر و شهید بهشتی و شهدای این حادثه نداریم و اگر این حادثه تاکنون زنده مانده است، فقط به دلیل روحیه انقلابی خود مردم است.

ایشان با اشاره به نگارش کتاب‌های مربوط به عملیات و شهیدان دوران دفاع مقدس، همه مردم بویژه جوانان را به مطالعه دقیق این کتاب‌ها توصیه کردند و گفتند: اگرچه در این زمینه کتاب‌های زیادی به رشته تحریر درآمده است اما هنوز زمینه نگارش کتاب‌های بسیاری درباره ابعاد و زوایای مختلف دفاع مقدس و شهیدان والامقام جنگ وجود دارد، زیرا رفتار، گفتار و نحوه حرکت هر یک از شهیدان، دریچه‌ای به سوی یک دنیای معرفتی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.