جمعه ۱۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۷

همزمان با روز جهانی قدس عنوان شد؛

شورجه: جای خالی فلسطین در سینمای ما همواره احساس می شود/ نیاز به اختصاص بودجه مجزا برای تولید آثار استراتژیک داریم

جمال شورجه-33 روز

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان سینمای کشور همزمان با روز جهانی قدس گفت: متأسفانه جای خالی فلسطین در سینمای ما همواره احساس می شود و این مسأله به دلیل تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های غلط مدیران فرهنگی ما است.

کارگردان فیلم سینمایی «سی و سه روز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسأله قدس و فلسطین برای ما بسیار مهم است و بایستی در سینمای کشورمان تولیدات فاخر و شاخصی در این زمینه داشته باشیم اما به دلیلی نامعلوم همیشه پرداختن به این قبیل سوژه ها و موضوعات از طرف نهادهایی به غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی بوده است و اغلب نهادهای انقلابی مانند سپاه، بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی و... با سفارش کار به فیلمسازان متعهد این قبیل آثار را تولید می کردند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی هم که هیچ گاه در کشور ما برای پرداختن به سینمای استراتژیک هیچ گامی برنداشته و همیشه به بازگشت پول و سرمایه اندوزی نظر دارد و بر این اندیشه غلط استوار است که اگر روی مسائلی مانند قدس شریف و فلسطین سرمایه گذاری کند سرمایه اش باز نخواهد گشت این در حالی است که اگر شخصی در بخش خصوصی سینما دغدغه و دلمشغولی اسلام و قرآن را داشته باشد می تواند به گونه ای این فیلم ها را طراحی کند که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان در ایران و سایر کشورهای جهان روبرو شود.

شورجه سپس با بیان اینکه سینمای مقاومت و استراتژیک نیازمند حمایت های جدی مادی و معنوی است اظهار داشت: ما نیاز به اختصاص بودجه مجزا برای تولید آثار استراتژیک داریم و انجام این امر تنها به دست نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است؛ ما پیش از این هم در دولت های نهم و دهم بودجه اختصاصی برای تولید آثار فاخر و ارزشمند در اختیار داشتیم اما از آنجایی که بعد از آن در وزارت ارشاد چندان دغدغه ای برای پرداختن به این قبیل آثار وجود نداشت به راحتی اختصاص بودجه مجزا برای سینمای استراتژیک و فاخر به فراموشی سپرده شد.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: البته قاعده کلی که در رابطه با سینمای مقاومت و استراتژیک در کشور ما از دیرباز تاکنون وجود داشته این است که نهادهایی به غیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موضوعات بپردازند و این وزارتخانه که مدعی است متولی کل سینمای کشور است حتی نمی تواند متولی بخش مهمی از این سینما باشد!

کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» در بخش دیگری از این گفتگو افزود: من مدت ها است ۲فیلمنامه در زمینه مقاومت ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین آماده ساخت دارم و این ۲فیلمنامه را به بنیاد سینمایی فارابی، سپاه، بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی و... ارائه کرده ام اما متأسفانه پس از گذشت ماه ها هنوز هیچ خبری مبنی بر موافقت تولید این فیلمنامه ها به دست من نرسیده و همین مسأله این احساس را در من به وجود آورده است که گویا مسئولان دولتی فرهنگی کشور تمایلی برای تولید این قبیل آثار ندارند و سایر دستگاه ها هم به دلیل کمبود بودجه نمی توانند دست به تولید این قبیل آثار بزنند.

شورجه تصریح کرد: من نمی دانم وقتی که سالانه در سبد سینمایی ما نزدیک به ۷۰ فیلم اجتماعی که اغلب آن ها تصاویری تلخ را نشان می دهند وجود دارد چرا نباید حداقل ۴-۵ فیلم خوب و ارزشمند در حوزه مقاومت، استکبارستیزی، خیانت و خباثت اسرائیلی ها و آمریکایی ها در کشور ما تولید شود؛ جالب آن است که انقلاب شکوهمند اسلامی به دلیل روحیه استکبارستیزی ملت شریف ایران شکل گرفت اما مسئولان فرهنگی گویا اصلاً از چنین جریانی بی اطلاع هستند.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: در هر صورت امیدوارم با اختصاص بودجه کافی توسط مجلس محترم شورای اسلامی برای تولید آثار فاخر و ارزشمند در حوزه سینمای مقاومت و استراتژیک مشکلات ما در این زمینه مرتفع گردد؛ هرچند که اگر مجلس محترم می خواهد این کار را انجام دهد بایستی بودجه را به نهادی به غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدهد که دغدغه نظام و انقلاب در آن نهاد وجود داشته باشد و مسئولان آن بدون دخالت دیدگاه های حزبی و سیاسی و جناحی شان دست به تولید آثار ارزشمند سینمایی در کشور بزنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.