دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶

حسین گیتی به سینماپرس خبر داد؛

کتاب «مطبوعات سینمای ایران» به دلیل عشق و علاقه مفرطم به هنر هفتم طی ۴ سال گردآوری و منتشر شد

مطبوعات سینمای ایران

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینمای کشور گفت: کتاب «مطبوعات سینمای ایران» به دلیل عشق و علاقه مفرطم به هنر هفتم طی ۴ سال گردآوری و منتشر شد و امیدوارم این کتاب بتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار علاقمندان سینما و به ویژه دانشجویان این رشته قرار دهد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کتاب «مطبوعات سینمای ایران» تمامی نشریات کاغذی تخصصی حوزه سینما را که از سال ۱۳۰۹ شمسی تاکنون در کشور منتشر شده اند به خوانندگان معرفی می کند و در جای جای آن تحلیل های بنده به عنوان مولف این کتاب سینمایی روی نشریات متعدد وجود دارد؛ البته به فراخور اهمیت نشریات معرفی آن ها کم و زیاد شده مثلاً ما برای معرفی نشریات مهمی مانند «فیلم» و یا «ستاره سینما» بسیار بیشتر از سایر نشریات که تنها در شمارگان محدود منتشر شده اند وقت گذاشته ایم.

گیتی در پاسخ به این سوأل که انگیزه اش برای انجام این کار چه بوده است اظهار داشت: مدت ها بود که می خواستم برای علاقمندان و اهالی سینمای کشور این کار را انجام دهم تا خوشبختانه با همت انتشارات «کبوتر» و «روزنه کار» این مهم محقق شد؛ ما در سینما نیاز به دایرة المعارف های متعدد در زمینه های گوناگون داریم که بتواند اطلاعات مهم سینمایی را به علاقمندان، دانشجویان و هنرمندان سینمای کشور بدهد و معتقدم که انتشار این کتاب جامع شروعی برای این کار است و امیدوارم هر کس در هر زمینه ای که دست بر آتش دارد به فکر بیفتد تا فرهنگ نامه سینمایی منتشر کند.

این منتقد سینمای کشور خاطرنشان کرد: کتاب «مطبوعات سینمای ایران در ۳۲۰ صفحه منتشر شده و نخستین نشریه ای که در این کتاب معرفی شده مجله «سینما و نمایشات» است که سال ۱۳۰۹ تنها در ۲ شماره منتشر گردید و سپس به دلیلی نامعلوم انتشارش برای همیشه متوقف شد و آخرین نشریه ای هم که در این کتاب به آن پرداخته ایم «سینما روایت» است؛ در مجموع ۱۴۵ نشریه تخصصی سینمایی در این کتاب به علاقمندان سینما و رسانه معرفی شده اند.

وی از نشریاتی مانند «فیلم نگار»، «سینما تئاتر»، «نمایش»، «هالیوود»، «ایران فیلم»، «هنرمندان»، «هنرپیشگان»، «ستاره سینما»، «عالم سینما»، «فیلم»، «جهان سینما»، «پیک سینما»، «سینما»، «نمایش» و... به عنوان نشریات تخصصی حوزه سینما نام برد و گفت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که خواندن این نشریه می تواند در بین دانشجویان رشته سینما و رسانه به وجود آورد این است که به آن ها نشان می دهد کار روزنامه نگاری در دیرباز تا چه میزان دشوار بوده و امروزه چه آسان شده است.

گیتی یادآور شد: چاپ عکسم در مجله «کیهان بچه ها» به خاطر شاگرد اولی در کلاس دوم دبستان مبدأ مجله خوانی من شد؛ دیدن فیلم «رسوا» ساخته امیلیو فرنادز در ۱۳ سالگی باعث علاقمندی ام به سینما گردید؛ دیدن تصویر روسانا پودستا بازیگر اصلی فیلم «رسوا» روی جلد مجله «ستاره سینما» انگیزه خریدن و خواندن مجلات سینمایی را در من به وجود آورد. خواندن نشریات سینمایی و به ویژه دیدن فیلم به ویژه فیلم های خارجی انگیزه مرا در علاقه به سینما افزونی دا؛ چاپ اولین نقد فیلمم در «ستاره سینما» باعث نوشتن درباره فیلم ها و ارسال آن ها به نشریات سینمایی شد و این آغاز راهی برای من بود که سراسر در آن عشق وجود داشت و بس!

وی در خاتمه این گفتگو افزود: آرزو می کنم سینمای کشور روز به روز به پیشرفت های بیشتر و بهتری دست پیدا کند و ما شاهد آن باشیم که تمامی دست اندرکاران سینما و به ویژه اهالی رسانه و مطبوعات به جای افتادن در دام باندبازی های سیاسی و جناحی به فکر رشد و اعتلای سینمای ایران اسلامی عزیزمان در جای جای دنیا باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.